How do pre-university students see private universities? An exploratory study by combination of natural semantic networks and multidimensional unfolding

Authors

  • Belén Gutiérrez-Villar Universidad Loyola Andalucía
  • Purificación Alcaide-Pulido Universidad Loyola Andalucía
  • Mariano Carbonero-Ruz Universidad Loyola Andalucía
DOI: https://doi.org/10.6018/rie.35.2.257801
Keywords: Imagen de universidad, RSN, PRESFCAL

Abstract

This research studies the determinant attributes of the construction of the perception of private universities generically without referencing brands using a convenience sample of high school seniors in Andalusia. The methodology proposed is an exploratory research study combining two non-habitual techniques: natural semantic networks, a quantitative technique, and multidimensional unfolding, a scaling quantitative technique. The results point to the presence of two different dimensions: the associations with the expected results from private university (training, employment and language) and the required involvement of the student (effort and exchanges) and differences perceived according to sex and the nature of the student’s center of belonging. In addition, there is evidence of the advantages of combining techniques as a triangulation mechanism. Better comprehension of a research problem is verified by using different analysis procedures about the same phenomenon.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Belén Gutiérrez-Villar, Universidad Loyola Andalucía

Departamento de Gestión Empresarial. Area de comercialización e investigación de mercados

 Profesora Titular.

Purificación Alcaide-Pulido, Universidad Loyola Andalucía

Departamento de Comunicación y Educación.

Profesora Auxiliar

Mariano Carbonero-Ruz, Universidad Loyola Andalucía

Departamento de Métodos Cuantitativos

Profesor titular

 

References

Arpan, L. M., Raney, A. A. y Zivnuska, S. (2003). A cognitive approach to understanding university image. Corporate Communications: An International Journal, 8(2), 97-113.

Azorín, J. F. M., Gamero, M. D. L., Moliner, J. P., Ortega, E. M. P. y Guilló, J. J. T. (2012). Métodos híbridos de investigación y dirección de empresas: ventajas e implicaciones. Cuadernos de Economía y Dirección de la Empresa, 15(2), 55-62.

Barich, H. y Kotler, P. (1991). A framework for marketing image management. Sloan Management Review, 32(2), 94-104.

Beerli Palacio, A., Díaz Meneses, G. y Pérez Pérez, P. J. (2002). The configuration of the university image and its relationship with the satisfaction of students. Journal of Educational Administration, 40(5), 486-505.

Belanger, C., Mount, J. y Wilson, M. (2002). Institutional image and retention. Tertiary Education and Management, 8(3), 217-230.

Brown, R. M. y Mazzarol, T. W. (2009). The importance of institutional image to stu- dent satisfaction and loyalty within higher education. Higher Education, 58(1), 81-95.

Busing, F. M., Groenen, P. J. y Heiser, W. J. (2005). Avoiding degeneracy in multidi- mensional unfolding by penalizing on the coefficient of variation. Psychometrika, 70(1), 71-98.

Capriotti, P. (1999). Planificación estratégica de la imagen corporativa. Barcelona: Ariel.http://www.bidireccional.net/Blog/PEIC_4ed.pdf.

Cernicova, M., Dragomir, M. y Palea, A. (2015). A Students’ and Professors’ View on the Image of Their University: case study: Politehnica University of Timisoara. Procedia- Social and Behavioral Sciences, 191, 98-102. http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S187704281502755X.

Duarte, P. O., Alves, H. B. y Raposo, M. B. (2010). Understanding university image: a structural equation model approach. International Review on Public and Nonprofit Marketing, 7(1), 21-36.

Figueroa, J. G., González, E. G. y Solís, V. M. (1976). An approach to the problem of meaning: Semantic networks. Journal of Psycholinguistic Research, 5(2), 107-115.

Gómez, F. H. y Medina, R. Z. (2013). La triangulación interdisciplinar-metodológica (TIM) como modelo para analizar la imagen de las instituciones universitarias. En Investigar la Comunicación hoy. Revisión de políticas científicas y aportaciones metodo- lógicas: Simposio Internacional sobre Política Científica en Comunicación (pp. 385-410). Facultad de Ciencias Sociales, Jurídicas y de la Comunicación. http://uvadoc.uva.es/handle/10324/3042.

Gray, B. J., Shyan Fam, K. y Llanes, V. A. (2003). Branding universities in Asian markets. Journal of Product & Brand Management, 12(2), 108-120.

Hair, J., Anderson, R., Tatham, R. y Black, W. (1999). Análisis multivariado. Madrid: Prentice Hall.

Harrison-Walker, L. J. (2011). Strategic positioning of nations as brands. Journal of International Business Research, 10(2), 135.

Hosseini, M. H. y Nahad, R. F. (2012). Investigating antecedents and consequences of open University brand image. International Journal of Academic Research, 4(4), 68-77.

Iqbal, M. J., Rasli, A. B. M. y Hassan, I. (2012). University branding: A myth or a reality. Pakistan Journal of Commerce and Social Sciences, 6(1), 168-184. https://www.academia.edu/3713717/University_Branding_A_Myth_or_a_Reality.

Instituto Nacional de Estadística (España). INEbase [en línea]. [Madrid]: INE. http://www.ine.es/jaxi/Tabla.htm?path=/t13/p405/a2000-2001/l0/&file=02001.px&L=0

Ivy, J. (2001). Higher education institution image: a correspondence analysis approach. International Journal of Educational Management, 15(6), 276-282.

Kazoleas, D., Kim, Y. y Anne Moffitt, M. (2001). Institutional image: a case study. Corporate Communications: An International journal, 6(4), 205-216.

Kotler, P., y Andreasen, A. (1996). Strategic Marketing for Nonprofit Organizations. Upper Saddle River, NJ: Prentice-Hall.

Luque-Martínez, T. y Del Barrio-García, S. (2007). Análisis del valor de las percepciones de los clientes en el diagnóstico estratégico de la universidad. Ponencia presentada en el International Congress Marketing Trends, Paris (pp. 26-27). http://www.marketing-trends-congress.com/archives/2007/HTML/pages/strategie.htm.

Luque-Martínez, T., y Del Barrio-García, S. (2009). Modelling university image: The teaching staff viewpoint. Public Relations Review, 35(3), 325-327.

Mainardes, E. W., Alves, H. M. B. y Raposo, M. L. B. (2013). Identifying stakeholders in a Portuguese university: A case study. Revista de Educación, 362, 429-457.

Mackelo, O. y Drūteikienė, G. (2010). The image of a higher education institution, its structure and hierarchical level: the case of the Vilnius University Faculty of Eco- nomics. Ekonomika, 89, 105-121.

Ministerio de Educación, Cultura y Deporte (MECD). (2015). Datos básicos del Sistema Universitario Español 2013-2014. http://www.mecd.gob.es/dms/mecd/educacion-mecd/areaseducacion/universidades/estadisticas-informes/datos-cifras/Datos-y-Cifras-del-SUE-Curso-2014-2015.pdf

Ortigueira Sánchez, M. y Ortigueira Bouzada, M. (2000). Las clases o servicios docentes universitarios: reflexiones en torno a su calidad y la calidad de su imagen. II Jor- nadas Andaluzas de Calidad en la Enseñanza Universitaria, Sevilla, (pp. 143-158). Instituto de Ciencias de la Educación.

Pampaloni, A. M. (2010). The influence of organizational image on college selection: what students seek in institutions of higher education. Journal of Marketing for Higher Education, 20(1), 19-48.

Reyes-Lagunes, I. (1993). Las Redes Semánticas Naturales, su conceptualización y su utilización en la construcción de instrumentos. Revista de Psicología Social y Perso- nalidad, 9(1), 81-97.

Sabiote, C. R., Pérez, J. G. y Cano, A. F. (2004). Posibilidades del escalamiento multi- dimensional en la modelización de desajustes asociados a la reforma de planes de estudio universitarios. Revista de Investigación Educativa, 22(2), 377-391.

Sung, M. y Yang, S. U. (2008). Toward the model of university image: The influence of brand personality, external prestige, and reputation. Journal of Public Relations Research, 20(4), 357-376.

Valdez Medina, J. L., Gonzáles, E. S., Outhof, B. H. y Gonzáles Arrieta, L. F. N. I. (1998). Redes semánticas de valores y el sentido de la vida. La Psicología Social en México, 7, 456-460.

Vera Noriega, J. A., Eduardo Pimentel, C. y Batista de Albuquerque, F. J. (2005). Redes semánticas: aspectos teóricos, técnicos, metodológicos y analíticos. Ra Ximhai, 1(003). http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=46110301

Zermeño, A. I., Arellano, A. C. y Ramírez, V. A. (2005). Redes Semánticas Naturales: técnica para representar los significados que los jóvenes tienen sobre televisión, Inter- net y expectativas de vida. Estudios sobre las culturas contemporáneas, 11(22), 305-334.

Published
07-07-2017
How to Cite
Gutiérrez-Villar, B., Alcaide-Pulido, P., & Carbonero-Ruz, M. (2017). How do pre-university students see private universities? An exploratory study by combination of natural semantic networks and multidimensional unfolding. Journal of Educational Research, 35(2), 519–535. https://doi.org/10.6018/rie.35.2.257801
Issue
Section
Articles