Effectiveness of an intervention program based on the use of ICT in mentoring
Abstract
The use of technology is increasingly settled in today’s society, but there are few contrasting experiences that demonstrate, whether they can promote from the work of the mentor, substantial improvements in student learning. For this purpose, an investigation is carried out to determine the effectiveness of an intervention program based on the use of ICT’s in mentoring in students of grades 5 and 6 of primary school. This program has been designed to perceive if any improvement occur in the levels of self-esteem, motivation and academic performance. The quasi-experimental method is applied with a pretest-posttest design. The sample involved 196 individuals of Primary school divided 50% into experimental and control group. Results show significant improvements in self-esteem and reading efficiency. However, gender is not a determining factor in achieving results, neither age, occupation and educational level of parents; nor the use of ICT’s and the Internet. As a commitment for the future to give more prominence to the mentor and his/her relationship with the student and family through the use of technologies as a support for the teaching and learning process is proposed.
Downloads
References
Adell, J., & Castañeda, L. (2012). Tecnologías emergentes, ¿ pedagogías emergentes?. En J. Hernández Ortega, M. Pennesi Fruscio, D. Sobrino López, & A. Vázquez Gutiérrez (Coords.), Tendencias emergentes en educación con TIC (pp. 13-32). Barcelona: Asociación Espiral, Educación y Tecnología.
Alcaide, M., & Pantoja, A. (2013). La variable género y su relación con el autoconcepto y el rendimiento académico de alumnado universitario. Etic@net, 1(13), 124-140.
Area Moreira, M., & Sanabria Mesa, A. L. (2014). Opiniones, expectativas y valoraciones del profesorado participante en el Programa Escuela 2.0 en España. Educar, 20(1), 15-39. http://dx.doi.org/10.5565/rev/educar.64
Barroso, J., & Cabero, J. (2013). Nuevos escenarios digitales. Las tecnologías de la información y la comunicación aplicadas a la formación y desarrollo curricular. Madrid: Pirámide.
Buckingham, D. (2008). Más allá de la tecnología. Aprendizaje infantil en la era de la cultura digital. Buenos Aires: Manantial.
Cabero, J., Llorente, M., & Morales, J. (2013). Aportaciones al e-learning desde un estudio de buenas prácticas en las universidades andaluzas. Revista de Universidad y Sociedad del conocimiento [RUSC]. Universities and Knowledge Society Journal, 10(1), 45-60.
Colás, P., González, T., & de Pablos-Pons, J. (2013). Young People and Social Networks: Motivations and Preferred Uses. Scientific Journal of Media Education, 20(40), 15-23. http://dx.doi.org/10.3916/C40-2013-02-01
Decreto 328/2010, de 13 de julio, por el que se aprueba el Reglamento Orgánico de las escuelas infantiles de segundo grado, de los colegios de educación primaria, de los colegios de educación infantil y primaria, y de los centros públicos específicos de educación especial. BOJA nº 139. 16 de julio.
Delors, J. (1994). La educación encierra un tesoro. Mexico: UNESCO.
Escalante, E., & Caro, A. (2006). Investigación y análisis estadístico de datos en SPSS. Mendoza, Argentina: EFEEyE.
García Vidal, J., & González Manjón, D. (2004). Batería psicopedagógica Evalúa-5; 6. Madrid: EOS.
Hernández, M., López, V. P., & Sánchez, S. (2014). La comunicación en la familia a través de las TIC. Pulso: revista de educación, 37, 35-58.
Ledesma, R., Macbeth, G., & Cortada de Kohan, N. (2008). Tamaño del efecto: revisión teórica y aplicaciones con el sistema estadístico Vista. Revista Latinoamericana de Psicología, 40(3), 425-439.
López, J. E., & García, B. M. (2010). Tareas educativas interactivas, motivación y estrategias de aprendizaje, en educación primaria, a partir de un curriculum modulado por nuevas tecnologías. Teoría de la Educación. Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 11(1), 331-351.
Marqués, P. (2013). Impacto de las Tic en la educación: Funciones y limitaciones. 3C TIC, cuadernos de desarrollo aplicados a las TIC, 2(1), 14-30.
Molero, D., Zagalaz, M., & Cachón, J. (2013). Estudio comparativo del autoconcepto físico a lo largo del ciclo vital. Revista de Psicología del Deporte, 22(1), 135-142.
Moliner, L., Moliner, O., & Sales, A. (2012). Porque solos no aprendemos mucho. Una experiencia de tutoría entre iguales recíproca en Educación Primaria. Revista de Investigación Educativa, 30(2), 459-474.
Monereo, C., & Pozo, J. (2005). La práctica del asesoramiento educativo a examen. Barcelona: Grao.
Negro, A., Torrego, J., & Zariquiey, F. (2012). Fundamentación del aprendizaje cooperativo. En J. Torrego, & A. Negro (Coords.), Aprendizaje Cooperativo en las aulas. Madrid: Alianza Editorial.
Pantoja, A. (2009). La acción tutorial ante el reto de las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC). En M. Álvarez, & R. Bisquerra (Coords.), Manual de orientación y tutoría. Barcelona: Praxis.
Pantoja, A. (2013). La acción tutorial en la escuela. Madrid: Editorial Síntesis.
Pozo, J., & Monereo, C. (2001). ¿En qué siglo vive la escuela?. Cuadernos de Pedagogía, 298, 50-55.
Ramos, R., Giménez, A. I., Muñoz-Adell, M., & Lapaz, E. (2006). Cuestionario de Autoestima para la Educación Primaria (A-EP). Madrid: Tea Ediciones.
Salmerón, H., Rodríguez, S., & Gutiérrez, C. (2010). Metodologías que optimizan la comunicación en entornos de aprendizaje virtual. Comunicar, 17(34), 163-171.
Soria, A. (2015). Estudio de los efectos del formato hipertextual en la comprensión lectora y la memoria textual en niños de educación primaria. Educación XXI, 18(1), 369-390. http://dx.doi.org/10.5944/educxx1.18.1.12394
Tejero-González, C. M., Castro-Morera, M., & Balsalobre-Fernández, C. (2012). Importancia del tamaño del efecto. Una ejemplificación estadística con medidas de condición física. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 12(48), 715-727. http://cdeporte.rediris.es/revista/revista48/artimportancia318.htm
Yuste Hernanz, C., & Franco Rodríguez, J. (2002). TIDI. Test ICCE de inteligencia 1 y 2. Madrid: ICCE.
The articles and scientific documents published in RIE abide the following conditions:
1. The Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia (the publisher) has the property rights (copyright) of all the documents published and allows the reuse under the user’s license indicated in point 2.
2. All documents are published in the digital edition of RIE under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (legal document) license. These documents can be copied, used, distributed, communicated and explained publicly if: i) the author(s) and its original source of publishing (magazine, publisher and URL of the document) are cited; ii) it is not used for commercial purpose; iii) the existence and the specifications about this license are mentioned.
3. Auto-archive’s conditions. The authors are allowed and encouraged to digitally distribute the pre-print versions (a version before evaluation) and/or post-print (a version that it is already evaluated and accepted to its publication). This promotes circulation and distribution earlier and can increase the citations and significance within the academic community.