Educating in social responsibility and its impact on the students of a university’s diverse degree courses

Authors

  • José Manuel García Ramos Universidad Complutense de Madrid
  • Carmen de la Calle Maldonado Universidad Francisco de Vitoria
  • María Consuelo Valbuena Martínez Universidad Francisco de Vitoria
  • Teresa de Dios Alija Universidad Francisco de Vitoria
DOI: https://doi.org/10.6018/rie.34.2.244271
Keywords: university education, social responsibility, university students, social impact

Abstract

Since 1993, the Universidad Francisco de Vitoria (UFV) has developed the first educational project in Europe which integrates an obligatory subject across all university courses: the social responsibility. The aim of this course is to heighten the university student’s awareness of social commitment and responsibility so that each individual gains an understanding of the ideas presented to him and subsequently take these values on board, making them his own and applying them to his future profession. Our aim is to evaluate the impact that this education has on our students. To do this, we have used a valid and reliable tool which, by means of a personal questionnaire, (sample size: 757 students), has allowed collect the information at two different points in time (pre-test and post-test). The results show that the Social Responsibility course has a significant impact on our students, and the effect varying depending on the degree being studied.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

José Manuel García Ramos, Universidad Complutense de Madrid

Catedrático de Universidad Departamento MIDE Facultad de Educación Universidad Complutense de Madrid

Carmen de la Calle Maldonado, Universidad Francisco de Vitoria

Profesor Adjunto de la Universidad Francisco de Vitoria

María Consuelo Valbuena Martínez, Universidad Francisco de Vitoria

Profesor Adjunto de la Universidad Francisco de Vitoria

Teresa de Dios Alija, Universidad Francisco de Vitoria

Profesora en la Universidad Francisco de Vitoria

References

Astin, A.J., Sax, L., & Avalos, J. (1999). Long term effects of volunteerism during the undergraduate years. The Review Of Higher Education, 22(2), 187-202.

Buyolo García, F. (2015). Humanizar la empresa. Hacia una formación empresarial ética. Bubok Publishing S.L.

De la Calle Maldonado, C., García Ramos, J.M., & Giménez Armentía, P. (2007). La formación de la responsabilidad social en la Universidad. Revista Complutense de Educación, 18(2), 47-66.

De la Calle Maldonado, C., García Ramos, J.M., Giménez Armentía, P., & Ortega de la Fuente, M. (2008). Validación y medida de la responsabilidad social en la Univer- sidad. Revista Complutense de Educación, 19(2), 358-404.

De Dios-Alija, T. (2014). Responsabilidad de la persona y sostenibilidad de las organizaciones. Madrid: Universidad Francisco de Vitoria.

Galán, J.I., Sáenz de Miera, A. (Eds.), & de la Calle Maldonado, C. (Coord.) (2012). Reflexiones sobre la responsabilidad social corporativa en el siglo XXI. Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca.

García Cabrera, M., M. González López, I., & Mérida Serrano, R. (2012). Validación del cuestionario de evaluación ACOES. Análisis del trabajo cooperativo en Educación Superior. Revista de Investigación Educativa, 30(1), 89-107. http://doi:10.6018/rie.30.1.114091

García Ramos, J.M., de la Calle Maldonado, C., Valbuena Martínez, M.C., & de Dios- Alija, T. (2015). Hacia la validación del constructo Responsabilidad Social del Estu- diante Universitario (RSEU). Bordon, 68(1), 153-170.

Gordon, B. & Doyle, S. (2015). Teaching personal and social responsibility and transfer of learning: opportunities and challenges for teachers and coaches. Journal of Teaching in Physical Education, 34, 152-161. http://doi:10.1123/jtpe.2013-0184

Hernandez De Hahn, L. (2014). Socially responsible citizens: promoting gifts and talents that support social and humanitarian advancement. International Studies in Sociology of Education, 24(4), 415-434. http://doi:10.1080/09620214.2014.979595

Lappalainen, P. (2011). Development Cooperation as Methodology for Teaching Social Responsibility to Engineers. European Journal of Engineering Education, 36(6), 513-519. http://doi:10.1080103043797.2011.619648

Larrán Jorge, M. & Andrades Peña, F.J. (2015). La oferta de asignaturas de respon- sabilidad social corporativa y ética empresarial en las titulaciones de finanzas y contabilidad: Análisis comparativo con el ámbito de la gestión de organizaciones. Revista de contabilidad, 18(1), 1-10. http://doi:10.1016/j.rcsar.2013.10.001

López Quintás, A. (2003). Inteligencia creativa: El descubrimiento personal de los valores. Madrid: Biblioteca De Autores Cristianos.

Reason, R. D., Ryder, A. J., & Kee, C. (2013). Higher education’s role in educating for personal and social responsibility: A review of existing Literature. New Directions for Higher Education, 164, 13-22. http://doi:10.1002/he.20072

Robledo Ramón, P., Fidalgo Redondo, R., Arias Gundín, O., & Álvarez Fernández, L. (2015). Percepción de los estudiantes sobre el desarrollo de competencias a través de diferentes metodologías activas. Revista de Investigación Educativa, 33(2), 369-383. http://doi:10.6018/rie.33.2.201381

Sánchez González, C. L., Herrera Márquez, A. X., Zárate Moreno, L. G., & Moreno Méndez, W. (2007). La responsabilidad social universitaria (RSU) en el contexto del cambio de educación superior. México: Universidad Autónoma De México.

Published
26-05-2016
How to Cite
García Ramos, J. M., de la Calle Maldonado, C., Valbuena Martínez, M. C., & de Dios Alija, T. (2016). Educating in social responsibility and its impact on the students of a university’s diverse degree courses. Journal of Educational Research, 34(2), 435–451. https://doi.org/10.6018/rie.34.2.244271
Issue
Section
Articles