The subjective social salue of education construct: cross- validation between school and university teachers

Authors

  • Carlos Sancho-Álvarez University of Valencia
  • Jesús M. Jornet University of Valencia
  • José González-Such University of Valencia
DOI: https://doi.org/10.6018/rie.34.2.226131
Keywords: educational assessment, construct validity, educational indicators, research methodology

Supporting Agencies

  • Ministerio de Economía y Competitividad de España
  • Universitat de València

Abstract

Education possesses an evident social value that can be shown by indicators of socioeducational assessments. While the relationship between educational context and performance is apparent in several countries, this relationship is losing consistency in recent years because the student-based sectors are appearing and outperforming the expected academic predictions. Therefore, the Subjective Social Value of Education is studied in two groups of teachers – school and university. The methodology is complementary through expert
committees and construct cross-validation. Analyses are performed in two scales – relevance and sensitivity of change – and between two different groups to verify the inter-subjective consensus. The data shows a statistically significant agreement in all dimensions; however, discrepancies depending on the educational stage are observed. Finally, we propose a construct validated through four dimensions and thirteen assessment indicators.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carlos Sancho-Álvarez, University of Valencia

Personal Investigador en Formación. Dpto. Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación. Facultad de Filosofía y Ciencias de la Educación. Universitat de València.

Jesús M. Jornet, University of Valencia

Catedrático de Universidad. Dpto. Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación. Facultad de Filosofía y Ciencias de la Educación. Universitat de València.

José González-Such, University of Valencia

Profesor Titular de Universidad. Dpto. Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación. Facultad de Filosofía y Ciencias de la Educación. Universitat de València.

References

Alonso, J. & Román, J. M. (2014). Nivel sociocultural, prácticas educativas familiares y autoestima de los hijos en edades tempranas. Revista de Investigación Educativa, 32(1), 187-202. http://dx.doi.org/10.6018/rie.32.1.173421

Backhoff, E., Bouzas, A., González-Montesinos, M., Andrade, E., Hernández, E., & Con- treras, C. (2008). Factores asociados al aprendizaje de estudiantes de 3º de primaria en México (1ª ed.). México D.F.: Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación (INEE).

Baer, J. (1999). The effects of family structure and SES on family processes in early adolescence. Journal of Adolescence, 22(3), 341-54.

Barbero, M. I., Vila, E., & Holgado, F. P. (2011). Introducción básica al análisis factorial. Madrid: UNED.

Bericat, E. (1998). La integración de los métodos cuantitativo y cualitativo en la investigación social. Significado y medida. Barcelona: Ariel.

Carstensen, C., Rost, J., & Prenzel, M. (2003). Proposal for assesing the Affective Domain. Las Vegas: Expert Group Meeting.

Casanova, J. (15 de septiembre de 2011). El valor de la educación. El País. http://elpais.com/diario/2011/09/15/opinion/1316037605_850215.html

Centro de Investigaciones Sociológicas [CIS] (2013). Estudio 2978. Barómetro de febrero de 2013. Madrid: CIS.

Coleman, J. S. et al., (1966). Equality of educational opportunity (2 vols.). Washington, DC: Government Printing Office

Cronbach, L. J. (1988). Five perspectives on validity argument. En H. Wainer & H. Braun (Eds.), Test validity (pp. 3-17). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum.

De la Orden, A., & Jornet, J. M. (2012). La utilidad de las evaluaciones de sistemas educativos: el valor de la consideración del contexto. Revista de Pedagogía Bordón, 64(2), 69-88.

De la Orden, A. (2007). Evaluación de la calidad de la educación. Un modelo sistémico como base para la construcción de un sistema de indicadores. México: Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación (INEE).

Delors, J. (1996). La educación encierra un tesoro. Madrid: Santillana – UNESCO.

Díaz, E., Fernández-Cano, A., Faouzi, T., & Henríquez, C. F. (2015). Validación del constructo subyacente en una escala de evaluación del impacto de la investigación educativa sobre la práctica docente mediante análisis factorial confirmatorio. Revista de Investigación Educativa, 33(1), 47-63. http://dx.doi.org/10.6018/rie.33.1.193521

García, A. (2012). El valor de la Educación. https://www.yoestudieenla-publica.org/aula.php

García-García, M., Biencinto-López, C., Carpintero-Molina, E., Núñez-del-Río, M. C., & Arteaga-Martínez, B. (2013). Rendimiento en matemáticas y actitud hacia la materia en centros inclusivos: estudio en la Comunidad de Madrid. Revista de Investigación Educativa, 31(1), 117-132. http://dx.doi.org/10.6018/rie.31.1.143221

Gil, J. (2014). Factores asociados a la brecha regional del rendimiento español en la evaluación pisa. Revista de Investigación Educativa, 32(2), 393-410. http://dx.doi.org/10.6018/rie.32.2.192441

Glewwe, P., & Kremer, M. (2006). Schools, Teachers, and Education Outcomes in Deve- loping Countries. En Hanushek, E., & Welch,F. (Eds.). Handbook of the economics of education (vol. 2, pp. 945-1017). New York, NY: Elsevier.

Herrera, M. (2009). El valor de la escuela y el fracaso escolar. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 7(4), 254-263. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=55114094013

Jornert, J. M. (2012). Dimensiones Docentes y Cohesión Social: Reflexiones desde la Evaluación. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 5(1e), 349-362. http://www.rinace.net/riee/numeros/vol5-num1_e/art27.pdf

Jornet, J. M. (2010). Dimensiones docentes y cohesión social: reflexiones desde la eva- luación. Ponencia presentada en el II Coloquio de la Red Iberoamericana de Investigación sobre la docencia (RIIED). Valencia: Universitat de València.

Jornet, J. M. (1989). Proyecto docente para el acceso a Profesores Titulares de Universidad. Perfil: Medición y Evaluación Educativas. Valencia: Universitat de València. Manuscrito no publicado. Bordón, Revista de Pedagogía, 64(2), 89-110.

Jornet, J. M., & González-Such, J. (2009). Evaluación criterial: determinación de están- dares de interpretación (EE) para pruebas de rendimiento educativo. Estudios sobre Educación, 16, 103-123.

Jornet, J. M., González-Such, J., & Perales, Mª J. (2013). Investigación evaluativa: Una pers- pectiva basada en la complementariedad metodológica (cuantitativa-cualitativa). Perú: CREA.

Jornet, J. M., González-Such, J., & Perales, Mª. J. (2012). Diseño de cuestionarios de contexto para la evaluación de sistemas educativos: optimización de la medida de constructos complejos. (2012). Jornet, J. M., Perales, M. J., & Sánchez-Delgado, P. (2011). El Valor Social de la Educación: Entre la Subjetividad y la Objetividad. Consideraciones Teórico-Metodológicas para su Evaluación. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 4(1), 51-77. http://www.rinace.net/riee/numeros/vol4-num1/art3.pdf

Jornet, J. M., Sánchez-Delgado, P., & Perales, M. J. (2014). La evaluación del impacto y la relevancia de la educación en la sociedad. Valencia: PUV.

Jornet, J. M., Sancho-Álvarez, C., & Sánchez-Delgado, P. (2014). Una aproximación, mediante juicio, a la validación del Modelo de Evaluación para el desarrollo de la Cohesión Social (CS) a partir de la Educación. Ponencia presentada en el V Coloquio de la Red Iberoamericana de Investigadores sobre la Evaluación de la Docencia (RIIED). Ensenada, México: Universidad Autónoma de Baja California.

Jornet, J. M., & Suárez, J.M. (1996). Pruebas estandarizadas y evaluación del rendimiento: usos y características métricas. Revista de Investigación Educativa, 14(2), 141-163.

Kane, M. T. (2001). Current Concerns in Validity Theory. Journal of Educational Measurement, 38(4), 319-342.

Kendall, M. G. (1963). Rank correlation methods. Londres: Griffin.

Krüger, N., Formichella, M. M., & Lekuona, A. (2015). Más allá de los logros cognitivos: la actitud hacia la escuela y sus determinantes en España según PISA 2009. [Beyond cognitive-skills: the attitude towards school and its determinants in Spain with PISA 2009]. Revista de Educación, 367, 10-35. http://doi: 10.4438/1988-592X-RE-2015-367-281

López, M. C., Pérez-García, M. P., & Rodríguez, M. J. (2015). Concepciones del profe- sorado universitario sobre la formación en el marco del espacio europeo de edu- cación superior. Revista de Investigación Educativa, 33(1), 179-194. http://dx.doi.org/10.6018/rie.33.1.189811

Mérida, R., Serrano, A., & Tabernero, C. (2015). Diseño y validación de un cuestionario para la evaluación de la autoestima en la infancia. Revista de Investigación Educativa, 33(1), 149-162. http://dx.doi.org/10.6018/rie.33.1.182391

Ministerio de Educación. (2011). Panorama de la educación Indicadores de la OCDE 2011. INFORME ESPAÑOL. Madrid: Instituto de Evaluación. http://www.mecd.gob.es/dctm/ievaluacion/indicadores-educativos/panorama-2011. pdf?documentId=0901e72b80eb8ea5

Molina, J., & Nunes, R. M. (2012). La percepción social de los futuros maestros sobre las personas con síndrome de Down: aplicación de la escala EPSD-1. Revista de Investigación Educativa, 30(2), 383-396.http://dx.doi.org/10.6018/rie.30.2.130841

Montalvà, E. (2013). Valor social subjetivo de la educación para el profesorado: bases para la construcción de un instrumento de medida. Valencia: RODERIC. http://roderic.uv.es/bitstream/handle/10550/35921/VSSE.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Mosier, C. (1951) Problems and designs of cross-validation. Educational and Psychological Measurement, 11, 5-11. http://doi:10.1177/001316445101100101

Ocampo, C. I., & Cid, B. (2012). Formación, experiencia docente y actitudes de los profesores de infantil y primaria ante la educación escolar de hijos de personas inmigrantes en España. Revista de Investigación Educativa, 30(1), 111-130. http://dx.doi.org/10.6018/rie.30.1.114321

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos [OCDE] (2006). Informe PISA 2006. Competencias científicas para el mundo del mañana. París: OCDE.

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos [OCDE] (2008). Informe PISA 2006. Competencias científicas para el mundo del mañana. Madrid: Santillana.

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos [OCDE] (2010). Regards sur l’éducation 2010. Les indicateurs de l’OCDE. París: OCDE.

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos [OCDE] (2011). Education at a Glance 2011: OECD indicators. Paris: OCDE.

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos [OCDE] (2012). Education at a Glance 2012: OECD indicators. Paris: OCDE.

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos [OCDE] (2013). Education at a Glance 2013: OECD indicators. Paris: OCDE.

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos [OCDE] (2014). Education at a Glance 2014: OECD indicators. Paris: OCDE.

Pardo, L. P. (2011). La función de la universidad en las sociedades del conocimiento. Aula: Revista de Pedagogía de la Universidad de Salamanca, 17, 145-158.

Prieto, E. (2008). El papel del profesorado en la actualidad. Su función docente y social. Foro de Educación, 10, 325-345. http://www.forodeeducacion.com/numero10/020.pdf

Ruiz, G. (2009). La calidad del sistema educativo mexicano desde los resultados de evaluaciones nacionales. El aprendizaje en matemáticas. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 2(1), 74-89.

Sancho-Álvarez, C. (2013). Validación de constructo de un instrumento para evaluar el valor social subjetivo de la educación en la comunidad educativa. Valencia: Universitat de Valèn- cia: RODERIC. http://roderic.uv.es/bitstream/handle/10550/36216/Sancho-%c3%81lvarez_2013.

Sancho-Álvarez, C., Jornet, J., & Perales, M. J. (2013). Valor Social Subjetivo de la Educación: docencia y resultados escolares. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 7(2e), 197-207. http://www.rinace.net/riee/numeros/vol7-num2e/art15.pdf

Sancho-Álvarez, C., Jornet, J., & González-Such, J. (2014). La relevancia y susceptibilidad de cambio en la docencia del Valor Social Subjetivo de la Educación: validación de constructo. Ponencia presentada en el V Coloquio de la Red Iberoamericana de Investigadores sobre la Evaluación de la Docencia (RIIED). Ensenada, México: Universidad Autónoma de Baja California.

Santín, D. (2003). Descentralización y financiación de la Universidad Pública en Latinoamérica: Algunas propuestas a partir del caso español. Documento de trabajo de la Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales, 1.

Soriano, E. (2011). El valor de la educación en un mundo globalizado. Madrid: Editorial La Muralla.

Wallis, W. A. (1939). The correlation ratio for ranked data. Journal of the American Sta- tistical Association, 34, 533-538.

Willms, J. D. (2006). Learning Divides: Ten Policy Questions About the Performance and Equity of Schools and Schooling Systems. Montreal: UNESCO.

Willms, J. D., & Somers, M. A. (2001). Family, Classrooms, and School Effects on Children’s Educational Outcomes in Latin America. School Effectiveness and School Improvement, 12(4), 409-445.

Zamora, B. & Cabrera, L. (2015). La sociedad y el profesorado. Imágenes y opiniones sociales sobre el profesorado. Revista de la Asociación de Sociología de la Educación, 8(1), 86-107.

Published
26-05-2016
How to Cite
Sancho-Álvarez, C., Jornet, J. M., & González-Such, J. (2016). The subjective social salue of education construct: cross- validation between school and university teachers. Journal of Educational Research, 34(2), 329–350. https://doi.org/10.6018/rie.34.2.226131
Issue
Section
Articles