DURANGO (MEXICO) AND COSTA RICA: TWO CONTRASTING VIEWS OF DISTANCE EDUCATION
Abstract
Distance education has reached a large and increasing importance in the 21st century. In spite of their historical, cultural and economic resemblances, Mexico and Costa Rica have very different characteristics in distance education. In contrast with Mexico, in Costa Rica the body of research on distance education is voluminous. This study identifies the similarities and general differences between distance education in the State of Durango, Mexico, and Costa Rica. We interviewed all students in Durango (approximately 100) at the Durango Institute of Technology (ITD), Mexico (in 2004) and compare the results with equivalent, previously published studies, about students of the Costa Rica Distance Education University (UNED). The results of the interviews applied in Mexico were analyzed with the Statistical Program for the Social Sciences; those of Costa Rica were taken directly from the literature. We found large differences between Durango and Costa Rica. The ITD is "distance" but presencial, with 100 pupils and a year of experience at the time of the study, and UNED offers completely time-and-place-free education, with approximately 18 000 pupils and 25 years of experience at the moment of the study. Nevertheless, we find that in both cases the students and teaching personnel are satisfied with the multimedia material used in the courses and with the accomplished level of learning.Downloads
Las obras que se publican en esta revista están sujetas a los siguientes términos:
1. El Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia (la editorial) conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, y favorece y permite la reutilización de las mismas bajo la licencia de uso indicada en el punto 2.
2. Las obras se publican en la edición electrónica de la revista bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (texto legal). Se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que: i) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editorial y URL de la obra); ii) no se usen para fines comerciales; iii) se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
3. Condiciones de auto-archivo. Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente las versiones pre-print (versión antes de ser evaluada) y/o post-print (versión evaluada y aceptada para su publicación) de sus obras antes de su publicación, ya que favorece su circulación y difusión más temprana y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica. Color RoMEO: verde.