The statu quo of distance education in México
Abstract
The objective of this research was to analyze the current state of Distance Education in Mexico. We worked under a quantitative approach, with a descriptive design and scope, and analysis of group differences, where inferences were made about comparisons related to the growth of school and non-school enrollment in public and private universities, where inferences were made about comparisons related to the growth of schooled and non-schooled undergraduate and graduate enrollment in public and private universities, as well as prospective to determine trends. The main results were that non-school undergraduate enrollment had 14% coverage in the 2016-17 school year, but in the 2021-22 cycle it reached 19% with a total of 880,563 students, with an increase of 54% in the last five years. For its part, non-school postgraduate enrollment had 29% coverage in the 2016-17 school year, but in the 2021-22 cycle it reached 44% with a total of 183,868 students, with an increase of 93% in last five years. In contrast, undergraduate and postgraduate enrollment in public and private universities has shown a downward trend in recent years. For the first time in Mexico, higher education enrollment in the 2021-22 cycle reached a total of 5,069,111, where only non-school enrollment showed growth.
Downloads
References
Amaya, A., Cantú, D. & Marreros, G. (2021). Análisis de las competencias didácticas virtuales en la impartición de clases universitarias en línea, durante contingencia del COVID-19. Revista Iberoamericana de Educación Superior 21(65). http://dx.doi.org/10.6018/red.426371
Amaya, A., Huerta, F. & Flores, C. (2020). Big Data, una estrategia para evitar la deserción escolar en las IES. Revista Iberoamericana de Educación Superior 11(31), 166–178. https://www.ries.universia.unam.mx/index.php/ries/article/view/712
Alexander, B., Ashford-Rowe, K., Barajas-Murph, N., Dobbin, G., Knott, J., McCormack, M., Pomerantz, J., Seilhamer, R. & Weber, N. (2019). Horizon Report 2019 Higher Education Edition. EDU19. https://www.learntechlib.org/p/208644/.
Asana (2022, 3 de Octubre). Guía paso a paso sobre la toma de decisiones basadas en los datos. Asana, EU. https://asana.com/es/resources/data-driven-decision-making
Gómez, A. (2018). La inteligencia de negocios en entornos académicos. Fundación Universitaria San Mateo, Colombia. http://caoba.sanmateo.edu.co/jspui/bitstream/123456789/269/1/La_inteligencia_de_negocios_en_entornos.pdf
OECD (2019). Higher Education in Mexico: Labour Market Relevance and Outcomes, Higher Education. OECD Publishing, Paris. https://www.oecd-ilibrary.org/education/higher-education-in-mexico_9789264309432-en
San Martín, O. (2015, 28 de septiembre). Así será la escuela en el 2030. Madrid: El Mundo. http://www.elmundo.es/espana/2014/10/21/54455b9f22601d22738b458e.html
SEP (2022). Principales Cifras del Sistema Educativo Nacional 2021-2022. Secretaría de Educación Pública, México. https://www.planeacion.sep.gob.mx/Doc/estadistica_e_indicadores/principales_cifras/principales_cifras_2021_2022_bolsillo.pdf
SEP (2021). Principales Cifras del Sistema Educativo Nacional 2020-2021. Secretaría de Educación Pública, México. https://www.planeacion.sep.gob.mx/Doc/estadistica_e_indicadores/principales_cifras/principales_cifras_2020_2021_bolsillo.pdf
SEP (2020). Principales Cifras del Sistema Educativo Nacional 2019-2020. Secretaría de Educación Pública, México. https://www.planeacion.sep.gob.mx/Doc/estadistica_e_indicadores/principales_cifras/principales_cifras_2019_2020_bolsillo.pdf
___ (2020a). Programa Sectorial de Educación 2020-2024. Secretaría de Educación Pública, México. https://www.planeacion.sep.gob.mx/Doc/planeacion/mediano_plazo/pse_2020_2024.pdf
___ (2020b). Lineamientos de acción COVID-19 instituciones públicas de educación superior. Secretaría de Educación Pública, México. http://www.seg.gob.mx/2022/lineamientos-de-accion-covid-19-para-las-instituciones-publicas-de-educacion-superior/
SEP (2019). Principales Cifras del Sistema Educativo nacional 2018-2019. Secretaría de Educación Pública, Mexico. https://www.planeacion.sep.gob.mx/Doc/estadistica_e_indicadores/principales_cifras/principales_cifras_2018_2019_bolsillo.pdf
SEP (2018). Principales Cifras del Sistema Educativo Nacional 2017-2018. Secretaría de Educación Pública, México. Recuperado de https://www.planeacion.sep.gob.mx/Doc/estadistica_e_indicadores/principales_cifras/principales_cifras_2017_2018_bolsillo.pdf
SEP (2017). Principales Cifras del Sistema Educativo nacional 2016-2017. Secretaría de Educación Pública, Mexico. https://www.planeacion.sep.gob.mx/Doc/estadistica_e_indicadores/principales_cifras/principales_cifras_2016_2017_bolsillo.pdf
SEP (2013). Programa Sectorial de Educación 2013-2018. Secretaría de Educación Pública, México. https://www.gob.mx/sep/documentos/programa-sectorial-de-educacion-2013-2018-17277
Tsai, Y., & Gasevic, D. (2017). The state of learning analytics in Europe. Executive summary SHEILA. https://sheilaproject.eu/wp-content/uploads/2017/04/The-state-of-learning-analytics-in-Europe.pdf
UNESCO (2016). Innovación educativa. Serie herramientas de apoyo para el trabajo docente. UNESCO, Perú. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000247005
UNESCO (2017). Docentes y sus aprendizajes en modalidad virtual. UNESCO, Perú. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000260919
UNESCO (2021). Pensar más allá de los límites: perspectivas sobre los futuros de la educación superior hasta 2050. UNESCO, Francia. Recuperado de https://www.iesalc.unesco.org/los-futuros-de-la-educacion-superior/pensando-mas-alla-de-los-limites-perspectivas-sobre-los-futuros-de-la-educacion-superior-hasta-2050/
___ (2021a). Los futuros de la eduación: aprender a convertirse. UNESCO, Francia. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000375746_spa.locale=en
___ (2021b). COVID-19 y Educación Superior: De los efectos inmediatos al día después. IESALC de la UNESCO, Venezuela https://www.iesalc.unesco.org/wp-content/uploads/2020/05/COVID-19-ES-130520.pdf
Valenzuela, F., Cuéllar, A., Arrufí, J. & Soldevila, M. (2022). Future of Higher Education. Mobile World Capital Barcelona y EDT & Partners, España. https://mobileworldcapital.com/app/uploads/sites/12/2022/05/AAFF-MWCapital-Informe-Higher-Education-1.pdf?utm_medium=social&utm_source=twitter&fbclid=IwAR35bwBH4Bjlcbn6X803Igu1TWYTAX-_hawvvfdSFm9s1bRKbmkghVLklFs
Copyright (c) 2023 Distance Education Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Las obras que se publican en esta revista están sujetas a los siguientes términos:
1. El Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia (la editorial) conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, y favorece y permite la reutilización de las mismas bajo la licencia de uso indicada en el punto 2.
2. Las obras se publican en la edición electrónica de la revista bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (texto legal). Se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que: i) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editorial y URL de la obra); ii) no se usen para fines comerciales; iii) se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
3. Condiciones de auto-archivo. Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente las versiones pre-print (versión antes de ser evaluada) y/o post-print (versión evaluada y aceptada para su publicación) de sus obras antes de su publicación, ya que favorece su circulación y difusión más temprana y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica. Color RoMEO: verde.