Los proyectos colaborativos Universidad-territorio: principios y prácticas de educación-investigación- acción necesarias para la transformación social
Abstract
This article presents some reflections regarding the theoretical, methodological and practical potentialities of university-territory collaboration, as they have been experienced in several collaborative projects in which an attempt has been made to unite teaching with critical research and socio-educational action. Furthermore, we present the characteristics of these initiatives, their theoretical foundations and the principles of action. Specifically, we identify, value and reflect on ten principles that have permeated each project in its three dimensions (teaching-research-action): 1. principle of inclusion, 2. principle of dialogue and creation of spaces for interrelation, 3. principle of creativity, 4. values-based principles, 5. principle of dynamic process, 6. principle of transparency, 7. strategic principle, the importance of Strong Ideas, 8. principle of change and transformation, 9. principle of democratic control and 10. principle of systematization and dissemination of Good Practices. Finally, we present some of the tensions and difficulties in the implementation of these principles, as well as some future perspectives that open in promoting collaborative, transformative practices between the university and the territory.
Downloads
References
Alejandro Delgado, M., Romero Sarduy, M. I. y Vidal Valdez, J. R. ( 2012). ¿ Qué es la educación popular? Ed. Caminos.
Angulo, Rasco, J. F. (2021). Poner el cuidado y el afecto en el centro de la pedagogía. Voces de la educación, número especial, 7-34.
Batlle, R. (2018). L'Hospitalet de Llobregat, modelo de generalización del aprendizaje-servicio. RIDAS, Revista Iberoamericana de Aprendizaje Servicio, 6, 54-68. DOI10.1344/RIDAS2018.6.7.
Bär Kwast, B., Campo Cano, L., y Rubio Serrano, L. (2021). Líneas de acción y principios para la incorporación del aprendizaje-servicio en el ámbito local. Trabajo en red en el territorio. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 33(1), 243-263. https://doi.org/10.14201/teri. 23660
Burbules, N. C., y Torres, C., Al. ( 2006). Globalización y educación. Ed. Popular.
Civís Zaragoza, M.; Longás Mayayo, J. (2015). La colaboración interinstitucional como respuesta al desafío de la inclusión socioeducativa. Análisis de 4 experiencias de trabajo en red a nivel local en Cataluña. Educación XX1, 18(1), 213-236. doi: 10.5944/educXX1.18.1.12318
Coghlan, D., & Brydon-Miller, M. (2014). The SAGE encyclopedia of action research. Sage.
Comisión Internacional sobre los Futuros de la Educación (2021). Reimaginar Juntos Nuestro Futuro. Un Nuevo Contrato Social para la Educación. UNESCO.
Connell, R. (2013). The neoliberal cascade and education: An essay on the market agenda and its consequences. Critical Studies in Education, 54(2), 99–112. doi:10.1080/17508487.2013.776990
Engeström, Y. (2001). Expansive learning at work: toward an activity theoretical reconceptualization. J. Educ. Work., 14, 133–156. doi: 10.1080/13639080020028747
Engeström, Y., and Sannino, A. (2010). Studies of expansive learning: foundations, findings and future challenges. Educ. Res. Rev., 5, 1–24. doi: 10.1016/j.edurev.2009.12.002
Escrigas, C., Granados. J., Hall, B., Tandon, R. (2018). Knowledge, engagement and higher education, a matter of social responsibility. En GUNI. https://www.guninetwork.org/articles/knowledge-engagement-and-higher-education-matter-social-responsibility
Esteban-Guitart, M. & Llopart, M. (2016). La inclusión educativa a través de la aproximación de los fondos de conocimiento e identidad. Revista Nacional e Internacional de Educación Inclusiva, 9 (3), 145-157.
European Commission (2017). Communication on a renewed EU Agenda for Higher Education. Brussels: Commission of the European Communities, COM. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:52017DC0247&rid=4
Fals Borda, O. (2006). Participatory (action) research in social theory: Origins and challenges. In P. Reason & H. Bradbury (Eds.), Handbook of action research: Concise paperback edition (pp. 27–37). SAGE.
Fals Borda, O. (2013) Action research in the convergence of disciplines. Journal of Action Research 9 (2), 155– 167.
Farnell, T. (2020). Community engagement in higher education: trends, practices and policies, NESET report, Publications Office of the European Union.
Fernández García, J. (2010).Arquitectura en territorios informados y transparentes Una wiki en la escuela de arquitectura. Revista de Educación a Distancia (RED). Recuperado a partir de https://revistas.um.es/red/article/view/92991
Freire, P. (1973). Pedagogía del oprimido. Ed. Siglo XXI.
Flecha, R. (2020). Contributions from Social Theory to Sustainability for All. Sustainability, 2(23), 9949.
Franger, G. (2019). Sentipensante: feeling–thinking pedagogy: community-based research and teaching. En Krover, A. and Franger G. (Eds.).University and society. (pp.76-91). Edward Elgar Publishing.
Giroux, H. A. (2010). Bare pedagogy and the scourge of neoliberalism: Rethinking higher education as a democratic public sphere. Educational Forum, 74(3), 184–196.
Goddard, J., Hazelkorn, E., Kempton, L., & Vallance, P. (Eds.). (2016). The civic university:The policy and leadership challenges. Edward Elgar Publishing.
GUNi (2022). Higher Education in the World Report 8 - Special issue. New Visions for Higher Education towards 2030. https://www.guninetwork.org/files/guni_heiw_8_complete_-_new_visions_for_higher_education_towards_2030_1.pdf
Habegger, S. y Mancila, I. (2019) “Estilos alternativos de desarrollo local: metodología utilizada para el caso de una Investigación Acción Participativa en la provincia de Málaga”. OBETS. Revista de Ciencias Sociales, 14(1), 233-257. doi: 10.14198/OBETS2019.14.1.08
Hart, A., & Wolff, D. (2006). Developing local ‘communities of practice’ through local community – university partnerships. Planning Practice & Research, 21(1), 121-138. doi:10.1080/02697450600901616
Hernández, D. (2002). Estilos y coherencias en las metodologías creativas. En Rodríguez Villasante, T. (ed) Metodologías y presupuestos participativos, construyendo ciudadanía /3 (pp. 17-43). Ed. IEPALA-CIMAS Madrid.
Jansujwicz, J.S., and Johnson, T. R. (2015). The Maine Tidal Power Initiative: Transdisciplinary sustainability science research for the responsible development of tidal power. Sustainability Science, 10, 75–86, https://doi.org/10.1007/s11625-014-0263-7.
Kemmis, S., Mahon, K. (2017). Practice Architectures of University Education. In: Grootenboer, P., Edwards-Groves, C., Choy, S. (eds) Practice Theory Perspectives on Pedagogy and Education. Springer, Singapore. https://doi.org/10.1007/978-981-10-3130-4_6
Kemmis, S., & Edwards-Groves, C. (2018). Understanding education: History, politics and practice. (1st ed.) (Springer Texts in Education). Springer. https://doi.org/10.1007/978-981-10-6433-3
Koekkoek,A.,Van Ham, M., and Kleinhans, R. (2021). Unraveling University–Community Engagement: A Literature Review. Journal of Higher Education Outreach and Engagement, 25 (1), 3-24.
Laredo, P. (2007). Revisiting the third mission of universities: toward a renewed categorization of university activities? Higher Education Policy, 20(4), 441-456.
Mancila, I. Habegger, S. & Mora, R. (2022). Pensando Lagunillas. Una experiencia de intervención socioeducativa con carácter formativo, participativo. En Añaños, F.T., García-Vita, M.M. y Amaro-Agudo, A., (Coords.) Justicia social, género e intervención socioeducativa”. Ed. Pirámides.
Montañés, M. (2009). Metodología y técnica participativa (Teoría y práctica de una estrategia de investigación participativa). Barcelona, Editorial UOC.
Occelli, M., García Romano, L., y Valeiras, N. (2022). Aprendizaje colaborativo de cuestiones sociocientíficas en ambientes virtuales: estudio de una experiencia de formación docente RED. Revista de Educación a Distancia, 70(22). 1-23. DOI: http://dx.doi.org/10.6018/red.518511.
OECD. (2004). Science and innovation policy: Key Challenges and Opportunities. Retrieved from Available online at http://www.oecd.org/science/inno/23706075.pdf: http://www.oecd.org/science/inno/
Olssen, M., & Peters, M. (2005). Neoliberalism, higher education and the knowledge economy: From the free market to knowledge capitalism. Journal of Education Policy, 20(3), 313–345.
Pindado F. (2000). La participación ciudadana en la vida de las ciudades. Barcelona. Edic. del Serbal.
Rodríguez Villasante, T. (1994). Las ciudades hablan. Ed. Nueva Sociedad.
Rodríguez Villasante, T. (1995). Las democracias participativas. De la participación ciudadana a las alternativas de la sociedad. Ed. Hoac.
Rodríguez Villasante, T. (2002). Sujetos en movimiento. Redes y procesos creativos en la complejidad social. Construyendo ciudadanía/4.Ed. Cimas-Nordan.
Sousa Santos, B. (2011). Epistemologías del Sur. Revista Internacional de Filosofía Iberoamericana y Teoría Social, 16 (54), 17 – 39.
VV. AA. (2004). 020404 Deriva en ZoMeCS. Ed. Rizoma Fundación en colaboración con el Colegio Oficial de Arquitectos de Málaga, la Escuela Técnica Superior de Arquitectura (Ugr) y Dto. Expresión Gráfica Arquitectónica y en la Ingeniería de la Universidad de Granada.
VV. AA. (2005). Nerja paisaje ZoMeCS. Ed. Rizoma Fundación en colaboración con el Colegio Oficial de Arquitectos de Málaga, la Escuela Técnica Superior de Arquitectura y el Dto. Expresión Gráfica Arquitectónica y en la Ingeniería, Universidad de Granada.
VV. AA. (2009). Propuestas para Palma-Palmilla. Maneras de hacer. Ed. Rizoma Fundación con la colaboración del Excmo. Ayuntamiento de Málaga, el Dto. Expresión Gráfica Arquitectónica y en la Ingeniería, Universidad de Granada.
VV. AA. (2010). Otra manera de hacer. Ensayo de un observatorio territorial local durante 3er ws Palma-Palmilla 2010 . Ed. Rizoma Fundación, Excmo. Ayuntamiento de Málaga, UNIA, Arte y Pensamiento, Dto. Expresión Gráfica Arquitectónica y en la Ingeniería, Universidad de Granada.
VV. AA. (2011a). Guadalmedina. Un río invisible. Ed. Rizoma Fundación, Diputación de Málaga y Dto. Expresión Gráfica Arquitectónica y en la Ingeniería, Universidad de Granada.
VV. AA. (2011b). Insistir y resistir: ideas para la reurbanización de la antigua Carretera de Cádiz. Ed. Rizoma Fundación, Centro de Ediciones de la Diputación de Málaga.
VV. AA. (2013). Propuestas de regeneración urbana integral para el área piloto de Málaga: “Campus Universitario de El Ejido”. Ed. Observatorio de Medio Ambiente Urbano (OMAU) y Rizoma Fundación.
Copyright (c) 2023 Distance Education Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Las obras que se publican en esta revista están sujetas a los siguientes términos:
1. El Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia (la editorial) conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, y favorece y permite la reutilización de las mismas bajo la licencia de uso indicada en el punto 2.
2. Las obras se publican en la edición electrónica de la revista bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (texto legal). Se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que: i) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editorial y URL de la obra); ii) no se usen para fines comerciales; iii) se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
3. Condiciones de auto-archivo. Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente las versiones pre-print (versión antes de ser evaluada) y/o post-print (versión evaluada y aceptada para su publicación) de sus obras antes de su publicación, ya que favorece su circulación y difusión más temprana y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica. Color RoMEO: verde.