From “mutual instrumental governance” to “common good governance”: towards new connections between universities and cities.
Supporting Agencies
- ACUP (Catalan Public Universities Association)
Abstract
The paper aims, first of all, to present the traditional models from which university governance related to community are thought and enact: the “instrumental governance” and the “shared governance or civic engagement”. Secondly, the article shows the theoretical bases of the emergent model of “the common good university governance” based on both the “common good” approach, the Education Cities chart and the UNESCO rapport about education as a global common good. The emergent model of “common good university governance” transforms high education institutions nature and orients them to contribute relevantly to the right to education for all citizens. The paper discusses strengths and weakness of the three models and of some of their most well-known implementations. The paper finishes with a proposal of social and academic debate about five dimensions of this university – community relationship from the common good model: tracking; economy – production; cooperation in knowledge production; research and knowledge transfer; and some transversal issues.
Downloads
References
Ball, S. & Youdell, D. (2008). La privatización encubierta de la educación pública. Bruselas: Educación Internacional.
Bauman, Z. (2007). Los retos de la educación en la modernidad líquida. Barcelona: GEDISA.
Bauman, Z. (2011). Daños colaterales. México: Fondo de Cultura Económico.
Beck, U. (2003). La Sociedad del riesgo. Barcelona: Paidós.
Bolívar, A., Moya, J.; Luengo, F. (2009). Aportaciones teóricas para una Educación Democrática. En F. Luengo & J. Moya (Coords.) Escuela, familia y comunidad. Claves para la acción. Madrid: Escuela Española.
Bollier, D. (2016). Pensar des de los comunes. Madrid: Traficantes de sueños.
Bollier, D. & Helfrich, S. (2021). Libres, dignos, vivos. El poder subversivo de los comunes. Barcelona: Icaria.
Braginskaia, E.; Facer, K. (2017). Universities, Cities and Communities: Co-creating urban living. Bristol: University of Bristol y AHRC Connected Communities.
Brown, W. (2015). Undoing the demos. Neoliberalism stealth revolution. New York: Zone books.
Carreras, C. (2001). La universitat i la ciutat. Barcelona: Aula Barcelona.
Castells, M. (1998). La sociedad red. Barcelona: UOC.
Civís, M., Riera, J.; Longás, J. (2009). Proyectos educativos comunitarios. Propuestas teórico-prácticas y análisis de experiencias. Educación y diversidad 3, 231-248.
Davies, W. (2016). The limits of neoliberalism. London: Sage.
Delanty, G. (2001). Challenging knowledge: the university and the knowledge society. Buckingham: Open University Press.
Dober, R. (2006). Edutropolis: an emerging 21st century paradigm. En: Bellet, C. y Ganau, J. (eds.). Ciudad y universidad. Ciudades universitarias y campus urbanos. Lleida: Milenio.
Fernández, N. (2016). Repensando las políticas de privatización en educación. Archivos analíticos de políticas educativas 24(1) 1-24.
Freire, P. (2005) Pedagogía del oprimido. Madrid, S. XXI.
Garcés, M. (2013). Un mundo común. Bellaterra: Ediciones Bellaterra.
Goddard, J. (2009). Reinventing the civic university. London: NESTA.
Goddard, J.; Vallance, P. (2011). The civic university: re-uniting the university and the city. En: OCDE. Higher education in cities and regions. OCDE: Paris.
Goddard, J; et al. (2013). Universities and smart specialization. S3 Policy brief Series. Bruselas: EU commission.
Goddard, J.; Cowie, P. (2015). Newcastle city futures. Anchoring universities in urban regions through city foresight. Newcastle: Univsersity of Newcastle Press.
Goddard, J.; Tewdwr-Jones, M. (2016). The role of universities in city foresight. London: Governement office for science.
GUNI (2013). Higher Education in the World 5. Knowledge, Higher Education and Engagement: Contributing to Social Change. Barcelona: Palgrave.
Hardin, G. (1965). The tragedy of the commons. Science 162(3859),1243-1248.
Jessop, B. (1997). The Governance of Complexity and the Complexity of Governance: Preliminary Remarks on Some Problems and Limits of Economic Guidance. En: Amin, A.; Hausen, J. (eds). Beyond Market and Hierarchy. Interactive Governance and Social Complexity. Cheltenham: Edward Elgar.
Klinenberg, E. (2020). Palacios del pueblo. Madrid: Capitán Swing.
Laval, Ch.; Dardot, P. (2013) Común. Ensayo sobre la revolución en el siglo XXI. Barcelona: Gedisa.
Mayntz, R. (1998). New challenges to governance theory. Jean Monet ChairPaper RSC, núm. 98/50
Miró, I. (2018). Ciutats cooperatives. Barcelona: Icaria.
OCDE (2007). Higher Education and Regions: Globally Competitive, Locally Engaged. Paris: OCDE.
Ostrom, E. (1999). El gobierno de los comunes. México: Fondo de Cultura Económico.
Pascual, J.M. (2016). Las ciudades ante el cambio de era. Barcelona: Hacer.
Santos, B. (2018). Construyendo las epistemologías del sur. Buenos Aires: CLACSO.
Scott, C. (2015). The futures of learning. Paris: UNESCO.
Subirats, J. (2022). “Vivir aprendiendo”. El País, 3 de mayo de 2022. https://elpais.com/opinion/2022-05-03/vivir-aprendiendo.html
Subirats, J. (2016). Notas sobre principios y estrategias sobre una gobernanza educativa y democrática de lo común. En J. Collet & Tort, A. (coords.). La gobernanza escolar democrática. Madrid: Morata.
Subirats, J.; Rendueles, C. (2016). Los (bienes) comunes. Barcelona: Icaria.
Ransom, J. (2016). Future of cities: universities and cities. Westminster: UK Government.
UNESCO (2015). Replantear la educación: ¿Hacia un bien común mundial? Paris: UNESCO.
UNESCO (2021). Reimaginar juntos nuestros futuros. Paris: UNESCO.
Wee, C.; Monarca, H. (2020). Educación superior en contextos de cuasi mercados. Educación XXI, 22(1), 117-138.
Copyright (c) 2022 Distance Education Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Las obras que se publican en esta revista están sujetas a los siguientes términos:
1. El Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia (la editorial) conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, y favorece y permite la reutilización de las mismas bajo la licencia de uso indicada en el punto 2.
2. Las obras se publican en la edición electrónica de la revista bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (texto legal). Se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que: i) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editorial y URL de la obra); ii) no se usen para fines comerciales; iii) se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
3. Condiciones de auto-archivo. Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente las versiones pre-print (versión antes de ser evaluada) y/o post-print (versión evaluada y aceptada para su publicación) de sus obras antes de su publicación, ya que favorece su circulación y difusión más temprana y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica. Color RoMEO: verde.