Youth's and teenagers' posting practices in social media: implications for Personal Digital Storytelling activities

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/red.524161
Keywords: digital storytelling, personal narratives, digital social media, social networks

Supporting Agencies

  • digital storytelling
  • personal narratives
  • digital social media
  • social networks

Abstract

Personal digital storytelling activities in formal education coexist with informal narrative practices. A survey-based study has been carried out and responses to a questionnaire have been collected from a sample of 378 students from 12 to 22 years old. It aims to know where they publish, what they publish and how they publish these contents in order to gather information about how these informal and everyday practices could have an influence in the context of personal digital storytelling activities in formal educational settings. The results obtained helped us identify implications that can be applied in traditional digital storytelling practices in educational contexts: the smartphone as the main device for the publication of stories, allowing the mobility and ubiquity that can bring on new spaces and dynamics for the creation of stories. They afford new possibilities for the composition of publications by adding new layers of meaning that can contribute in the selection of the topics for their stories, inspired by the autobiographical contents published on digital social media. Understanding these practices can help updating traditional personal digital storytelling activities and appraising these new informal practices. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

AAPOR. (2018). Best Practices for Survey Research. http://www.aapor.org/Standards-Ethics/Best-Practices.aspx

Abercrombie, N. & Longhurst, B. (1998). Audiences. Sage.

AIMC Asociación para la Investigación de Medios de Comunicación. (2020a). 22º Navegantes en la Red – Encuesta AIMC a usuarios de Internet. AIMC-Asociación para la Investigación de Medios de Comunicación. http://download.aimc.es/aimc/Rub9aYt/macro2019c/publication/contents/templates/Libro_22_Navegantes.pdf

AIMC Asociación para la Investigación de Medios de Comunicación. (2020b). Infografía resumen 22º Navegantes en la Red. AIMC-Asociación para la Investigación de Medios de Comunicación. http://download.aimc.es/aimc/Rub9aYt/Infografia_naveg_22.pdf

Almansa-Martínez, A., Fonseca, O. & Castillo, A. (2013). Redes sociales y jóvenes. Uso de Facebook en la juventud colombiana y española. Comunicar, 20(40), 127-135. http://dx.doi.org/10.3916/C40-2013-03-03

Annacontini, G. & Rodríguez Illera, J.L. (eds, 2019). La mossa del gambero. Teoria, metodi i contesti di pratica narrativa. Sintesis.

Aparici, R. & García Marín, D. (2018). Prosumidores y emirecs: Análisis de dos teorías enfrentadas. Comunicar, 26(55), 71-79. https://doi.org/10.3916/C55-2018-07

Asociación para la Investigación de Medios de Comunicación [AIMC]. (2019a). 21º Navegantes en la Red – Encuesta AIMC a usuarios de Internet. AIMC-Asociación para la Investigación de Medios de Comunicación. Recuperado de: http://download.aimc.es/aimc/NoPU2G5Tt/macro2018/#page=1

Asociación para la Investigación de Medios de Comunicación [AIMC]. (2019b). Infografía Resumen 21º Navegantes en la Red. Recuperado de: http://download.aimc.es/aimc/NoPU2G5Tt/Infografia_naveg_21.pdf

Ballesteros, J. C. & Picazo, L. (2018). Las TIC y su influencia en la socialización de adolescentes. Fundación de Ayuda contra la Drogadicción (FAD). Recuperado de: http://www.adolescenciayjuventud.org/que-hacemos/monografias-y-estudios/ampliar.php/Id_contenido/127012/

Burgess, J. E. (2006). Hearing ordinary voices: Cultural studies, vernacular creativity and digital storytelling. Continuum: Journal of Media & Cultural Studies, 20(2), 201–214. https://doi.org/10.1080/10304310600641737

Bruns, A (2008). Blogs, Wikipedia, Second Life, and beyond: From Production to Produsage. Peter Lang.

Chan, Ch. (2019). Using digital storytelling to facilitate critical thinking disposition in youth civic engagement: A randomized control trial” Children and Youth Services Review, 107. https:// doi.org/10.1016/j.childyouth.2019.104522

Ciancia, M. (2013). “Transmedia phenomena: new practices in participatory and experiential content production”. Proceedings of the 11th European Conference on Interactive TV and video, 41–44. https://doi.org/10.1145/2465958.2465962

Cortés, S., García-Pernía, M.R., de la Fuente, J., Martínez-Borda, R. & Lacasa, P. (2018). Young creators in open spaces: digital ethnography. Digital Education Review, 33(1), 185-202. https://doi.org/10.1344/der.2018.33.185-202

Creswell, J. W. (2013). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. Sage publications.

Débord, G. (1992). La societé de l'espectacle. Gallimard.

De Ridder, S. & Van Bauwel, S. (2015). The discursive construction of gay teenagers in times of mediatization: youth's reflections on intimate storytelling, queer shame and realness in popular social media places. Journal of Youth Studies, 18(6), 777-793. https://doi.org/10.1080/13676261.2014.992306

Dennen, V.P., Choi, H. & Word, K. (2020). Social media, teenagers, and the school context: a scoping review of research in education and related fields. Educational Technology Research and Development, 68, 1635-1658. https://doi.org/10.1007/s11423-020-09796-z

Eagar, T. & Dann, S. (2016). Capturing and Analyzing Social Media Composite Content: The Instagram Selfie. Consumer Culture Theory, 18, 245-265. http://dx.doi.org/10.1108/S0885-211120160000018016

Elogia. (2018). Estudio Anual de Redes Sociales 2018. Madrid: IAB Spain / Elogia. Recuperado de: https://iabspain.es/wp-content/uploads/estudio-redes-sociales-2018_vreducida.pdf

Elzo, J. (2008). Identidad: juventud y crisis. Taurus.

Erstad, O., Kumpulainen, K., Mäkitalo, Å., Schrøder, K. C., Pruulmann-Vengerfeldt, P. & Jóhannsdóttir, T. (eds.) (2016). Learning across contexts in the knowledge society. Sense Publishers.

Estalella, A. & Ardévol, E. (2011). E-research: desafíos y oportunidades para las ciencias sociales. Convergencia: revista de ciencias sociales, 55, 87-111. http://cccd.es/wp/wp-content/uploads/2012/05/10515210004.pdf

Frawley, J. K. & Dyson, L. E. (2014). Mobile literacies: Navigating multimodality, informal learning contexts and personal ICT ecologies. Communications in Computer and Information Science. (479), 377-390. https://doi.org/10.1007/978-3-319-13416-1_36

Galvin, S. & Greenhow, C. (2020). Writing on Social Media: a Review of Research in the High School Classroom. TechTrends. 64, 57–69. https://doi.org/10.1007/s11528-019-00428-9

García, A., López de Ayala, M. C. & Catalina, B. (2013). Hábitos de uso en Internet y en las redes sociales de los adolescentes españoles. Comunicar, XXI(41), 195-204. http://dx.doi.org/10.3916/C41-2013-19

Garmendia, M., Jiménez, E., Casado, M.A. & Mascheroni, G. (2016). Net Children Go Mobile: Riesgos y oportunidades en internet y el uso de dispositivos móviles entre menores españoles (2010-2015). Madrid: Red.es/Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea. Recuperado de: http://netchildrengomobile.eu/ncgm/wp-content/uploads/2013/07/Net-Children-Go-Mobile-Spain.pdf

Gértrudix Barrio, M., Borges Rey, E. & García García, F. (2017). Redes sociales y jóvenes en la era algorítmica. TELOS, (107), 1-13. https://dspace.stir.ac.uk/bitstream/1893/25849/1/telos107-separata-gertrudix-borges-garcia.pdf

Gregori-Signes, C. & Brígido Corachán, A. M. (2014), Appraising Digital Storytelling across Educational Contexts. Publicacions de la Universitat de València.

Guerrero-Pico, M., Masanet, M.J. & Scolari, C.A. (2018). Toward a typology of young produsers: Teenagers’ transmedia skills, media production, and narrative and aesthetic appreciation. New Media & Society, 21(2), 336-353. https://doi.org/10.1177/1461444818796470

Gutiérrez, A. & Tyner, K. (2012). Educación para los medios, alfabetización mediática y competencia digital. Comunicar, XIX(38), 31-39. https://doi.org/10.3916/C38-2012-02-03

Herrero-Diz, P., Ramos-Serrano, M & Nó, N. (2016): Minors as creators in the digital age: fromprosumer to collaborative creator. Theoretical review 1972-2016. Revista Latina de Comunicación Social, 71,1.301-1.322. http://dx.doi.org/10.4185/RLCS-2016-1147en

IAB Spain (2018). Estudio Anual de Redes Sociales 2018. Recuperado de: https://iabspain.es/wp-content/uploads/estudio-redes-sociales-2018_vreducida.pdf

IAB y Elogia. (2020). Estudio Anual de Redes Sociales 2020. Recuperado de: https://iabspain.es/estudio/estudio-redes-sociales-2020/

INE Instituto Nacional de Estadística (2019). Encuesta sobre Equipamiento y Uso de Tecnologías de Información y Comunicación en los Hogares, Año 2019 [Encuesta sobre el Equipamiento y Uso de Tecnologías de Información y de la Comunicación en el Hogar, Año 2019]. Recuperado de: https://www.ine.es/prensa/tich_2019.pdf

Ito, M. (2008). Education vs. entertainment: a cultural history of children’s software. En K. Salen The ecology of games. Connecting youth, games and learning. (pp. 89–116). MIT Press.

Jenkins, H. (2006). Convergence Culture. When Old and New Media Collide. New York University Press.

Jenkins, H., Ito, M. & Boyd, D. (2015). Participatory Culture in a Networked Era. A Conversation on Youth, Learning, Commerce and Politics. Polity Press.

Jenkins, H., Purushotma, R., Weigel, M., Clinton, K. & Robison, A. J. (2009). Confronting the Challenges of Participatory Culture. Media Education for the 21st Century. The MIT Press.

Johnson, L., Adams Becker, S., Cummins, M., Estrada, V., Freeman, A., & Hall, C. (2016). NMC Informe Horizon 2016 Edición Superior de Educación. The New Media Consortium.

Kemp, S. (2019a). Digital 2019. WeAreSocial; Vancouver: Hootsuite. REcuperado de: https://datareportal.com/reports/digital-2019-global-digital-overview

Kemp, S. (2019b). Digital 2019 España. WeAreSocial: Hootsuite. Recuperado de: https://wearesocial.com/es/digital-2019-espana

Lambert, J. (2009). Digital Storytelling. Digital Diner Press.

Latorre, A., del Rincón, D. & Arnal, J. (1996). Bases Metodológicas de la Investigación Educativa. GR92.

Londoño-Monroy, G. (2012). Aprendiendo en el aula: contando y haciendo relatos digitales personales. Digital Education Review, 22, 19-36. https://doi.org/10.1344/der.2012.22.19-36

Masanet, M. J. (2014). Representació mediàtica i interpretació adolescent de la sexualitat i la relació amorosa en la ficció seriada. [Tesis doctoral]. Barcelona: Universitat Pompeu Fabra. Recuperado de: https://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/292732/tmjmj.pdf?sequence=1&isAllowed=y

McAdams, D.P. (1996). Personality, Modernity, and the Storied Self: A Contemporary Framework for Studying Persons. Psychological Inquiry, 7(4), 295-321. https://doi.org/10.1207/s15327965pli0704_1

Mirra, N.; Morrell, E. & Filipiak, D. (2018) From Digital Consumption to Digital Invention: Toward a New Critical Theory and Practice of Multiliteracies. Theory Into Practice, 57 (1), 12-19. https://doi.org/10.1080/00405841.2017.1390336

Rideout, V. & Robb, M. B. (2018). Social Media Social Life. Teens Reveal Their Experiences. Common Sense Media. Recuperado de: https://www.commonsensemedia.org/sites/default/files/uploads/research/2018_cs_socialmediasociallife_fullreport-final-release_2_lowres.pdf

Rodríguez-Illera, J.L. & Londoño, G. (2009). Los relatos digitales y su interés educativo. Educação, Formação & Tecnologias, 2(1), 5-18. http://eft.educom.pt/index.php/eft/article/view/81/62

Rubio-Romero, J. & Perlado Lamo de Espinosa, M. (2017). Snapchat o el impacto del contenido efímero. TELOS (107), 1-15. Recuperado de: https://telos.fundaciontelefonica.com/archivo/numero107/snapchat-o-el-impacto-del-contenido-efimero/?output=pdf

Ruiz-Bueno, A. (2009). Método de encuesta: construcción de cuestionarios, pautas y sugerencias. REIRE Revista d’Innovació i Recerca en Educació, 2(2), 96-110. https://doi.org/10.1344/reire2009.2.2226

Sammarco, P. (20 de febrero de 2019). Informe del uso de las redes sociales en España. [Mensaje en un blog]. Recuperado de: https://thesocialmediafamily.com/informe-redes-sociales/

Scolari, C. A., Masanet, M. J., Guerrero-Pico, M., & Establés, M. J. (2018). Transmedia literacy in the new media ecology: Teens’ transmedia skills and informal learning strategies. El profesional de la información, 27(4), 801-812. https://doi.org/10.3145/epi.2018.jul.09

Stewart, O. G. (2016). A critical review of the literature of social media’s affordances in the classroom. E-Learning and Digital Media, 12 (5–6), 481-501. https://doi.org/10.1177/2042753016672895

Taddeo,G. & Tirocchi, S. (2021). Transmedia teens: the creative transmedia skills of Italian students, Information, Communication & Society, 24(2), 241-257. https://doi.org/10.1080/1369118X.2019.1645193

The Social Media Family. (2019). V Estudio sobre los usuarios de Facebook, Twitter e Instagram en España. The Social Media Family. Recuperado de: https://thesocialmediafamily.com/informeredessociales/#Descargate_los_informes_y_tutoriales_de_The_Social_Media_Family

Vanwynsberghe, H. & Verdegem, P. (2013). Integrating Social Media in Education. CLCWeb: Comparative Literature and Culture, 15(3). https://doi.org/10.7771/1481-4374.2247

Villalustre Martínez, L. & del Moral Pérez, E. (2014). Digital storytelling: una nueva estrategia para narrar historias y adquirir competencias por parte de los futuros maestros. Revista Complutense de Educación, 5(1), 115-132. http://dx.doi.org/10.5209/rev_RCED.2014.v25.n1.41237

Williams, B. T. (2009). Shimmering literacies. Popular culture & reading & writing online. Peter Lang.

Published
31-07-2022
How to Cite
Molas-Castells, N., Fuertes-Alpiste, M., Quintana Albalat, J., & Herreros Navarro, M. (2022). Youth’s and teenagers’ posting practices in social media: implications for Personal Digital Storytelling activities. Distance Education Journal, 22(70). https://doi.org/10.6018/red.524161
Issue
Section
Articles