Mahara as a social network and digital portfolio in the new contexts of initial teacher training. A case Study
Abstract
The objective of this research is to understand the virtualities and limitations of the Mahara social network and digital portfolio in initial teacher training. In recent years, digital media, among which social networks stand out, have increased their influence in different areas of daily life. The classrooms, already occupied by digital natives, highlight the need to incorporate into education tools that allow transferring the functionalities that attract us so much from social networks (interactivity, sociability, ease to create spaces of intimacy, personalization and access to information unlimited) to the academic field, especially in the training of new teachers. Mahara seems to favor the development of teaching competencies through the integration of the formal and the social. In this sense, a case study has been carried out consisting of a group of students of Early Childhood Education of the University of Malaga and its teaching staff, who use Mahara in various subjects. The analysis and triangulation of the data gave rise to seven emerging categories that allow us to better understand the potential and challenges of the tool through the uniqueness of what could be considered as a good teacher training experience.
Downloads
Las obras que se publican en esta revista están sujetas a los siguientes términos:
1. El Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia (la editorial) conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, y favorece y permite la reutilización de las mismas bajo la licencia de uso indicada en el punto 2.
2. Las obras se publican en la edición electrónica de la revista bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (texto legal). Se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que: i) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editorial y URL de la obra); ii) no se usen para fines comerciales; iii) se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
3. Condiciones de auto-archivo. Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente las versiones pre-print (versión antes de ser evaluada) y/o post-print (versión evaluada y aceptada para su publicación) de sus obras antes de su publicación, ya que favorece su circulación y difusión más temprana y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica. Color RoMEO: verde.