Analysis of university faculty performance in the use of MOODLE through data mining techniques: training needs proposals
Abstract
The Learning Management Systems are used by numerous higher education institutions to organize and distribute online courses, becoming a valuable knowledge source of the students and teachers activity. This work is oriented to the performance analysis of 484 educators at the Autonomous University of Yucatan (Mexico) during the period January - July 2016, who used the MOODLE platform as a technological support to their teaching activity, in order to identify their behavior patterns in the use of the activities and resources that this technological tool contains. The activity of the teachers in the "UADY Virtual" platform was analyzed through the Knowledge Discovery in Databases Method (KDD), generating mutually exclusive groups, association and classification rules that establish educators profiles and tools that should be promoted in schemes training. Additionally, a statistical analysis of the use of the platform was made. It was determined that there are no significant differences in the use of the MOODLE platform and the teacher's knowledge area, which means that the way in which teachers interact with "UADY Virtual" is the same for all areas of knowledge.
Downloads
Las obras que se publican en esta revista están sujetas a los siguientes términos:
1. El Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia (la editorial) conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, y favorece y permite la reutilización de las mismas bajo la licencia de uso indicada en el punto 2.
2. Las obras se publican en la edición electrónica de la revista bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (texto legal). Se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que: i) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editorial y URL de la obra); ii) no se usen para fines comerciales; iii) se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
3. Condiciones de auto-archivo. Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente las versiones pre-print (versión antes de ser evaluada) y/o post-print (versión evaluada y aceptada para su publicación) de sus obras antes de su publicación, ya que favorece su circulación y difusión más temprana y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica. Color RoMEO: verde.