Digital competence: a need for university teachers in the 21st century
Abstract
This article presents an analysis of the current situation of Spanish universities and their technological infrastructure. This analysis is the first step to reflect on the situation of university teachers. We focus on teachers' professional competence in order to revise their teaching competence, which will allow us to examine different models of teaching digital competence at university. This systematic review is useful when presenting our own proposal. After collecting data on all the dimensions described in previous models, we build a new model based on five dimensions (technical, information and communication, educational, self-reflection, and social and ethical) and three fields of application (teaching, research, and management). This new model may be a useful tool for future empirical research while it may promote critical reflection.Downloads
Las obras que se publican en esta revista están sujetas a los siguientes términos:
1. El Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia (la editorial) conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, y favorece y permite la reutilización de las mismas bajo la licencia de uso indicada en el punto 2.
2. Las obras se publican en la edición electrónica de la revista bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (texto legal). Se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que: i) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editorial y URL de la obra); ii) no se usen para fines comerciales; iii) se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
3. Condiciones de auto-archivo. Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente las versiones pre-print (versión antes de ser evaluada) y/o post-print (versión evaluada y aceptada para su publicación) de sus obras antes de su publicación, ya que favorece su circulación y difusión más temprana y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica. Color RoMEO: verde.