The teaching profession in the over-information and meaninglessness era
Abstract
This article begins with an overview of the proliferation of information provided by digital technologies and their potential implications and effects on knowledge generation. In addition to understanding the complexity of a reality that we are offered filtered and noisy in this avalanche of information. It continues with the analysis of how this reality affects formal education. Here we explore some of the challenges that have been formulated both to rethink the aims of educational systems and the ways of learning and teaching. The following is a presentation of different research projects carried out by the Esbrina research group. From them, we see how students and teachers are experiencing these changes in their lives and how they affect the pedagogical relationships in which they participate. Finally, some aspects of the narrative itself are questioned. Especially the adaptive and uncritical determinism that is generated from the organisms and institutions, which assume the new without analysing its consequences in the ways of knowing, social relations, work approaches and social inequalities. This leads us to conclude by urging us to debate and propose a project of common life.Downloads
Las obras que se publican en esta revista están sujetas a los siguientes términos:
1. El Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia (la editorial) conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, y favorece y permite la reutilización de las mismas bajo la licencia de uso indicada en el punto 2.
2. Las obras se publican en la edición electrónica de la revista bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (texto legal). Se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que: i) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editorial y URL de la obra); ii) no se usen para fines comerciales; iii) se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
3. Condiciones de auto-archivo. Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente las versiones pre-print (versión antes de ser evaluada) y/o post-print (versión evaluada y aceptada para su publicación) de sus obras antes de su publicación, ya que favorece su circulación y difusión más temprana y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica. Color RoMEO: verde.