Indicators and statistical control in monitoring and assessing university students’ learning preferences
Abstract
Introduction. Spanish universities adopt performance indicators as a prominent practice of institutional renewal. In this study, university performance indicators (students’ success rates, efficiency, graduation, dropout and attainment) of different fields of knowledge are analyzed to compare them with the opinion of the quality commissions of the different university centers. Methodology. Mixed methods were used: a quantitative analysis of percentage means of the different fields of knowledge for the five university performance indicators and a qualitative analysis by means of a SWOT (weaknesses, threats, strengths and opportunities) with the opinion of the quality commissions in six dimensions of content: training program, infrastructure and resources, students, teachers, and institutional elements. Results. Health Sciences are shown as the only branch of knowledge that improves the success rate in three years, however Social Sciences and Law and Engineering and Architecture improve efficiency. The Arts and Humanities branch has the highest dropout rate. Discussion. We find similarities with other studies in the success rates improvement in Health Sciences, which contrasts with the dropout rates of Engineering and Architecture, as well as the low rate of graduation in the History of Art degree. Conclusions. It is proposed a longitudinal review of the instructional methods, training in university teaching and a plan for improvement distance learning progress and enhancing performance of trainees.Downloads
Las obras que se publican en esta revista están sujetas a los siguientes términos:
1. El Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia (la editorial) conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, y favorece y permite la reutilización de las mismas bajo la licencia de uso indicada en el punto 2.
2. Las obras se publican en la edición electrónica de la revista bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (texto legal). Se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que: i) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editorial y URL de la obra); ii) no se usen para fines comerciales; iii) se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
3. Condiciones de auto-archivo. Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente las versiones pre-print (versión antes de ser evaluada) y/o post-print (versión evaluada y aceptada para su publicación) de sus obras antes de su publicación, ya que favorece su circulación y difusión más temprana y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica. Color RoMEO: verde.