Determinations and relationships of interaction in the triangle of questions, creativity and learning
Abstract
The objective is to argue about relationships between questions, creativity and learning and propose guidelines to build creative educational contexts. We submit theoretical approaches relating to problem finding and stress the importance of the questions in assessing creativity. We retrieve results of a recent study entitled Evaluation of creativity: analysis of alternative variables related to the form and content of the answers in the test CREA, in which we analyze 12,000 questions, build typologies and alternative scoring for CREA. Then, we refer to creativity as an essential component of learning and propose an educational perspective in which questions are the focus for the construction of creative teaching and learning contexts.We emphasize the role of the unique and unexpected questions as strategies for teaching and learning. The educational perspective proposal also recognizes the particular current technological contexts as spaces for interrogation. Furthermore, we argue about the cognitive, metacognitive and emotional underpinnings of the questions in educational contexts. Finally, we propose considerations regarding relations between questions, creativity and learning in contexts of technological mediation.Downloads
Las obras que se publican en esta revista están sujetas a los siguientes términos:
1. El Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia (la editorial) conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, y favorece y permite la reutilización de las mismas bajo la licencia de uso indicada en el punto 2.
2. Las obras se publican en la edición electrónica de la revista bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (texto legal). Se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que: i) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editorial y URL de la obra); ii) no se usen para fines comerciales; iii) se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
3. Condiciones de auto-archivo. Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente las versiones pre-print (versión antes de ser evaluada) y/o post-print (versión evaluada y aceptada para su publicación) de sus obras antes de su publicación, ya que favorece su circulación y difusión más temprana y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica. Color RoMEO: verde.