The Evaluating of Integration of ICT in Higher Education: Foundation for a Methodology
Abstract
A methodology to study the incorporation of information technology and communications (ICT) in higher education is supported and proposed, from the perspective of organizational behavior post-implementation technology. Conventionally, the proposed methodologies for this purpose are based on the Capability Maturity Model (CMM): the higher the digital maturity of key processes, greater organizational maturity (Duarte & Ventura, 2011). However, the CMM does not consider the relationship of individuals in the organization with the implemented technology, which may influence incomplete diagnoses, return on investment and successful implementation. Therefore, a methodology based on the post-implementation organizational behavior technology, complemented with the concept of technological appropriation and the conceptual model for the measurement of ICT in education UNESCO (2009) is proposed. The pilot test was used to assess the feasibility of the model for the development of preliminary diagnoses.Downloads
Las obras que se publican en esta revista están sujetas a los siguientes términos:
1. El Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia (la editorial) conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, y favorece y permite la reutilización de las mismas bajo la licencia de uso indicada en el punto 2.
2. Las obras se publican en la edición electrónica de la revista bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (texto legal). Se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que: i) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editorial y URL de la obra); ii) no se usen para fines comerciales; iii) se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
3. Condiciones de auto-archivo. Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente las versiones pre-print (versión antes de ser evaluada) y/o post-print (versión evaluada y aceptada para su publicación) de sus obras antes de su publicación, ya que favorece su circulación y difusión más temprana y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica. Color RoMEO: verde.