The teaching profession in changing contexts: The global teacher in the Information Society
Abstract
This paper examines the transformations of the teaching profession in the age of the Information Society, when new technological environments are emerging and influencing the practice of teaching and its planning. Our aim in this study is to review and analyze different approaches and perspectives that were developed regarding professional teacher training and the meaning and nature of this profession. Following this analysis, we will confirm the existence of four core dimensions in the development and training of the teaching profession: the academic and disciplinary dimension, the technical-pedagogical dimension, the personal and reflective dimension and the dimension of social-communitarian criticism. In the end, we will conclude that the emerging of new technological environments has contributed to essential changes in those dimensions. Besides, we will note that a fifth dimension is emerging, which will be called “digital dimension in the professional teaching trainingDownloads
Las obras que se publican en esta revista están sujetas a los siguientes términos:
1. El Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia (la editorial) conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, y favorece y permite la reutilización de las mismas bajo la licencia de uso indicada en el punto 2.
2. Las obras se publican en la edición electrónica de la revista bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (texto legal). Se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que: i) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editorial y URL de la obra); ii) no se usen para fines comerciales; iii) se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
3. Condiciones de auto-archivo. Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente las versiones pre-print (versión antes de ser evaluada) y/o post-print (versión evaluada y aceptada para su publicación) de sus obras antes de su publicación, ya que favorece su circulación y difusión más temprana y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica. Color RoMEO: verde.