SOCIAL DIMENSION OF VIRTUAL COLLABORATIVE LEARNING
Abstract
The objective of this article is to analyse the social dimension of virtual collaborative groups. Even though, very often, these aspects of informal and affective character are underestimated or separated of those related to learning, there are many studies in educative environments that show how the social dimension is articulated as the key and necessary issue for the group success. It has to be born in mind that the social dimension is closely related to the atmosphere created, to the perceived community feeling and to the learning achieved. From an ethnographic process carried out in 4 teams belonging to one subject in the Open University of Catalonia, the study focuses on the definition of some social dimension analysis categories of online collaborative groups. They are, on one hand, focused to formal aspects, in outline/with broad strokes, and on the other to the relationship construction. The article also analyses the use and the evolution of the categories obtained in the different stages of a team creation. In general, it is being verified that the personal or informal resources are the most frequent in the initial and final stages of a team life; whereas the social elements are more linked, to a greater extent, to the tasks carried out in the development stages.Downloads
Las obras que se publican en esta revista están sujetas a los siguientes términos:
1. El Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia (la editorial) conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, y favorece y permite la reutilización de las mismas bajo la licencia de uso indicada en el punto 2.
2. Las obras se publican en la edición electrónica de la revista bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (texto legal). Se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que: i) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editorial y URL de la obra); ii) no se usen para fines comerciales; iii) se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
3. Condiciones de auto-archivo. Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente las versiones pre-print (versión antes de ser evaluada) y/o post-print (versión evaluada y aceptada para su publicación) de sus obras antes de su publicación, ya que favorece su circulación y difusión más temprana y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica. Color RoMEO: verde.