CONSTRUCTIVIST TEACHING-LEARNING ENVIRONMENT GENERATOR SYSTEM BASED ON LEARNING OBJECTS (AMBAR): MULTIPLE DISCIPLINE INTERACTION IN E-LEARNING ENVIRONMENTS
Abstract
This article describes the multidiscipline base interaction between instructional design and the software engineering of a Constructivist Teaching-Learning Environment Generator System (AMBAR), a web-based software tool that will allow teachers and pupils to design and participate in constructivist teaching-learning processes based on reusable Learning Objects (LO). The conceptual base of AMBAR is described, including definitions and characteristics related to LO and its repositories; the constructivist learning theories in which it is based, such as Generative Learning and Cognitive Flexibility Theory, as well as standards such as SCORM and IMS Learning Design and semantic web vision. For the development of AMBAR, an Object-Oriented method based on Unified Modeling Language (UML) is used, combining instructional design methods with software engineering methods, framed within an interdisciplinary vision. Currently, the first prototype of LO repository is in place, an ontology that will permit the incorporation of intelligent mechanisms of user guide for assisted construction of learning environments and a Teaching-Learning Environment generator based on concept formation.Downloads
Las obras que se publican en esta revista están sujetas a los siguientes términos:
1. El Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia (la editorial) conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, y favorece y permite la reutilización de las mismas bajo la licencia de uso indicada en el punto 2.
2. Las obras se publican en la edición electrónica de la revista bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (texto legal). Se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que: i) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editorial y URL de la obra); ii) no se usen para fines comerciales; iii) se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
3. Condiciones de auto-archivo. Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente las versiones pre-print (versión antes de ser evaluada) y/o post-print (versión evaluada y aceptada para su publicación) de sus obras antes de su publicación, ya que favorece su circulación y difusión más temprana y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica. Color RoMEO: verde.