The Role of Self-instructional Materials for Teaching "Statistical Data Processing Software R" in Virtual Modality in Face-to-Face Statistics Courses
Abstract
Blending-Learning modality in Basics Statistic Courses has been implemented at the School of Economics Sciences in the Nacional University of Córdoba, where face-to-face instances are complemented by distance teaching of the “free software R” 1 for statistical data processing. This teaching method achieves a mediation of learning trough a pedagogical mixture that has its main element in the interaction of teachers and students through the use of the virtual platform. As core in this experience, self-teaching materials have been developed, with allowed autonomous learning and building up of new learning environments. Summing up, materials are pedagogical and didactical nexus between the transmision of contents from the teacher, and the autonomous learning made by the students, which has motivated to continue with this experience, making the “R” user community grow. The outcomes obtained are satisfactory, and show a degree of maturation in the project that results in the improvement of materials, and in the way of assesing the learning processes. KeywordsDownloads
Las obras que se publican en esta revista están sujetas a los siguientes términos:
1. El Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia (la editorial) conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, y favorece y permite la reutilización de las mismas bajo la licencia de uso indicada en el punto 2.
2. Las obras se publican en la edición electrónica de la revista bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (texto legal). Se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que: i) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editorial y URL de la obra); ii) no se usen para fines comerciales; iii) se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
3. Condiciones de auto-archivo. Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente las versiones pre-print (versión antes de ser evaluada) y/o post-print (versión evaluada y aceptada para su publicación) de sus obras antes de su publicación, ya que favorece su circulación y difusión más temprana y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica. Color RoMEO: verde.