The obstacles to an inclusive archaeological training

Authors

  • Ana Samaniego Espinosa Universidad de Alicante
DOI: https://doi.org/10.6018/pantarei/2015/5
Keywords: accessibility, training, archaeology, inclusion, university

Abstract

In Spain, the archaeological instruction is carried out, mainly, at universities, either in the classrooms or at excavations. If the word inclusive is added, we are talking about training archaeologists with some sort of disability.
This article reflects on the elements which take part in the archaeological training of students with disabilities at present. It deals with the current legislation on equality, and the right to academic training. It also considers the university as the institution which connects the diversity, to detect and strengthen the different talents that society needs.
The elements which take part in the practical archaeological training, and its teaching by the faculty are considered. Finally, the present paper reflects on the possible obstacles that the academic archaeological tradition itself introduces in the mentioned training.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abad, L. (1995). Arqueología, universidad e investigación. Actes de les Jornades d´Arqueologia (pp. 303-313). Valencia.

Egea Vivancos, A. y Arias Ferrer, L. (2013). IES Arqueológico. La arqueología como recurso para trabajar las competencias básicas en la educación secundaria. Clío. History and History teaching, 39. Recuperado de http://clio.rediris.es/n39/recursos/egeaarias.pdf

Esquembre Bebiá, M. A. y Ortega Pérez, J. R. (2001). Arqueología y empresa. Actas de las jornadas de arqueología y patrimonio alicantino (pp. 87-102). Alicante: Diputación Provincial de Alicante. Recuperado de http://dprha.ua.es/es/documentos/noticias/ii-jornadas-de-arqueologia-ypatrimonio-alicantino.pdf

Espinosa Ruiz, A. y Bonmatí Lledó, C. (2013). Manual de accesibilidad e inclusión en museos y lugares del patrimonio cultural y natural. Gijón: Ed. Trea.

Everill, P. (2007). A day in the life of a training excavation: teaching archaeological fieldwork in the UK. World Archaeology, 39 (4), 483-498.

González Álvarez, D. (2013). Las“excavaciones de verano”: forjando superarqueólogos fácilmente precarizables. Arkeogazte, 3, 201-219.

González Rubial, A. (2011). El desastre académico de la arqueología. El futuro de la arqueología en España (pp. 99-104). Madrid: Jaime Almansa Sánchez (Ed.). Arqueología.

Gutiérrez Lloret, S. (2011). La arqueología ensimismada. El futuro de la arqueología en España (pp. 111-117). Madrid: Jaime Almansa Sánchez (Ed.).

Hillmann, K.-H. (2009). Diccionario Enciclopédico de Sociología. Barcelona: Ed. Herder.

Ruiz Zapatero, G. (2005). ¿Por qué necesitamos una titulación de arqueología en el siglo XXI? Complutum, 16, 255-269.

Ruiz Zapatero, G. (2009). La divulgación arqueológica: las ideologías ocultas. Cuadernos de Prehistoria y Arqueología de la Universidad de Granada, 19, 11-36.

Pérez Bueno L. C. (2010). Discapacidad, Tercer Sector e Inclusión Social. Comité Español de Representantes de Personas con Discapacidad, 47, 147-162.

Praga-Dans, E. y Varela-Pousa, R. (2011). Caracterización socioeconómica de la Arqueología Comercial española. Resultados de la primera encuesta nacional dirigida a empresas del sector. Complutum, 22 (1), 9-25.

Wing, L. (1981). Asperger’s syndrome: a clinical account. Psychological Medicine, 11, 115-129.

Published
29-09-2015
How to Cite
Samaniego Espinosa, A. (2015). The obstacles to an inclusive archaeological training. Panta Rei. Digital Journal of History and Didactics of History, 9(-), 63–75. https://doi.org/10.6018/pantarei/2015/5
Issue
Section
Artículos