Satisfaction index of professionals for methodological scientific training in an Cuban´s academic institution.

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/edumed.559701
Keywords: Palabras claves: Satisfacción, estrategia doctoral, educación de posgrado, Proceso enseñanza aprendizaje, didáctica, metodología de la investigación científica, Técnica Iadov.

Abstract

Background: as part of the strategy that the Manuel Fajardo School of Medicine has drawn up for the training of new doctors in science, a comprehensive academic scientific training diploma was designed. One of the courses taught was Updating on Scientific Research Methodology. Objective: To evaluate the level of satisfaction of the professionals who are part of the doctoral strategy of the Manuel Fajardo Faculty of Medical Sciences in relation to the course taught. Methods: A cross-sectional descriptive observational study was carried out, in which a questionnaire was applied to 40 students who participated in the Updating course on topics of scientific research methodology. The Iadov technique was applied to evaluate the overall Satisfaction Index. Results: 40% of the trainees were in the age range of 36-50 years, the female sex predominated (62.5%), the majority were doctors (72.5%), and with more than 25 years of experience. experience (40%). 40% do not have a teaching category, 65% do not have a scientific category. 50% present academic category of master. 90% of the trainees were very satisfied with the course, obtaining a Global Satisfaction Index of 0.912. Conclusions: There is high satisfaction of the students for the academic training in scientific research methodology, which reflects the learning needs and professional improvement for the subject, very useful to achieve the scientific degree.

Keywords: Satisfaction, doctoral strategy, postgraduate education, teaching-learning process, didactics, scientific research methodology, Iadov Technique.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Gaceta oficial de la República de Cuba. Resolución 140/19. Disponible online: https://www.gacetaoficial.gob.cu/es/resolucion-140-de-2019-de-ministerio-de-educacion-superior (visitado en fecha 2/03/2023).

Bernaza Rodríguez GJ, Douglas de la Peña C, Domínguez OI, Betancourt GE, Dumé Sán-chez AJ, Carmenates PMM. Diseño curricular de programas de maestría para profesionales de la salud. Educación Médica Superior, 2022, Vol. 36, núm. 4, :e3635. https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/3635 (Visitado en fecha 2/03/2023)

Kuzmina NV. Metódicas investigativas de la actividad pedagógica. 1970, Editorial: Lenin-grado, URSS,1970

López RA y González MV. La Técnica de Iadov. Una aplicación para el estudio de la satis-facción de los alumnos por las clases de educación física. Revista Digital,2002, núm. 8. http://www.efdeportes.com/ (Visitado en fecha 2/03/2023)

Quintana JZ, Valcarcel-Izquierdo N, Peña QS, Palacios OY. Validación de Instrumento para medir calidad de vida relacionada con el componente bucal de la salud en pacientes desden-tados. Convención Internacional de Salud, Cuba Salud 2022. http://www.convencionsalud.sld.cu (Visitado en fecha 2/03/2023)

Salcedo-Montoya MA, Ulloa AH, Salcedo MJP, Velasco-Aragón IJ. Evaluación del grado de satisfacción en alumnos y docentes del programa académico: Licenciatura en Contaduría. EDUCATECONCIENCIA, 2019, Vol. 24, núm. 25, pp. 121–134. https://tecnocientifica.com.mx/educateconciencia/index.php/revistaeducate/article/view/48 (Visitado en fecha 2/03/2023)

Roque - Herrera Y, García- Santiago A y Maldonado- León E. Nivel de satisfacción con la es-trategia de investigación científica en una Facultad de la Universidad Nacional de Chimbo-razo, Ecuador .Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, 2019, Vol. 10, núm. 8, pp. 177-19. http://dx.doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v10i18.522 (Visitado en fecha 2/03/2023)

Triana Velázquez Y, Boligan Expósito M, Díaz Pérez M. Comprobación de la usabilidad y consistencia lógica de un procedimiento de gestión del conocimiento. Revista Universidad y Sociedad, Vol. 12, núm. 5, pp. 196-2. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202020000500196 (Visitado en fecha 2/03/2023)

González, GCM, Rodríguez-Socarrás IP, Agramonte P, Díaz-Sánchez JM. Valoración del pro-grama de Química Analítica del curso por encuentro en la carrera de Bioanálisis Clínico. Re-vista Maestro y Sociedad,2021, Vol. 18, núm. 1, pp. 374-386. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/ (Visitado en fecha 2/03/2023)

Mirabal Sarria Y, Torres Paez CC. Validación del modelo de gestión pública de la calidad de vida en Cuba. COODES, 2021, Vol. 9, núm. 3, pp. 919-934. https://coodes.upr.edu.cu/ in-dex.php /coodes/article/view/453 (Visitado en fecha 2/03/2023)

Arias Verdecía LA, Valdés Pérez L, Benítez Méndez OG y Valdés Corsos M. Índice de Satis-facción por la Estrategia Didáctica para la utilización de Recursos Educativos Abiertos en la disciplina Historia de Cuba a través de la técnica Iadov. V Conferencia Científica Internacio-nal UCIENCIA.2021. Universidad de las Ciencias Informáticas. La Habana, Cuba.Disponible online: https://repositorio.uci.cu/jspui/bitstream/123456789/9789/1/UCIENCIA_2021_paper_148.pdf (Visitado en fecha 2/03/2023)

Castro Vélez IA, Dávalos López DJ y Salvador Arroba JA, Alexandra J. Escala lingüística neu-trosófica en la valoración del conocimiento sobre los tratamientos mínimamente invasivos e invasivos para dientes con fluorosis dental. Neutrosophic Computing and Machine Learn-ing, 2023, Vol. 26. http://fs.unm.edu/NCML2/index.php/112/index (Visitado en fecha 2/03/2023)

Pérez Pino MT, Granda DA, Valdés RY, Coca BY, & Valdés PL. Talleres para la preparación de temas de doctorado en la Universidad de las Ciencias informáticas. Revista Universidad y Sociedad, 2022, Vol. 14, suplem. S6, pp. 759-767. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/3507 (Visitado en fecha 2/03/2023)

Hernández-Pérez R, Ávila-Sánchez M, Espinosa-Aguilar A, Hernández-Núñez A, Lemus-Lima E. Satisfacción del profesional de enfermería con una intervención de cuidados como vía para la gestión del conocimiento. Revista Cubana de Enfermería, 2022, Vol. 38, núm. 2, pp. e5091. https://creativecom m ons.org/licenses/b y - nc/4.0/deed.es_E S (Visitado en fecha 2/03/2023)

Ruiz HA, Cuello CJJ, Suárez CR, Fernández DIR, Hernández GA. Documento de consenti-miento informado para pacientes ingresados en servicios de atención secundaria de salud. Revista Cubana de Anestesiología y Reanimación, 2020, Vol.19, núm. 3, pp. e634. https://revanestesia.sld.cu/index.php/anestRean/article/view/634/940 (Visitado en fecha 2/03/2023)

Pérez Rumbaut GI, Jiménez Estrada G, López Rodríguez del Rey AM, Sánchez Lozano A, Wi-lliams Serrano SC. Satisfacción de estudiantes y profesores con el taller de integración en Morfofisiología Humana III. MediSur, 2012, Vol. 10, núm. 6, pp. 505-510. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=180025023006. (Visitado en fecha 2/03/2023)

Naranjo VM, Ruiz WA, Sánchez ZG. Estudio de la satisfacción de estudiantes de la Facultad Preparatoria con el programa de Química. Panorama. Cuba y Salud, 2018, Vol. 13, pp. 523-527. https://revpanorama.sld.cu/index.php/panorama/article/view/1098(Visitado en fecha 2/03/2023)

Hernández PR, Ávila SM, Espinosa AA, Hernández NA, Lemus LE. The Nursing Profession-al’s Satisfaction with a Care Intervention as a Means for Knowledge Management. Rev Cuba-na Enfermer, 2022, Vol. 38, núm. 2, pp. e5091. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-03192022000200007&lng=es. Epub 01-Jun-2022. (Visitado en fecha 2/03/2023)

Asencios Trujillo VL, Ayala CLA, Limo FAF Blácido RI. Diagnóstico del uso de la plataforma virtual Moodle y su efecto en el aprendizaje de los estudiantes. Revista Dilemas Contempo-ráneos: Educación, Política y Valores, 2022, Vol. 2, núm. 78. http://www.dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com/ (Visitado en fecha 2/03/2023)

Tumaya VLJ, León GVF, Lázaro BA, Romero MPG, Saucedo FN. Incidencia de las TIC en el aprendizaje de la estadística en estudiantes del IV ciclo de la Facultad de Ciencias, Universi-dad Nacional de Educación(UNE), Perú. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Polí-tica y Valores, 2022, Vol. 2, núm. 77. Disponible en: http://www.dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com/ (Visitado en fecha 2/03/2023)

Published
17-04-2023
How to Cite
Lardoeyt Ferrer, R., & Rubén Herrera Masó, J. . (2023). Satisfaction index of professionals for methodological scientific training in an Cuban´s academic institution. Spanish Journal of Medical Education, 4(1). https://doi.org/10.6018/edumed.559701