Observation system for technical evaluation in classical dance: battement jeté exercise

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/cpd.560171
Keywords: Observational Methodology, Generalizability Analysis, Data Quality, Analysis of Invariance, Battement Jeté

Abstract

Classical dancers train rigorously to achieve the highest technical and artistic quality in their exercises. Among those that make up his training are those of the barre, being the battement jeté in their different forms of execution, those in charge of the action movement of the feet-legs. The objective of the study is to create and validate an ad hoc observation tool that allows an evaluation of the exercise of the battement jeté; A combination of field format and exhaustive and mutually exclusive (E/ME) category systems was used in its design. The instrument is made up of 5 criteria and a total of 66 categories distributed as follows: 31 in the lower body, 8 in the upper body, 13 for head/gaze, 5 in spatial direction, and 9 for musical accounts. The study sample consisted of 10 dancers, eight women, and two men, all with completed professional studies in classical dance. A Data Quality analysis and a Generalizability analysis were carried out with the HOISAN and SAGT v1.0 programs respectively. Observer reliability was obtained by calculating the Pearson, Spearman, and Kendall's Tau b correlation coefficients; and using Cohen's Kappa concordance index and Krippendorf's canonical concordance. The results showed adequate correlation indices, as well as excellent Generalizability results with a relative G value and absolute G value of 1.00 for inter-observer agreement and 1.00 for intra-observer agreement, demonstrating that the observation tool for the battement jeté exercise in the Classical dance presents an adequate precision, reliability, and validity. An invariance analysis is made and no significant differences are found in the results due to the question of male or female gender in using the observation tool.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anguera, M. T. (1979). Observación de la conducta espacial. Comunicación presentada al VI Congreso Nacional de Psicología, Pamplona, España.

Anguera, M. T. (1990). Metodología observacional. En J. Arnau, M. T. Anguera, y J. Gómez-Benito (Eds.), Metodología de la investigación en Ciencias del Comportamiento (pp. 125-236). Secretariado de Publicaciones de la Universidad de Murcia.

Anguera, M.T. (2003). La observación. En C. Moreno Rosset (Ed.), Evaluación psicológica. Concepto, proceso y aplicación en las áreas del desarrollo y de la inteligencia (pp. 271-308). Sanz y Torres.

Anguera, M. T., Blanco, A., Hernández-Mendo, A. y Losada, J. L. (2011). Diseños observacionales: ajuste y aplicación en psicología del deporte. Cuadernos de Psicología del Deporte, 11(2), 63-76. https://doi.org/10.4321/s1578-84232015000100002

Anguera, M. T. y Hernández-Mendo, A. (2014). Metodología observacional y psicología del deporte: Estado de la cuestión. Revista de Psicología del Deporte, 23(1), 103-109. http://hdl.handle.net/2445/148502

Anguera, M. T. y Hernández-Mendo, A. (2015). Técnicas de análisis en estudios observacionales en ciencias del deporte. Cuadernos de Psicología del Deporte, 15(1), 13-30. https://doi.org/10.4321/S157884232015000100002

Anguera, M. T. y Hernández-Mendo, A. (2016). Avances en estudios observacionales de ciencias del deporte desde los mixed methods. Cuadernos de Psicología del Deporte, 16(1), 17-30. https://doi.org/10.4321/s1578-84232015000100002

Ávila, V. (2021). Metodología de ballet. Victor Eduardo Briones Escobar

Blanco-Villaseñor, A., Castellano, J., Hernández-Mendo, A., Sánchez-López, C. R. y Usabiaga, O. (2014). Aplicación de la TG en el deporte para el estudio de la fiabilidad, validez y estimación de la muestra. Revista de Psicología del Deporte, 23(1), 131-137. https://ddd.uab.cat/record/11908

Blasis, C. (1820). Traité élémentaire, théorique et pratique de l'art de la danse. Contenant les développemens, et les démonstrations des principes généraux et particuliers, qui doivent guider le danseur. Chez Joseph Beati et Antoine Tenenti.

Boucquey, C. (1970). Le rythme en éducation physique. Education physique et sport.

Camerino, O., Castañer, M. y Anguera, M. T. (Eds.). (2012). Mixed Methods Research in the Movement Sciences: Case studies in sport, physical education and dance. Routledge.

Cardinet, J. Tourneur, Y. y Allal, L. (1976). The simmetry of generalizability theory: Applications to educational measurement. Journal of Educational Measurement, 13(2), 119-135. https://doi.org/10.1111/j.17453984.1976.tb00003.x

Cardinet, J. Tourneur, Y. y Allal, L. (1981). Extension of generalizability theory and its applications in educational measurement. Journal of Educational Measurement, 18(4), 183-204. https://doi.org/10.1111/j.17453984.1981.tb00852.x

Castañer, M., Torrents, C., Dinušová, M. y Anguera, M.T. (2008). Habilidades motrices en expresión corporal y danza. Detección de T-Patterns. Motricidad. European Journal of Human Movement, 21, 1-19.

Castañer, M., Torrents, C., Anguera, M. T. y Dinušová, M. (2009). Instrumentos de observación ad hoc para el análisis de las acciones motrices en Danza Contemporánea, Expresión Corporal y Danza Contact-Improvisation. Apunts, 95, 14-23.

Castañer Balcells, M., Camerino Foguet, O. y Anguera Argilaga, M. T. (2013). Mixed Methods in the Research of Sciences of Physical Activity and Sport. Apunts. Educación Física y Deportes, 112, 31-36. http://dx.doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es.(2013/2).112.01

Castellano, J. (2000). Observación y análisis de patrones de juego en el fútbol. [Tesis Doctoral, Universidad del País Vasco].

Cronbach, L. J., Gleser, G. C., Nanda, H. y Rajaratnam, N. (1972). The dependability of behavioral measurements: theory of generalizability for scores and profiles. John Wiley and Sons. https://doi.org/10.3102/00028312011001054

Declaración de Helsinki de la Asociación Médica Mundial - Principios éticos para las investigaciones médicas en seres humanos. Seúl, octubre de 2008. (2013). Journal of oral research, 2(1), 42–44. https://doi.org/10.17126/joralres.2013.009

Elosua, P. (2005). Evaluación progresiva de la invarianza factorial entre las versiones original y adaptada de una escala de autoconcepto. Psicothema, 17(2), 356-362.

Franklin, E. (2007). Danza acondicionamiento físico. Paidotribo.

González-Hernández, M. C. y Rodríguez-Ocampo, G. (2004). Bases metodológicas referenciales. Técnica de la danza clásica. Nivel elemental. Consejo Nacional para la Cultura y las Artes.

Grant, G. (1982). Technical manual and dictionary of classical ballet. (Third Revised Edition). Dover Publications.

Greene-Hass, J. (2010). Anatomía de la danza. Guía ilustrada para mejorar la flexibilidad, la fuerza y el tono muscular. Ediciones Tutor.

Gutiérrez-Santiago, A., Otero-Ferreira, I., y Prieto-Lage, I. (2022). Análisis del error en los saltos xuanfengjiao y tengkong waibaitui en wushu. un estudio piloto. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y Del Deporte, 22(86), 419–435. https://doi.org/10.15366/rimcafd2022.86.014

Hernández-Mendo, A. (1996). Observación y análisis de patrones de juego en deportes sociomotores. [Tesis Doctoral no publicada]. Universidad de Santiago de Compostela, Santiago de Compostela, España.

Hernández-Mendo, A., Blanco-Villaseñor, A., Pastrana, J. L., Morales-Sánchez, V., Ramos-Pérez, F. J. (2016). SAGT: Aplicación informática para análisis de generalizabilidad. Revista Iberoamericana de Psicología del Ejercicio y el Deporte, 11(1), 77-89.

Hernández-Mendo, A., López-López, J. A., Castellano, J., Morales-Sánchez, V. y Pastrana, J. L. (2012). Hoisan 1.2: Programa informático para uso en metodología observacional. Cuadernos de Psicología del Deporte, 12(1), 55-78. https://doi.org/10.4321/s1578-84232012000100006

Hernández-Mendo, A., Ramos-Pérez, F. y Pastrana, J. L. (2012). SAGT: Programa informático para análisis de Teoría de la Generalizabilidad. SAFE CREATIVE Código: 1204191501059.

Howse, J. y McCormack (2011). Técnica de la danza. Anatomía y prevención de lesiones. 2ª edición. Paidotribo.

Quiñones Y., Morillo-Baro, J. P., Reigal, R. E., Morales-Sánchez, V., Vázquez-Diz, J. A. y Hernández-Mendo, A. (2019). El ataque posicional en balonmano: validación de un sistema de observación. Cuadernos De Psicología Del Deporte, 19(3), 113-124. https://doi.org/10.6018/cpd.384091

Lapresa, D., Blanco, F., Amatria, M., Arana, J., & Anguera, M. T. (2020). Observational Analysis of the Execution of the “Control” Core Technical/Tactical Concept by Sergio Busquets. Apunts. Educación Física y Deportes, 140, 52-62. https://doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es.(2020/2).140.08

Mellenbergh, G. (1989). Item bias and item response theory. International Journal of Educatioanal Research, 13, 127-143.

Meredith, W. (1993). Measurement invariance, factor analysis and factorial invariance. Psychometrika, 58, 525-543.

Sánchez, M. (2018). Eutonía y danza. En Giménez-Morte, C., Soprano Manzo, V., Bayarri Furió, A., Tena Medialdea, M.D. y Mesa García S. (eds.). La investigación en danza (pp. 111-116) Mahali.

Sánchez-Izquierdo, M., Morillo-Baro, J. P., Quiñones Rodríguez, Y., Morales Sánchez, V. y Hernández-Mendo, A. (2021). Sistema de observación para la evaluación técnica en la danza clásica: ejercicio del plié. Cuadernos de Psicología del Deporte, 21(2), 72–84. https://doi.org/10.6018/cpd.452291

Sánchez-López, R., Echeazarra, I. y Castellano, J. (2023). Assessment of a Coding Tool to Analyse Goals in Football (CODITAG). Apunts Educación Física y Deportes, 151, 58-69. https://doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es.(2023/1).151.06

Sánchez-Izquierdo, M., Morillo-Baro, J.P., Rabaneda, J.A., Morales-Sánchez, V., Hernández-Mendo, A. (2023). Sistema de observación para la evaluación técnica en la danza clásica: ejercicio del battement tendu. Cuadernos de Psicología del Deporte, 23 (1). https://doi.org/10.6018/cpd.511581

Salazar, A. (1949). La danza y el ballet. Fondo de Cultura Económica Salisbury.

Tello, I. (2016). El acompañamiento pianístico de la danza: la improvisación como recurso creativo. [Tesis Doctoral, Universidad Complutense de Madrid].

Torrents, C., Castañer, M., Dinušová, M. y Anguera, M.T. (2013). Dance divergently in physical education: teaching using open-ended questions, metaphors, and models. Research in Dance Education, 14(2), 104-119, https://doi.org/10.1080/14647893.2012.712100

Lifar, S. (1955). Danza académica. Escelicer, S.A.

Lozano, S.G. y Vargas, A. (2010). El en dehors en la danza clásica: mecanismos de producción de lesiones. Revista del Centro de Investigación Flamenco Telethusa, 3(3), 4-8

Paz de, A. (2011). Acompañamiento pianístico en las clases de ballet. SLKE Campus Virtual. https://www.slke.org/campus.virtual.3.0/

Vázquez-Diz, J. A., Morillo-Baro, J. P., Reigal, R. E., Morales- Sánchez, V. y Hernández-Mendo, A. (2019). Diseño y validación de una herramienta de observación para porteros en balonmano playa. Cuadernos de Psicología del Deporte, 19(2), 127-138.

Vignal, M. (2001). Diccionario de la música. Aljibe.

Published
16-09-2023
How to Cite
SÁNCHEZ IZQUIERDO, M., Morales Sánchez, V. ., Morillo Baro , J. P., Quiñones Rodríguez, Y., Mateos Toro, L. M., Chica Merino, E. ., … Hernández Mendo, A. (2023). Observation system for technical evaluation in classical dance: battement jeté exercise. Sport Psychology Notebooks, 23(3). https://doi.org/10.6018/cpd.560171
Issue
Section
Psicología del Deporte

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 > >>