EMERITANIAN URBAN PLANNING IN PALEOCRISTIAN AGE (SS. V-VI)

Authors

  • Pedro Mateos Cruz
Keywords: Mérida, Christian urbanism, circus, forum, episcopal basilica

Abstract

This article proposes a series of hypotheses about Christian urban development in Mérida with the help of archaeological documents and written sources (urban duality, continuity of the pagan city ...) Christianity brought changes to the cities, changes relating to social ideas and habits. From the point of view of urban development, however, Christianity is not responsible for many alterations, since new ideas and habits mostly arise in episcopal cities, form which other smaller cities depend. Places such as the circus and the forum continue to be used and they do not disappear with the arrival of the episcopal basilica.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ÁLVAREZ SÁENZ DE BURUAGA, J.: «Sobre la posible identificación de una iglesia dedicada a Sta. María, Princesa de todas las Vírgenes». A. Esp. A. 42, pp. 190-196. 1969.

AMO, D. del: Estudio Critico de la Necrópolis Paleocristiana de Tarragona. 3 volúmenes (3' de 1991). Tarragona. 1979.

BANKS, P.: «The Roman in heritance and topographical transmitions in early medieval». Papers in Iberian Archaeology. BAR International Serie 193; p. 615. Oxford. 1984.

BARRAL 1 ALTET, X.: «Transformations de la topografía urbana a la Hispania cristiana durant l'antiquitat tardana». II Reunió de Arqueologia Paleocristiana Hispánica, p.132. Montserrat, 1978; Barcelona. 1982.

BENDALA, M.: «Un baptisterio paleocristiano en los Reales Alcázares de Sevilla». N.A.H. 10, pp. 335. 1980.

BONNET, Ch.: «Developpement urbain et topographie chretienne de Geneve*. Comptes rendus de I'Academie des inscriptions et Belles-lettres, p. 323, 1985.

CABALLERO, L. y MATEOS, P.: «Hallazgos arqueológicos en la iglesia de Sta. Eulalia de Méridan. Jornadas Internacionales: Los visigodos y su Mundo. Ateneo de Madrid. (En prensa). «Excavaciones en Sta. Eulalia de Mérida)). 1 Jornadas de Prehistoria y Arqueología extremeñas, pp. 525-546. Extremadura Arqueológica, 11. Cáceres. 1991.

CAGIGAS, J.: Los mozárabes. 1 Madrid. C.S.I.C. 1947, p. 58.

CAMACHO MACIAS, A,: El libro de la vida de los Padres emeritenses. Badajoz. 1988. Cap. 11, p. 102.

CANTINO, G.: «Appunti per una topografía cristiana: i centi episcopali piemontesi* Atti del Congresso Nazionale de Archeología, p. 95. Pesaro-Ancona, 1983. 1987.

CRUZ VILLALÓN, M.: Mérida visigoda: la escultura arquitectónica y litúrgica. Badajoz. 1985, p. 405.

DUBOIS, J.: «L'emplacement des premiers sanctuaires de Parh. Joumal des Savants. pp. 5-45. París. 1968.

FASOLA, U. y FIOCHI, V.: «Le necropoli durante la formazione della citth cristiana. XI C.I.A.C., p. 1.201; Lyon, 1986. Roma, 1989.

FEVRIER, P.A. (1980): «Vetera et nova: le poids de passé, les gremes de l'avenir 111-VI». Histoire de la Frunce Urbaine. T. I., pp. 393-449. París. 1980.

FEVRIER, P.A. y DUVAL, N,: «Monuments chretiens de la Gaule». VI11 C.I.A.C., p. 58. Barcelona, 1969. Ciudad del Vaticano. 1972.

FEVRIER, P.A; ((Permanente e heritages de l'antiquitén. La citta nell'alto Medioevo. Settimana di Studio del Centro Italiano di Studi sull'Alto Medioevo; 1974, pp. 41-139. Spoleto.

GARCIA MORENO, L.: «Las transformaciones de la topografía de las ciudades en Lusitania en la antiguedad tardía». Revista de Estudios Extremeños. T. XLII. p. 106. Badajoz. 1986.

GARCÍA MORENO, L.: «Mérida y el reino visigodo de Tolosan. Homenaje a Sáenz de Buruaga. Madrid. 1982, p. 235.

GARCÍA MORENO, opus cit., p. 317. 11 PROVOOST, A. «L'implantation des edifices ecclesiastiques d'apres les textes literaires anterieurs a 400 ap. J-CD. XI C.I.A.C., p. 324. Lyon, 1986; Roma. 1989.

GARCÍA MORENO: opus cit., p. 314. 15 FEVRIER, P.A.: «L'Archéologie chretienne en France de 1954 a 1962". VI C.I.A.C., p. 57 y SS. Ravena, 1962. Ciudad del Vaticano. 1965.

GARCIA RODRÍGUEZ, C.: El culto de los santos en la España romana y visigoda. Madrid. 1966, p. 284

GIOVANONNI, G. «Nuovi contributi allo studio della genesi dellabasilica cristiana». Atti della Pontifizia Academia romana di Archeologia, 15, p. 111. Roma. 1962.

GRANADOS, J.O.: «La transformación de la colonia Barcino. Reformas urbanas entre los s. V y XI». III C.A.M.E. Madrid,1986. 1987, p. 355.

HUBERT, J.: «Evolution de la topographie et I'aspect desvilles de Gaule du VO au XO siecle~. La cittd nell'alto Medioevo. Settimana di Studio del Centro Italiano di Studi sull'Alto Medioevo. Spoleto. p. 534 y SS. 1959.

JANNET-LAUXEROIS-REYNAUD: Vienne aux premiers temps cretiens. Vienne. 1986, p. 20.

KRAUTHEIMER, R.: Tre capitali Cristiana: Topografía e política. Torino. 1987, p. 124.

LABORDE, A,: Voyage pittoresque et historique de I'Espagne. Madrid. 1806, p. 1 11

MATEOS, P.: «Nuevos restos arquitectónicos visigodos de "La Alcazaba" de Méridan. Revista de Estudios Extremeños. T. XLV. no 3, p. 67. Badajoz. 1989

MATEOS, P.: «Sta. Eulalia y la evolución del urbanismo ementensen. Actas del ciclo de conferencias sobre la$gura de Eulalia. MCrida. 1991.

MAYA, A,: The Vitae Sanctorum Patrum Emeritensium. Corpus Christianorum. Vol. 31

MÉLIDA, J.R; Catálogo monumental de España: Provincia de Badajoz. Madrid. 1925.

MORENO DE VARGAS, B.: Historia de la ciudad de Mérida. Madrid, 1633. Reeditado en Badajoz, Institución Cultural «Pedro de Valencia*. 1974, p. 139.

NAVASCUES, J.: «La fecha del epígrafe emeritense de la mártir Sta. Eulalia». Ampurias. XI, pp. 151-172. 1949. no 348. 71 FITA, F.: «Excursiones epigráficas. BRAH. T. XXV. 1894, no 79.

OLMO, L.: «Los conjuntos palatinos en el contexto de la topografía urbana altomedieval de la Península Ibérica». II C.A.M.E. T. 2, p. 350. Madrid. 1987

pALOL, P. de; Arqueología Cristiana de la España Romana. Valladolid. 1967. p. 358.

PALOL, P.: « El baptisterio en el ámbito arquitectónico de los conjuntos episcopales urbanos». XI C.I.A.C. Lyon, 1986. 1989, p. 580.

PALOL, P.: «El baptisterio en el ámbito arquitectónico de los conjuntos episcopales urbanos*. XI C.I.A.C. Lyon, 1986. 1989, p. 560.

PIETRI, Ch.: «Les origines du culte des martyrs (d'aprks un ouvrage récent)~. Rivista di Archeologia cristiana. no 34, p. 297. Ciudad del Vaticano. 1984.

PUERTAS TRICAS, R.: «Notas sobre la iglesia de Cabeza del Griego, Cuenca». B.S.E.A.A., 33, pp. 49-80. Valladolid. 1967, pp. 49-80.

QUENTIN, H.: Mariyrologes historiques du moyen-age; París, 1908, p. 58.

REEKMANS, L.: «L'implantation monumentale chretienne dans le paysage urbain de Rome de 300 a 850". XI C.I.A.C., p. 877. Lyon, 1986. Roma. 1989.

REYNAUD-COLARDELLE-JANNET-PERINETTI-PRIVA «Edifices funéraires et necropoles dans les Alpes et le Vallée du Rhone*. XI C.I.A.C., p. 1476. Lyon, 1986. Roma, 1989

SCHLUNK, H.: «El arte de la época paleocristiana en el Sureste español. La sinagoga de Elche y el martyrium de la Alberca». III Congreso de Arqueología del S.E. Español, p. 335. Murcia. 1947.

SORIANO, R.: «La ciudad bajo imperial y los inicios del cristianismo». Guía arqueológica de Valencia. Valencia. 1989.

TED'A: opus cit., p. 448. 55 AQUILUÉ, X.: La sede del Col-legi d'arquitectes. Tarragona, 1993; p. 114.

TED'A: Un abocador del segle V d.C. en el Fdrum provincial de Tdrraco. Tarragona. 1989. p. 447.

THOMPSON, E.: Los godos en España. Madrid. 1969, p. 25.

VAES, J.: «La reutilisation chretienne d'edifices antiques en Italie». XI C.I.A.C., p. 300. Lyon, 1986. Roma. 1989.

VIVES, J.: «La inscripción del puente de Mérida en época visigotican. Revista de Estudios Extremeños. T. XII, pp. 1-7. no 363, 1939.

VIVES, J.: Inscripciones cristianas de la España romana y visigoda. Barcelona. 1969, no 358. 73 MATEOS, P.: «El xenodochium fundado por Masonan. Actas de la VIII Reunión de Arqueología Cristiana Hispánica, Lisboa, 1992 (en prensa). Anteriormente ver nota 13.

How to Cite
Mateos Cruz, P. (1997). EMERITANIAN URBAN PLANNING IN PALEOCRISTIAN AGE (SS. V-VI). Antigüedad y Cristianismo, (14), 601–616. Retrieved from https://revistas.um.es/ayc/article/view/66141