SIGNS AND WONDERS. CONTINUITY AND INFLECTION IN OROSIO'S THOUGHT

Authors

  • Pedro Martínez Cavero
Keywords: Orosius, prodigy

Abstract

The use of prodigies is a classical narrative motif which lasts and changes in Christian Age. Orosius also mentions some prodigies in his Historiae, although he interprets them from a Christian point of view. Because of this, he denies the pagan prophetic skills or he considers many prodigies as evils from past times, but he interprets other phenomena as the result of Providence's intervention, particularly during the Roman Empire, and he accepts the predictive value of some signs, specially the signa and the prodigia which foretold Augustus' government.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARNAUD-LiNDET, M.P.: Orose. Histoires (contra les paiens) 1, París 1990

BARB, A.A.: «La supervivencia de las artes mágicas» en MOMIGLIANO, A. (ed.): El conflicto entre el paganismo y el cristianismo en el siglo IV, Madrid 1989

BAYET, J.: Croyances et rites dans la Rome Antique, París 1971

BLOCH, R.: Los prodigios en la antigüedad clásica, Buenos Aires 1968

FINK-ERRERA, G.: «San Agustín y Orosio*, Ciudad de Dios CLXVII, 1954

G. Brizzi, «Nueva considerazioni sulla deggendan di Annibalen, Riv. Storica del1 'Antichitd XVI, pp. 11 1-137

J. OBSECUENTE: Libro de los Prodigios, Edic. Clás., Madrid 1990

JIMÉNEZ DELGADO, J.: «Importancia de los prodigios en Tito Livio» Helmantica XII, 1961

LIPPOLD, A,: «Orosius, christlicher Apologet und romischer Bürgern, Philologus 113, 1969

MARTINEZ CAVERO, P. y BELTRÁN CORBALÁN, D.: «Aproximación al concepto de tiempo en Orosio, Ant. Crist. XII, 255-260.

MARTINEZ CAVERO, P.: «Virgilio y la historia apologética de Orosio», VIII Congreso Esp. de Estudios Clásicos, 1994

Martroye, F.: «La répression de la magie et de le culte des gentils au IV si&cle», Rev. Hist. de Droit IX, 1930

PASCHOUD, F.: «La polemica provvidenzialistica di Orosion, Storiografia Ecclesiastica nella Tarda Antichita, 1978, pp. 115-119

RODRÍGUEZ GERVAS, M.J.: «Los sueños de Constantino en autores paganos y cristianos)), Antig. Crist. VII, 1990

SAINT-DÉNIS, E. de: «Les énumérations de prodiges dans l'ouvre de Tite Live*, Revue de Philologie XVI, 1942, pp. 126-152

SALINAS DE FRIAS, M.: «Tradición y novedad en las leyes contra la magia y los paganos de los emperadores cristianos», Ant. crist. VII, 1990

SANTOS YANGUAS, N.: «El pensamiento historiológico de Amiano Marcelino», Est. Clás. XX, 1976, pp. 103-122, y «Presagios, adivinación y magia en Amiano Marcelinos, Helmantica XXX, 1979, pp. 5-49

SUERBAUM, W.: Vom antiken zum frühmittelalterlichen Staatsbegriff, Münster 1970, p. 223, n. 21.

V. CORSINI, E.: Introduzione alle Storie di Orosio, Turín 1968

How to Cite
Martínez Cavero, P. (1997). SIGNS AND WONDERS. CONTINUITY AND INFLECTION IN OROSIO’S THOUGHT. Antigüedad y Cristianismo, (14), 83–95. Retrieved from https://revistas.um.es/ayc/article/view/65271