La emigración mozárabe al reino de León, siglos IX y X
Abstract
Este artículo trata el origen de la comunidad mozárabe del reino de León, antiguos cristianos huidos de las tierras conquistadas por la invasión árabe y que pese a tener los mismos derechos que los habitantes del reino de León seguían denominándose a sí mismos como mozárabes.
Downloads
References
Actas del I Congreso Nacional de Cultura Mozárabe, Córdoba 27 al 30 de Abril 1995, Córdoba 1996.
BANGO, Isidro: Arquitectura de la décima centuria: ¿Repoblación o mozárabe?, en «Goya», 122(1974)68-75. — El arte mozárabe, en Cuadernos de Arte Español, n. 2, Madrid 1991.
CAGIGAS, Isidoro de las: Los mozárabes, Madrid 1947. CAMÓN AZNAR, José: Arquitectura española del siglo X: Mozárabe y de la repoblación, en «Goya», 52(1963)206-219.
CODERA, Francisco: Mozárabes, su condición social y política, Lérida 1866. COLBERT, Edward: The Martyrs of Córdoba (850-859). A Study of sources, Washington 1962. Congreso de Estudios Mozárabes. Historia mozárabe, vol. I, Toledo 1975.
CORRIENTE, Federico: Diccionario de arabismos y voces afines del iberromance, Madrid 1999. — Los arabismos del léxico hispánico primitivo, en «Revista de Filología Española», 84(2004)67- 93.
CHALMETA, Pedro: Invasión e Islamización, Madrid 1994.
DÍAZ Y DÍAZ, Manuel: De Isidoro al siglo XI, Barcelona 1976. — Manuscritos visigóticos del Sur de la Península. Ensayo de distribución regional, Sevilla 1995.
DOMINIQUE MILLET, Gerard: Chretiens mozárabes et culture islamique dans l’Espagne (VIII-IX siècles), París 1984.
FERNÁNDEZ ARENAS, José: Arquitectura mozárabe, Barcelona 1972. — Imagen del arte mozárabe, Barcelona 1984.
FONTAINE, Jacques: El mozárabe , Volumen 10 de la serie «La España románica», Madrid 1984.
GARCÍA ROMO, Francisco: Lo pre-musulmán, lo hispano-musulmán y lo mozárabe en el arte, 1962
GÓMEZ-MORENO, Manuel: Iglesias mozárabes. Arte español de los siglos IX al XI, Madrid 1919.
JIMÉNEZ DUQUE, Baldomero: La espiritualidad romano-visigoda y mozárabe, Madrid 1977.
MENÉNDEZ PIDAL, Gonzalo: Mozárabes y asturianos en la cultura de la Alta Edad Media, en B.R.A.H., 134(1954)137-304.
MENTRE, MIREILLE: El estilo mozárabe, Madrid 1994.
MERINO RUBIO, Waldo: Toponimia mozárabe en la repoblación del territorio leonés, en «León Medieval. Doce Estudios», León 1978, p. 41-65.
OLIVER PÉREZ, Dolores: Los arabismos en la documentación del reino de León (siglos IXXII), en «Orígenes de las lenguas romances en el reino de León. Siglos IX-XII», León 2004, p. 99-291.
REGUERAS, Fernando: La arquitectura mozárabe en León y Castilla, Salamanca 1990.
RINCÓN ÁLVAREZ, Manuel: Mozárabes y mozarabías, Salamanca 2003.
RODRÍGUEZ, Justiniano: Ramiro II, rey de León, VI Estructuración del reino, 1) Mozarabismo, León 1972, p. 177-199.
SÁNCHEZ-ALBORNOZ, Claudio: Una ciudad de la España cristiana hace mil años. Estampas de la vida en León, Madrid 1926, 5ª ed., Madrid 1966. — España cristiana del siglo VIII al XI, Madrid 1980. — Despoblación y repoblación del valle del Duero, Buenos Aires 1992.
SIMONET, Francisco Javier: Historia de los mozárabes de España, Madrid 1897-1903.
YARZA LUACES, Joaquín: Arte asturiano y Arte mozárabe, Salamanca 1985.
1. The authors non-exclusively assign the exploitation rights (reproduction, distribution, communication and transformation) to the magazine.
2. The works published in this magazine are subject to the Attribution-ShareAlike 4.0 International license (CC By SA 4.0). Therefore, they can be copied, used, disseminated, transmitted and publicly displayed, provided that:
i) the authorship and the original source of its publication (journal, editorial and URL of the work) are cited, thus allowing its recognition.
ii) it is allowed to remix, transform or create from the material while maintaining the same license as the original.
Note: Articles prior to 2022 incorrectly display the CC by SA license in the abstract page. They are under a CC by NC ND license as embedded in the article pdfs. Articles published in 2022 and after are under the CC by SA license.
3. Self-archiving conditions. Authors are allowed and encouraged to electronically disseminate the pre-print (version before being evaluated) and/or post-print (version evaluated and accepted for publication) versions of their works before publication, as it favors their publication. Earlier circulation and diffusion and with it a possible increase in its citation and reach among the academic community. Color RoMEO: verde.