Job satisfaction of health professionals in a University Hospital: General analysis and job categories
Abstract
Job satisfaction in health services is measured by the quality of care provided, hence the importance of surveying the workers of health institutions. The objective was to explore and analyze the phenomenon of the satisfaction of working in a sample made up of 546 health professionals belonging to a public University Hospital. Both a socio-demographic questionnaire and General Scale of Satisfaction (Overall Job Satisfacción) that were both validated in Spanish were given to the participants. The results of general satisfaction showed a mean of 71.37 (SD = 14.03). The subscales with better results were: colleagues and immediate superior. There were important differences in satisfaction scores between the different professional categories. The higher levels of general satisfaction were found in hospital management groups and resident doctors, while the lower levels of general satisfaction were found in medical area specialists, nurses and auxiliary nurses.Downloads
References
Bobbio, L. y Ramos, W. (2010). Satisfacción laboral y factores asociados en personal asistencial médico y no médico de un hospital nacional de Lima–Perú. Revista Peruana de Epidemiología, 14(2), 133-138.
Bustos, R. y Carrizosa, M. D. (2010). Satisfacción laboral de enfermería en unidades de hospitalización médico-quirúrgica del Complejo Hospitalario de Albacete. Revista de Administración Sanitaria, 1(3). Recuperado de http://www.opinionras.com/files/Originales_e_RAS_Articulo_3_2010.pdf
European Foundation for Quality Management. (1999). Modelo Europeo de Excelencia. Madrid: Club Gestión de la Calidad.
Fernández, M. I. (2002). Satisfacción laboral en los profesionales de la salud. Revista Virtual de Odontología. Ejercicio Profesional, 3(32). Recupe-rado de http://www.odontomarketing.com/art71dic2002.htm
García, A., Moro, M. N. y Medina M. (2010). Evaluación y dimensiones que definen el clima y la satisfacción laboral en el personal de enfermería. Revista de Calidad Asistencial, 25(4), 207-214. Doi: 10.1016/j.cali.2010.02.003
García, J. M., Ranchal, J., Biedma, L. y Serrano del Rosal, R. (2008). Preferencias y expectativas de los médicos residentes en Andalucía. (Documentos de trabajo). Instituto de Estudios Sociales Avanzados. Recuperado de http://digital.csic.es/bitstream/10261/24225/1/Preferencias%20y%20expectativas.pdf
García, M. y Meseguer, M. (2012). Análisis individual del comporta-miento humano en las organizaciones. En M. Meseguer y M. I. Soler (Eds.), Psicología del trabajo y de las organizaciones (pp. 45-73). Murcia: Diego Marín.
García, M., Luján, M. E. y Martínez, M. A. (2007). Satisfacción laboral del personal de salud. Revista de Enfermería del Instituto Mexicano del Seguro Social, 15(2), 63-72.
Hernández, M., Hernández, A., Nava, M. G., Pérez, M. T., Hernández, M. G., Matus, R. y Balseiro, C. (2012). Satisfacción laboral del profesional de enfermería en cuatro instituciones de salud. Enfermería Universitaria ENEO-UNAM, 9(1), 7-15.
Herrera, G. y Manrique, F. G. (2008). Condiciones laborales y grado de satisfacción de profesionales de enfermería. Aquichan, 8(2), 243-256.
López, F., Bernal, L. y Cánovas, A. (2001). Satisfacción laboral de los profesionales de un hospital comarcal de Murcia. Revista de Calidad Asistencial, 16, 243-246.
López, M. P., Torrejón, G., Martín, A., Martín, J., Pleite, F. y Torres, M. A. (2011). Estrés y satisfacción laboral de las enfermeras de hospitales toledanos. Metas de Enfermería, 14(8), 8-14.
Martín, M., Ruiz, V. y Sánchez, M. (2005). Satisfacción laboral en el personal de las fundaciones sanitarias en Galicia. Revista de Administración Sanitaria, 3(2), 303-313.
Molina, J. M. y Avalos, F. (2007). Satisfacción laboral y desgaste profe-sional de personal de enfermería. Revista Tesela, 1. Recuperado de http://www.index-f.com/tesela/ts1/ts6327r.php
Montero, I. y León, O. G. (2007). A guide for naming research studies in Psychology. International Journal of Clinical and Health Psicology, 7(3), 847-862.
Parada, M. E., Moreno, R., Mejías, Z., Rivas, A., Rivas, F., Cerrada, J. y Rivas, F. (2005). Satisfacción laboral y síndrome de burnout en el personal de Enfermería de Instituto Autónomo Hospital Universitario Los Andes (IAHULA), Mérida, Venezuela, 2005. Revista de la Facultad Nacional de Salud Pública, 23(1), 33-45.
Peiró, J. M., Silla, I., Sanz, T., Rodríguez, J. y García, J. L. (2004). Satisfacción laboral de los profesionales de Atención Primaria. Psiquis: Revista de Psiquiatría, Psicología Médica y Psicosomática, 25(4), 129-140.
Pérez, J. y Fidalgo, M. (1995). NTP: 394: Satisfacción laboral: escala general de satisfacción. (Informe NTP: 394). Instituto Nacional de Seguridad e Higiene en el Trabajo. Recuperado de http://www.insht.es/InshtWeb/Contenidos/Documentacion/FichasTecnicas/NTP/Ficheros/301a400/ntp_394.pdf
Ponce, J., Ponce, G. y Lugo, I. (2009). Satisfacción laboral de personal de Enfermería en un hospital de gineco-obstetricia del Instituto Mexicano del Seguro Social. Revista de Enfermería del Instituto Mexicano del Seguro Social, 17(2), 103-108.
Ponce, J., Reyes, H. y Ponce, G. (2006). Satisfacción laboral y calidad de atención de Enfermería en una unidad médica de alta especialidad. Revista de Enfermería del Instituto Mexicano del Seguro Social, 14(2), 65-73.
Ríos, M. I., Godoy, C. y Sánchez, J. (2011). Síndrome de quemarse por el trabajo, personalidad resistente y malestar psicológico en personal de enfermería. Anales de Psicología 27(1), 71-79.
Robles, M., Dierssen, T., Martínez, E., Herrera, P., Díaz, A. R. y Llorca, J. (2005). Variables relacionadas con la satisfacción laboral: un estudio transversal a partir del modelo EFQM. Gaceta Sanitaria, 19(2), 127-134.
Sánchez, S. Torres, M. D. y Palacio, R. (2010). Grado de satisfacción de las enfermeras del área de hospitalización quirúrgica de un hospital de nueva apertura en la Comunidad de Madrid. ENE, Revista de Enfermería, 4(1), 8-19. Recuperado de http://ene-enfermeria.org/ojs/index.php/ENE/article/view/105/88º
Saturno, P. J., Quintana, O. y Varo, J. (1997). ¿Qué es la calidad? En P. J. Saturno, J. J. Gascón y P. Parra (Eds.), Tratado de Calidad Asistencial en Atención Primaria. (pp.19-45). Madrid: Dupont Pharma.
Topa, G., Moriano, J. A. y Morales, J. F. (2009). Acoso laboral entre profesionales de enfermería: El papel protector de la identidad social en el trabajo. Anales de Psicología, 25(2), 266-276.
Warr, T., Cook, P. & Wall, K. (1979). Scales for the measurement of some work attitudes and aspects of psychological well-being. Journal of Occupational Psychology, 52, 129-148.
The works published in this journal are subject to the following terms:
1. The Publications Service of the University of Murcia (the publisher) retains the property rights (copyright) of published works, and encourages and enables the reuse of the same under the license specified in paragraph 2.
© Servicio de Publicaciones, Universidad de Murcia, 2022
2. The works are published in the online edition of the journal under a Creative Commons Reconocimiento-CompartirIgual 4.0 (legal text). You can copy, use, distribute, transmit and publicly display, provided that: i) you cite the author and the original source of publication (journal, editorial and URL of the work), ii) are not used for commercial purposes, iii ) mentions the existence and specifications of this license.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
3. Conditions of self-archiving. Is allowed and encouraged the authors to disseminate electronically pre-print versions (version before being evaluated and sent to the journal) and / or post-print (version reviewed and accepted for publication) of their works before publication, as it encourages its earliest circulation and diffusion and thus a possible increase in its citation and scope between the academic community. RoMEO Color: Green.