Job satisfaction of health professionals in a University Hospital: General analysis and job categories

Authors

  • César Carrillo-García Universidad de Murcia. Dirección General de Recursos Humanos. Servicio Murciano de Salud
  • María E. Martínez-Roche Universidad de Murcia
  • Carmen I. Gómez-García Universidad de Murcia
  • Mariano Meseguer-DePedro Universidad de Murcia
DOI: https://doi.org/10.6018/analesps.31.2.169791
Keywords: Job satisfaction, professional categories, university hospital, nursing, nursing assistant, resident physicians, physicians

Abstract

Job satisfaction in health services is measured by the quality of care provided, hence the importance of surveying the workers of health institutions. The objective was to explore and analyze the phenomenon of the satisfaction of working in a sample made up of 546 health professionals belonging to a public University Hospital. Both a socio-demographic questionnaire and General Scale of Satisfaction (Overall Job Satisfacción) that were both validated in Spanish were given to the participants. The results of general satisfaction showed a mean of 71.37 (SD = 14.03). The subscales with better results were: colleagues and immediate superior. There were important differences in satisfaction scores between the different professional categories. The higher levels of general satisfaction were found in hospital management groups and resident doctors, while the lower levels of general satisfaction were found in medical area specialists, nurses and auxiliary nurses.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

César Carrillo-García, Universidad de Murcia. Dirección General de Recursos Humanos. Servicio Murciano de Salud

Escuela de Práctica Enfermera. Universidad de Murcia

Enfermero. Dirección General de Recursos Humanos. Servicio Murciano de Salud.

Dirección Postal:

Servicio de Formación e Investigación

Calle Pinares Nº 6. 4ª Planta. Despacho 406. 30001. Murcia

María E. Martínez-Roche, Universidad de Murcia

Facultad de Enfermería. Unidad Docente de Matronas

Carmen I. Gómez-García, Universidad de Murcia

Facultad de Enfermería

Mariano Meseguer-DePedro, Universidad de Murcia

Facultad de Psicología

References

Bobbio, L. y Ramos, W. (2010). Satisfacción laboral y factores asociados en personal asistencial médico y no médico de un hospital nacional de Lima–Perú. Revista Peruana de Epidemiología, 14(2), 133-138.

Bustos, R. y Carrizosa, M. D. (2010). Satisfacción laboral de enfermería en unidades de hospitalización médico-quirúrgica del Complejo Hospitalario de Albacete. Revista de Administración Sanitaria, 1(3). Recuperado de http://www.opinionras.com/files/Originales_e_RAS_Articulo_3_2010.pdf

European Foundation for Quality Management. (1999). Modelo Europeo de Excelencia. Madrid: Club Gestión de la Calidad.

Fernández, M. I. (2002). Satisfacción laboral en los profesionales de la salud. Revista Virtual de Odontología. Ejercicio Profesional, 3(32). Recupe-rado de http://www.odontomarketing.com/art71dic2002.htm

García, A., Moro, M. N. y Medina M. (2010). Evaluación y dimensiones que definen el clima y la satisfacción laboral en el personal de enfermería. Revista de Calidad Asistencial, 25(4), 207-214. Doi: 10.1016/j.cali.2010.02.003

García, J. M., Ranchal, J., Biedma, L. y Serrano del Rosal, R. (2008). Preferencias y expectativas de los médicos residentes en Andalucía. (Documentos de trabajo). Instituto de Estudios Sociales Avanzados. Recuperado de http://digital.csic.es/bitstream/10261/24225/1/Preferencias%20y%20expectativas.pdf

García, M. y Meseguer, M. (2012). Análisis individual del comporta-miento humano en las organizaciones. En M. Meseguer y M. I. Soler (Eds.), Psicología del trabajo y de las organizaciones (pp. 45-73). Murcia: Diego Marín.

García, M., Luján, M. E. y Martínez, M. A. (2007). Satisfacción laboral del personal de salud. Revista de Enfermería del Instituto Mexicano del Seguro Social, 15(2), 63-72.

Hernández, M., Hernández, A., Nava, M. G., Pérez, M. T., Hernández, M. G., Matus, R. y Balseiro, C. (2012). Satisfacción laboral del profesional de enfermería en cuatro instituciones de salud. Enfermería Universitaria ENEO-UNAM, 9(1), 7-15.

Herrera, G. y Manrique, F. G. (2008). Condiciones laborales y grado de satisfacción de profesionales de enfermería. Aquichan, 8(2), 243-256.

López, F., Bernal, L. y Cánovas, A. (2001). Satisfacción laboral de los profesionales de un hospital comarcal de Murcia. Revista de Calidad Asistencial, 16, 243-246.

López, M. P., Torrejón, G., Martín, A., Martín, J., Pleite, F. y Torres, M. A. (2011). Estrés y satisfacción laboral de las enfermeras de hospitales toledanos. Metas de Enfermería, 14(8), 8-14.

Martín, M., Ruiz, V. y Sánchez, M. (2005). Satisfacción laboral en el personal de las fundaciones sanitarias en Galicia. Revista de Administración Sanitaria, 3(2), 303-313.

Molina, J. M. y Avalos, F. (2007). Satisfacción laboral y desgaste profe-sional de personal de enfermería. Revista Tesela, 1. Recuperado de http://www.index-f.com/tesela/ts1/ts6327r.php

Montero, I. y León, O. G. (2007). A guide for naming research studies in Psychology. International Journal of Clinical and Health Psicology, 7(3), 847-862.

Parada, M. E., Moreno, R., Mejías, Z., Rivas, A., Rivas, F., Cerrada, J. y Rivas, F. (2005). Satisfacción laboral y síndrome de burnout en el personal de Enfermería de Instituto Autónomo Hospital Universitario Los Andes (IAHULA), Mérida, Venezuela, 2005. Revista de la Facultad Nacional de Salud Pública, 23(1), 33-45.

Peiró, J. M., Silla, I., Sanz, T., Rodríguez, J. y García, J. L. (2004). Satisfacción laboral de los profesionales de Atención Primaria. Psiquis: Revista de Psiquiatría, Psicología Médica y Psicosomática, 25(4), 129-140.

Pérez, J. y Fidalgo, M. (1995). NTP: 394: Satisfacción laboral: escala general de satisfacción. (Informe NTP: 394). Instituto Nacional de Seguridad e Higiene en el Trabajo. Recuperado de http://www.insht.es/InshtWeb/Contenidos/Documentacion/FichasTecnicas/NTP/Ficheros/301a400/ntp_394.pdf

Ponce, J., Ponce, G. y Lugo, I. (2009). Satisfacción laboral de personal de Enfermería en un hospital de gineco-obstetricia del Instituto Mexicano del Seguro Social. Revista de Enfermería del Instituto Mexicano del Seguro Social, 17(2), 103-108.

Ponce, J., Reyes, H. y Ponce, G. (2006). Satisfacción laboral y calidad de atención de Enfermería en una unidad médica de alta especialidad. Revista de Enfermería del Instituto Mexicano del Seguro Social, 14(2), 65-73.

Ríos, M. I., Godoy, C. y Sánchez, J. (2011). Síndrome de quemarse por el trabajo, personalidad resistente y malestar psicológico en personal de enfermería. Anales de Psicología 27(1), 71-79.

Robles, M., Dierssen, T., Martínez, E., Herrera, P., Díaz, A. R. y Llorca, J. (2005). Variables relacionadas con la satisfacción laboral: un estudio transversal a partir del modelo EFQM. Gaceta Sanitaria, 19(2), 127-134.

Sánchez, S. Torres, M. D. y Palacio, R. (2010). Grado de satisfacción de las enfermeras del área de hospitalización quirúrgica de un hospital de nueva apertura en la Comunidad de Madrid. ENE, Revista de Enfermería, 4(1), 8-19. Recuperado de http://ene-enfermeria.org/ojs/index.php/ENE/article/view/105/88º

Saturno, P. J., Quintana, O. y Varo, J. (1997). ¿Qué es la calidad? En P. J. Saturno, J. J. Gascón y P. Parra (Eds.), Tratado de Calidad Asistencial en Atención Primaria. (pp.19-45). Madrid: Dupont Pharma.

Topa, G., Moriano, J. A. y Morales, J. F. (2009). Acoso laboral entre profesionales de enfermería: El papel protector de la identidad social en el trabajo. Anales de Psicología, 25(2), 266-276.

Warr, T., Cook, P. & Wall, K. (1979). Scales for the measurement of some work attitudes and aspects of psychological well-being. Journal of Occupational Psychology, 52, 129-148.

Published
25-04-2015
How to Cite
Carrillo-García, C., Martínez-Roche, M. E., Gómez-García, C. I., & Meseguer-DePedro, M. (2015). Job satisfaction of health professionals in a University Hospital: General analysis and job categories. Anales de Psicología / Annals of Psychology, 31(2), 645–650. https://doi.org/10.6018/analesps.31.2.169791
Issue
Section
Social and Organizational Psychology