Use of educational robotics to promote creativity in non-formal education

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/riite.463631
Keywords: Educational robotics, creativity, informal education, digital competence, Lego Education

Abstract

Nowadays we are witnessing social and technological changes that require a restructuring of the educational system, where not only formal education prevails, but also non-formal education, which is carried out in free time. Children in these areas also develop skills and abilities that help them improve their skills and prepare for the future. One of the tools that is booming to develop basic skills in minors and, above all, digital competence, is educational robotics, understood as a creative process based on trial-and-error, where technology is used to interact between society, science and technology itself, through the construction, manipulation and programming of robots. This research aims to provide empirical evidence on the increase in creative capacity in boys and girls in 1st, 2nd and 3rd grade of primary school who participate in a non-formal project of leisure and free time. For this, an educational robotics workshop was held where the children built and programmed their robots, with the WeDo 2.0 program, from Lego Education. To check if there had been changes in the creativity of the participants, the CREA test was used before and after the workshop. The results obtained show a significant increase in creativity in minors.

 

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Author Biography

Paula Morales Almeida, Universidad de Las Palmas de Gran Canaria

Educadora social y psicopedagoga, sus líneas de investigación se centran en la mejora de la calidad de vida de los colectivos más vulnerables: personas sin hogar, familias desestructuradas, infancia y adolescencia en riesgo psicosocial, etc. También se centra en el uso de la robótica y la tecnología educativas en general para favorecer la incorporación de estos colectivos a la sociedad y que tengan las mismas oportunidades. Por último, trabaja a través de los lenguajes artísticos para mejorar las oportunidades de vida de todas estas personas.

Actualmente es educadora social y responsable en un centro de acogida a personas sin hogar y responsable de Media Luna, un proyecto de adolescencia en riesgo psicosocial donde se trabaja a través del ocio y tiempo libre. Participa en las mesas temáticas de atención a personas sin hogar de los municipios de Las Palmas de Gran Canaria y Telde.

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Published
01-12-2021
How to Cite
Morales Almeida, P. (2021). Use of educational robotics to promote creativity in non-formal education. RiiTE Interuniversity Journal of Research in Educational Technology, (11), 85–97. https://doi.org/10.6018/riite.463631