Design and Validation of an Instrument to Measure Knowledge about Gender Identity and Sexual Orientation in Chilean Higher Education Students
Supporting Agencies
- Agencia Nacional de Investigación de Chile (ANID)
Abstract
Knowledge of gender identity and sexual orientation is essential to build more inclusive, equitable and respectful societies, where each person can live authentically without facing discrimination or stigmatization. The research focused on designing and validating an instrument to measure knowledge of gender identity and sexual orientation in Chilean higher education students. For this task, rigorous criteria were followed in the design and validation process: theoretical review, expert judgment, cognitive interview, and exploratory and confirmatory factor analysis. The instrument was administered to a convenience sample of 401 students belonging to a higher education institution located in the Biobío region, Chile. The results revealed a latent structure with adequate fit to the data, composed of 15 items underlying the variables of gender identity and sexual orientation. Reliability was established at an Omega coefficient of .87 and a Cronbach's alpha of .86, indicating satisfactory internal consistency. The instrument is a tool that seeks to promote inclusion, equity and understanding, by identifying areas of ignorance or misunderstandings that could contribute to discriminatory attitudes or unintentional exclusions in the context of higher education. It also provides information for the design of future educational programs that promote inclusion, equity, and understanding.
Downloads
References
American Educational Research Association, American Psychological Association, y National Council on Measurement in Education. (2018). Estándares para pruebas educativas y psicológicas (M. Lieve, Trans.). American Educational Research Association. https://www.testingstandards.net/uploads/7/6/6/4/76643089/9780935302745_web.pdf
Comisión Nacional de Derechos Humanos de Gays y Lesbianas, y Amnistía Internacional (2023). Kenia: “Justicia como cualquier otra persona”. Crímenes de odio y discriminación contra personas refugiadas LGBTI en Kenia. https://www.amnesty.org/es/documents/afr32/6578/2023/es/f
Ato, M., López-García, J., y Benavente, A. (2013). Un sistema de clasificación de los diseños de investigación en psicología. Anales de Psicología, 29(3), 1038-1059. https://doi.org/10.6018/analesps.29.3.178511
Bandalos, D. L., y Finney, S. J. (2019). Factor analysis: Exploratory and confirmatory. En G. R. Hancock, L. M. Stapleton, y R. O. Mueller (Eds.), The reviewer’s guide to quantitative methods in the social sciences (2nd ed., pp. 98–122). Routledge/Taylor y Francis Group. https://doi.org/10.4324/9781315755649-8
Billard T. (2018). Attitudes Toward Transgender Men and Women: Development and Validation of a New Measure. Frontiers in psychology, 9, 1-11 https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.00387
Caicedo, E., y Zalazar-Jaime, M. (2018). Entrevistas cognitivas: Revisión, directrices de uso y aplicación en investigaciones psicológicas. Avaliação Psicológica, 17(3), 362-370. https://doi.org/10.15689/ap.2018.1703.14883.09
Congreso de la República de Chile (2011, 17 de septiembre). Ley N° 20536. Por la cual se previene la violencia escolar. Biblioteca del Congreso Nacional de Chile. https://www.bcn.cl/leychile/navegar?idNorma=1030087
Congreso de la República de Chile (2018, 10 de diciembre). Ley N°21120. Por la cual se reconoce y da protección a la identidad de género. Biblioteca del Congreso Nacional de Chile https://www.bcn.cl/leychile/navegar?idNorma=1126480
Congreso de la República de Chile (2021, 30 de agosto). Ley N° 21369. Por la cual se regula el acoso sexual, la violencia y la discriminación de género en el ámbito de la educación superior. Biblioteca del Congreso Nacional de Chile. https://www.bcn.cl/leychile/navegar?idNorma=1165023
Congreso de la República de Chile (2021, 9 de diciembre). Ley N° 21400. Por la cual se modifican diversos cuerpos legales para regular, en igualdad de condiciones, el matrimonio entre personas del mismo sexo. Biblioteca del Congreso Nacional de Chile. https://www.bcn.cl/leychile/navegar?idNorma=1169572
Cornejo, J. (2018). Discriminación y violencia homofóbica en el sistema escolar: Estrategias de prevención, manejo y combate. Revista Brasileira de Educação, 23(0), 1-24. https://doi.org/10.1590/s1413-24782018230031
Iniciativa Latinoamericana de Datos Abiertos. (2021). Visibilizando la violencia y discriminación contra la población LGBTIQ+. https://idatosabiertos.org/wp-content/uploads/2021/08/9agostovisibilidadLGBTI.pdf
Fernández, M., Tristán, G., y Heras, D. (2020). Actitudes hacia la transgeneridad y la transexualidad en el ámbito universitario. Un estudio preliminar. Revista INFAD de Psicología. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 1(1), 393-404. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2020.n1.v1.1796
Ferrando, P., y Anguiano-Carrasco, C. (2010). El análisis factorial como técnica de investigación en psicología. Papeles del Psicólogo, 31(1), 18-33. https://www.redalyc.org/pdf/778/77812441003.pdf
Flora, D., LaBrish, C., y Chalmers, R. (2012). Old and New Ideas for Data Screening and Assumption Testing for Exploratory and Confirmatory Factor Analysis. Frontiers in Psychology, 3, 1-21. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2012.00055
Galaz, C., Troncoso, L., y Bravo, S. (2021). Resistir la heterosexualización en la educación secundaria: Tensiones relativas a la inclusión LGTB+ en Chile. Education Policy Analysis Archives, 29, 145. https://doi.org/10.14507/epaa.29.5953
Glick, P., y Fiske, S. (2001). An ambivalent alliance: Hostile and benevolent sexism as complementary justifications for gender inequality. American Psychologist, 56(2), 109-118. https://doi.org/10.1037/0003-066X.56.2.109
González, C. (2022). Los países de las Américas deben unirse en un bloque a favor del matrimonio igualitario. Human Rigths Watch. https://www.hrw.org/es/news/2022/06/27/los-paises-de-las-americas-deben-unirse-en-un-bloque-favor-del-matrimonio
Hernández-Nieto, R. (2002). Contributions To Statistical Analysis. BookSurge Publishing.
Horn, J. (1965). A rationale and test for the number of factors in factor analysis. Psychometrika, 30(2), 179–185. https://doi.org/10.1007/BF02289447
Lee, S., Kim, M., Choi, M., Park, S., Cho, J., Lee, C., y Lee, E. (2021). Attitudes Toward Transgender People Among Medical Students in South Korea. Sexual Medicine, 9(1), 1-7. https://doi.org/10.1016/j.esxm.2020.10.006
Lindqvist, A., Sendén, M., y Renström, E. (2021). What is gender, anyway: A review of the options for operationalising gender. Psychology & Sexuality, 12(4), 332-344. https://doi.org/10.1080/19419899.2020.1729844
Lloret-Segura, S., Ferreres-Traver, A., Hernández-Baeza, A., y Tomás-Marco, I. (2014). El Análisis Factorial Exploratorio de los Ítems: Una guía práctica, revisada y actualizada. Anales de Psicología, 30(3), 1151-1169. https://doi.org/10.6018/analesps.30.3.199361
López-Sáez, M. Á., Angulo-Brunet, A., Platero, L., Bochicchio, V., y Lecuona, O. (2023). Attitudes towards Trans Men and Women in Spain: An Adaptation of the ATTMW Scale. International Journal of Environmental Research and Public Health, 20(3), 1-16. https://doi.org/10.3390/ijerph20031872
Markland, B., Sargeant, C., y Wright, S. (2023). Teachers’ beliefs: How they shape the support offered to trans-spectrum young people. Teaching and Teacher Education, 124, 1-12. https://doi.org/10.1016/j.tate.2023.104019
Martínez, C., Tomicic, A., Dominguez, M., y Spuler, C. (2022). Internalización del estigma en personas LGB: Análisis de su impacto sobre la salud mental y la búsqueda de ayuda psicoterapéutica en Chile. Terapia psicológica, 40(1), 49-69. https://doi.org/10.4067/s0718-48082022000100049
Maureira, F., Escobar, N., Flores, E., Bahamonde, V., Hadweh, M., y Serey, D. (2022). Actitudes hacia la homosexualidad y personas trans en estudiantes de educación física de Chile [Attitudes towards homosexuality and trans people in physical education students in Chile]. Retos, 43, 46-52. https://doi.org/10.47197/retos.v43i0.88969
Maureira, F., Flores, E., Ibarra, J., González, P., Barrera, M., Cuevas, C., Matamala, J., y Sepúlveda, F. (2023). Sexismo en estudiantes de educación física de Chile [Sexism in physical education students in Chile]. Retos, 49, 157-162. https://doi.org/10.47197/retos.v49.96308
Matas, A. (2018). Diseño del formato de escalas tipo Likert: Un estado de la cuestión. Revista electrónica de investigación educativa, 20(1), 38-47. https://doi.org/10.24320/redie.2018.20.1.1347
Mayfield, W. (2001) The Development of an Internalized Homonegativity Inventory for Gay Men. Journal of Homosexuality, 41(2), 53-76. https://doi.org/10.1300/J082v41n02_04
Moral de la Rubia, J., y Ortega Rubí, M. (2008). Diferencias de género en significados, actitudes y conductas asociados a la sexualidad en estudiantes universitarios. Estudios sobre las Culturas Contemporáneas, 14(28), 97-119. https://www.redalyc.org/pdf/316/31602805.pdf
Movimiento de Integración y Liberación Homosexual [MOVILH]. (2022). XXI Informe Anual de Derechos Humanos de la Diversidad Sexual y de Género en Chile. https://www.movilh.cl/wp-content/uploads/2023/03/XXI.-Informe-DDHH-Diversidad-sexual-y-de-genero-2022-MOVILH-web.pdf
Nebot, J., Ballester, R., Giménez, C., Ruiz, E., y Martínez, N. (2020). ¿Es la orientación sexual realmente estable?: Diferencias de género. Revista INFAD de Psicología. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 1(1), 311-320. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2020.n1.v1.1787
Páez, J., Hevia, G., Pesci, F., y Rabbia, H. (2015). Construcción y validación de una escala de actitudes negativas hacia personas trans. Revista de Psicología, 33(1), 153-190. https://doi.org/10.18800/psico.201501.006
Principios de Yogyakarta. (2017). Principios de Yogyakarta más 10: Principios adicionales y obligaciones estatales sobre la aplicación de la legislación internacional de derechos humanos en relación con la orientación sexual, identidad de género, expresión de género y características sexuales. https://acortar.link/UgzFGG
Rubio-Aguilar, V., Miranda, P., Tiayna, G., Hidalgo, E., y Tuna, C. (2021). Diversidad Sexual y de Género en Comunidades Educativas de Arica, Chile: Fisura de la Heteronorma desde la Multicultura. Revista latinoamericana de educación inclusiva, 15(2), 247-269. https://doi.org/10.4067/S0718-73782021000200247
Ruiz, M., Pardo, A., y San Martín, R. (2010). Modelos de ecuaciones estructurales. Papeles del Psicólogo, 31(1), 34-45.
Sánchez-Hernández, Y., Crisol-Moya, E., y León-Guerrero, M. (2020). Diseño y validación del cuestionario de Conocimientos, Actitudes y Prácticas Sexuales en jóvenes universitarios (CAPSEX). Revista Espacios, 41(39), 163-182. https://www.revistaespacios.com/a20v41n39/20413913.html
Sánchez, M., García, R., y Penna, M. (2023). Alumnado trans. Una oportunidad para el desarrollo de pedagogías feministas en la escuela. Educar, 59(1), 115-129. https://doi.org/10.5565/rev/educar.1569
Valderrábano, J., Thomas, C., y Freeman, C. (2021). A path is emerging: Steps towards an LGBT+ inclusive education for Mexican students. Education Policy Analysis Archives, 29, 1-22. https://doi.org/10.14507/epaa.29.6157
Veldhuis, C. (2022). Doubly marginalized: Addressing the minority stressors experienced by LGBTQ+ researchers who do LGBTQ+ research. Health education y behavior: the official publication of the Society for Public Health Education, 49(6), 960-974. https://doi.org/10.1177/10901981221116795
Ventura-León, J., y Caycho-Rodríguez, T. (2017). El coeficiente Omega: un método alternativo para la estimación de la confiabilidad. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 15(1), 625-627. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id= 77349627039
Veras, H., Alves, L., Pacheco, C., De Assis, S., y Fernandes, L. (2022). Suicídio e população trans: uma revisão de escopo. Ciencias Psicológicas, 16(1), 1-16. https://doi.org/10.22235/cp.v16i1.2501
Verdejo-Muñoz, M. (2020). Conocimientos y actitudes de estudiantes universitarios hacia la diversidad de género y la diversidad sexual en un contexto multicultural. Modulema. Revista científica sobre Diversidad Cultural, 4, 42-65. https://doi.org/10.30827/modulema.v4i0.15866
Yáñez-Urbina, C., Sandoval-Lucero, N., y Figueroa-Céspedes, I. (2022). La indocilidad de Santiago: La experiencia escolar de un estudiante trans* en el sistema educativo chileno. La ventana. Revista de estudios de género, 6(56), https://doi.org/10.32870/lv.v6i56.7504
Zhang, B. (2023). Analysis of the Importance of Gender Identity Information and Sex Education in Social Media and School. Communications in Humanities Research, 6, 31-36. https://doi.org/10.54254/2753-7064/6/20230044
Copyright (c) 2024 Journal of Educational Research
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The articles and scientific documents published in RIE abide the following conditions:
1. The Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia (the publisher) has the property rights (copyright) of all the documents published and allows the reuse under the user’s license indicated in point 2.
2. All documents are published in the digital edition of RIE under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (legal document) license. These documents can be copied, used, distributed, communicated and explained publicly if: i) the author(s) and its original source of publishing (magazine, publisher and URL of the document) are cited; ii) it is not used for commercial purpose; iii) the existence and the specifications about this license are mentioned.
3. Auto-archive’s conditions. The authors are allowed and encouraged to digitally distribute the pre-print versions (a version before evaluation) and/or post-print (a version that it is already evaluated and accepted to its publication). This promotes circulation and distribution earlier and can increase the citations and significance within the academic community.