Risk Assessment of Dual Vocational Educational Training

the Case of Andalusia

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/rie.566651
Keywords: Dual VET, Evaluative research, Risks, Good practices, Teachers

Abstract

The progressive implementation of Dual Vocational Training in Spain since 2012 and in Andalusia since the 2013-2014 academic year, has been accompanied by interesting debates that question its revulsive character for the VET system in this country and that slow down its progress towards a key study modality to generate young talent in the Spanish context. This assessment study is presented taking into account the Andalusian context. Its main objective is to explore, from the perspective of the teaching group involved in the dual model, the risks for the sustainability and effectiveness of the model posed by certain external and internal factors linked to Dual VET in Andalusia. It evaluates to what extent the degree of urbanization, experience in dual training and participation in management may be conditioning this opinion. There have been a total of 1445 participating teachers whose opinions have been collected through a questionnaire designed and validated for this research. The analyses carried out highlight that the decrease in the participation of the teaching staff in the Dual VET, the loss of interest of the centres in this model and the continuity of the dual projects are risks for the sustainability of the Dual VET; being the interest of the companies in the competence profile of the graduates the greatest risk identified by the teaching staff regarding the effectiveness of the model. These threats are exacerbated in rural areas, in teachers with prospector profile and in teachers with low experience.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguado, M.T. (2023). Investigación para la renovación educativa. Revista de Investigación Educativa, 41(1), 11-13. https://doi.org/10.6018/rie.553291.

Barrientos, D., Martín-Artiles, A., Lope, A. y Carrasquer, P. (2019). La FP Dual y la transición de los jóvenes al mercado de trabajo: la visión de los agentes sociales. Anuario de trabajo y relaciones laborales. Transiciones al empleo, I(6), 75–94. http://dx.doi.org/10.5565/rev/aiet.85

Bentolila, S. y Jansen, M. (2019). La Implantación de la FP Dual en España: La Experiencia de Madrid. Estud. Econ. Española, 32, 1–22. http://documentos.fedea.net/#year/2019.

Bernard, H.R. y Ryan, G.W. (2010). Analyzing Qualitative Research. Sage.

Boletín Oficial del Estado (2012). Real Decreto 1529/2012, de 8 de noviembre, por el que se desarrolla el contrato para la Formación y el Aprendizaje y se establecen las bases de la Formación Profesional Dual. Agencia Estatal Bol. Of. Estado, 270, 78348–78365.

Carrasco, A., Escamilla, A., Ruano, C., García, C., Juárez, J.J., Pacheco, M. y Martínez, M. (2022). Conoce la FP dual. Una mirada desde la orientación. Fundación Bertelsmann. https://www.fundacionbertelsmann.org/wp-content/uploads/2022/01/FPDUAL-Unamiradadesdelaorientacion.pdf

Cedefop y OECD (2022). Apprenticeships for greener economies and societies. Publications Office of the European Union. Cedefop reference series; Nº 122. https://data.europa.eu/doi/10.2801/628930

Chankseliani, M. y Anuar, A. M. (2019). Cross-country comparison of engagement in apprenticeships: A conceptual analysis of incentives for individuals and firms. International Journal for Research in Vocational Education and Training, 6(3), 261-283. https://doi.org/10.13152/IJRVET.6.3.4

Chisvert, M.J., Moso, M. y Marhuenda, F. (2021). Apprenticeship in dual and non-dual systems: Between tradition and innovation. Peter Lang Verlag. https://doi.org/10.3726/b18398

Deissinger, T. (2019). The Sustainability of the Dual System Approach to VET. En D. Guile y L. Unwin (Ed.), The Wiley Handbook of Vocational Education and Training (pp. 293-310). John Wiley & Sons. https://doi.org/10.1002/9781119098713.ch19

Echeverría, B. (2016a). Primer Trienio de Formación Profesional Dual. Rev. Educaweb.

Echeverría, B. (2016b). Transferencia del Sistema de FP Dual a España. Revista de Investigación Educativa, 34(2), 295-314. https://doi.org/10.6018/rie.34.2.249341

Echeverría, B. y Martínez-Clares, P. M. (2018). Estrategias de Mejora en la Implantación de la Formación Profesional Dual en España. EKONOMIAZ. Rev. Vasca Econ., 94, 178–203.

European Commission, Joint Research Centre. (2022). GreenComp, the European sustainability competence framework. Publications Office of the European Union. https://data.europa.eu/doi/10.2760/13286

Fundación Berstelmann (2021). Best practices in Apprenticeships in Spain. https://www.fundacionbertelsmann.org/publicaciones/best-practices-in-apprenticenships-in-spain/

Gamboa, J.M. y Moso, M. (2022). Una nueva Ley de FP para unos nuevos tiempos Observatorio de la Formación Profesional en España, Informe 2022. CaixaBank Dualiza y Orkestra-Instituto Vasco de Competitividad (Universidad de Deusto). https://www.observatoriofp.com/downloads/2022/informe-completo-2022.pdf

Gessler, M. y Siemer, C. (2020). Umbrella review: Methodological review of reviews published in peer-reviewed journals with a substantial focus on vocational education and training research. International Journal for Research in Vocational Education and Training (IJRVET), 7(1), 91–125. https://doi.org/10.13152/IJRVET.7.1.5

Gessler, M. y Peters, S. (2022). Study highlights potential for investment in vocational education and training in Eastern Europe. Opportunity for family businesses in the battle for talent. Stiftung Familienunternehmen. https://www.familienunternehmen.de/media/public/pdf/publikationen-studien/studien/Dual-Apprenticeship-and-Continuing-Vocational-Education-Training-Central-Eastern-Europe_Stiftung-Familienunternehmen.pdf

Hemkes, B. y Melzig, C. (2021). Moving from project to structure – findings relating from BIBB pilot projects on VETSD on the firm establishment of sustainability. BWP, 3(50), 20-23. https://www.bwp-zeitschrift.de/en/bwp_142426.php

Igartua, M.T. (2017). La Formación Dual en el Sistema Educativo: Balance y Propuestas de Mejora. Temas laborales: Revista andaluza de trabajo y bienestar social, 137, 91–125.

Junta de Andalucía (2019). Instrucciones de 10 de octubre de 2019. De la Dirección General de formación profesional para organizar y fomentar en los centros docentes públicos dependientes de la consejería de educación y deporte prospección de plazas de formación profesional dual en empresas. https://www.juntadeandalucia.es/educacion/portals/delegate/content/9b81f34a-1ec9-4ce4-9dbc-edbea18eebfd/Instrucciones%20para%20la%20prospecci%C3%B3n%20de%20plazas%20de%20FP%20dual%20en%20empresas

Junta de Andalucía (2020). Estrategia de Innovación de Andalucía 2020. Ris3 Andalucía. https://www.juntadeandalucia.es/export/drupaljda/Documento-Ris3-version-final-8-27-02-15.pdf

Junta de Andalucía (2023). FP dual en Andalucía. Curso 2022/2023 Informe tras la publicación de la Resolución definitiva de proyectos aprobados de FP dual (BOJA 23 mayo 2022). https://www.juntadeandalucia.es/educacion/portals/web/formacion-profesional-andaluza/quiero-formarme/modalidades/fp-dual

Marhuenda, F., Gisvert, M. J., Palomares, D. y Vila, J. (2017). Con d de dual: investigación sobre la implantación del sistema dual en la Formación Profesional en España. Educar, 53 (2), 285-307. https://doi.org/10.5565/rev/educar.821

Martín-Artiles, A., Lope, A., Barrientos, D., Moles, B. y Carrasquer, P. (2020). The rhetoric of Europeanisation of dual vocational education and training in Spain. Transfer: European Review of Labour and Research, 26(1), 73-90. https://doi.org/10.1177/1024258919896901

Martínez-Morales, I. y Marhuenda, F. (2020). Vocational education and training in Spain: Steady improvement and increasing value. Journal of Vocational Education & Training, 72(2), 209-227. https://doi.org/10.1080/13636820.2020.1729840

Miles, M. B., Huberman, A. M., y Saldaña, J (2014). Qualitative Data Analysis: A Methods Sourcebook (3rd ed.). Sage Publications.

Ministerio de Educación y Formación profesional de España (2022). Ley Orgánica 3/2022, de 31 de marzo, de ordenación e integración de la FP. Boletín Oifical del Estado, 78, de 1 de abril de 2022.

Moso, M. (Coord.) (2018). La formación profesional de Navarra. Hacia un nuevo modelo de centro y el reto de la FP dual. Fundación Bankia por la Formación Dual. https://www.caixabankdualiza.es/recursos/doc/portal/2019/07/08/la-fp-de-navarra-resumen-ejecutivo.pdf

Pérez-Campanero, M.P. (2018). Cómo detectar las necesidades de intervención socioeducativa. Narcea.

Pineda-Herrero, P., Ciraso-Calí, A. Y., y Arnau-Sabatés, L. (2019). La FP dual desde la perspectiva del profesorado: elementos que condicionan su implementación en los centros. Educación XX1, 22(1), 15-43. https://doi.org/10.5944/educXX1.21242

Pozo-Llorente, M.T., Aguayo-Moral, J.M., Poza-Vilches, M.F., Moreno-Verdejo, A., Navarro-Ruiz, M.A. y del Río-Cabeza, A.I. (2021). Diagnóstico de la Formación Profesional Dual en Andalucía y propuestas de mejora (2013-2020). CaixaBank Dualiza. https://www.caixabankdualiza.es/

Pozo-Llorente, M.T. y Poza-Vilches, M.F. (2020a). Conditioning factors of sustainability of dual vocational educational training in Andalusia (Spain): Case study of three educational centres. Sustainability, 12(22), 9356.

Pozo-Llorente, M.T. y Poza-Vilches, M.F. (2020b). Evaluation of strengths of dual vocational educational training in Andalusia (Spain): a stake on the future. Education Sciences, 10(12), 392. https://doi.org/10.3390/educsci10120392

Rauner, F. (2013, Mayo). A Contribution to the Workshop: Apprenticeship: Governance modes and financing approaches. In CEDEFOP (2013). Apprenticeship: Governance modes and financing approaches. CEDEFOP Workshops.

Sanz De Miguel, P. (2017). Gobernanza de la formación profesional dual española: entre la descoordinación y la falta de objetivos. Revista española de educación comparada, 30, 60-81. https://doi.org/10.5944/reec.30.2017.18705

Šćepanović, V. y Martín Artiles, A. (2020). Dual training in Europe: a policy fad or a policy turn? Transfer: European Review of Labour and Research, 26(1), 15-26. https://doi.org/10.1177/1024258919898317

Vila, J.J. y Chisvert, M.J. (2018). Luces y Sombras de la Formación Profesional Dual en el Sistema Educativo Español. Tirant Humanidades.

Virgós-Sánchez, M., Burguera-Condon, J.L. y Pérez-Herrero, M.D.H. (2022). La Formación Profesional Dual en la empresa desde la perspectiva de sus protagonistas. Revista Complutense de Educación, 33(1), 27-39. https://doi.org/10.5209/rced.70992

Wood, P. y Smith, J. (2018). Investigar en educación. Conceptos básicos y metodología para desarrollar proyectos de investigación. Educatio Siglo XXI, 36(1), 263-266. http://hdl.handle.net/10201/94123

Published
10-04-2024
How to Cite
Poza-Vilches, M. de F., & Pozo-Llorente, M. T. (2024). Risk Assessment of Dual Vocational Educational Training: the Case of Andalusia. Journal of Educational Research, 42(2). https://doi.org/10.6018/rie.566651
Issue
Section
Articles