Dark Triad in Higher Education and Prevention of Gender-Based Violence
Supporting Agencies
- Ministerio de Economía y Competitividad
Abstract
International Organizations support the reinforcement of gender training for professionals to prevent institutional violence suffered by victims due to professional bias. Studying extreme personality traits makes it easier to address this challenge. The purpose of this research is to explore the frequency of the Dark Triad of personality and its relationship with violence against women, in newly admitted university students from disciplinary fields whose professional practice is directly or indirectly related to victim care. A quantitative descriptive correlational methodology based on a survey is used, applying the scale DD12, ASI, RSAS and Microviolence in the couple, with high reliability. 1613 students from the University of Seville participated in the study, selected by stratified random cluster sampling. The results indicate that 5.6% of the students, mostly male, show high scores on Dark Triad traits and orientation towards violence, being more prevalent in scientific-technical degrees, although they are also present in health care and security degrees. Practical implications of the results for the prevention of gender violence are derived from the Equality Units.
Downloads
References
Aguaded, E. M. (2017). Análisis de la presencia de sexismo en alumnado universitario. ENSAYOS, Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 32, 127-143.
Amnistía Internacional (2018). Ya es hora de que me creas. Un sistema que cuestiona y desprotege a las víctimas. https://www.la-politica.com/wp-content/uploads/2018/11/AMNISTIA-INTERNACIoNAL-Ya-es-hora-que-me-creas.pdf
Davies, S., y Berger, E. (2019). Teachers’ Experiences in Responding to Students’ Exposure to Domestic Violence. Australian Journal of Teacher Education, 44(11), 96–109. https://doi.org/10.14221/ajte.2019v44.n11.6
De Alencar, R. y Cantera, L. M. (2013). Intervención en violencia de género en la pareja: el papel de los recursos institucionales. Athenea Digital, 13(3), 75-100. https://doi.org/10.5565/rev/athenead/v13n3.1058
Espinoza, J. (2019). Dimensión jurídica de la violencia institucional de género. Profundizando en su contenido. Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas, 2(3), 183-191. https://remca.umet.edu.ec/index.php/REMCA/article/view/201/258
Esteban, B. y Fernández, P. (2017). ¿Actitudes sexistas en jóvenes? Exploración del sexismo ambivalente y neosexismo en población universitaria. Femeris, 2, 137-153. https://doi.org/10.20318/femeris.2017.3762
Expósito, F., Moya, M. C., y Glick, P. (1998) Sexismo ambivalente: medición y correlatos, Revista de Psicología Social, 13(2), 159-169, https://doi.org/10.1174/021347498760350641
Feldman, C. y Ridley, C. (2003). The role of conflict-based communication responses and outcomes in male domestic violence toward female partners. Journal of Social and Personal Relationships, 17(5), 552-573. https://doi.org/10.1177/0265407500174005
Ferrer, V. A., Bosch, E., Navarro, C., Ramis, M. C., y García Buades, M. E. (2008). Los micromachismos o microviolencias en la relación de pareja: Una aproximación empírica. Anales de Psicología, 24(2), 341-352. https://revistas.um.es/analesps/article/view/42961
Ferrer-Pérez, V. A. y Bosch-Fiol, E. (2019). El género en el análisis de la violencia contra las mujeres en la pareja: de la “ceguera” de género a la investigación específica del mismo. Anuario de Psicología Jurídica, 29, 69-76. https://doi.org/10.5093/apj2019a3
García-Pérez, R. y Rodríguez-López, M. (2021). Orientación del alumnado universitario masculino a la violencia contra las mujeres: diagnóstico y propuestas para la Universidad. En, M.A. Rebollo-Catalán y A. Arias-Rodríguez (Coords), Hacia una docencia sensible al género en la Educación Superior (pp. 397-419). Dykinson. https://www.dykinson.com/libros/hacia-una-docencia-sensible-al-genero-en-la-educacion-superior/9788413776415/
Herrero-Diz, P., Pérez-Escolar, M., y Plaza, J. F. (2020). Desinformación de género: análisis de los bulos del Maldito Feminismo. ICONO14, 18(2). https://doi.org/10.7195/ri14.v18i2.1509
Jones, D. N. y Paulhus, D. L. (2017). Duplicity among the dark triad: Three faces of deceit. Journal of Personality and Social Psychology, 113(2), 329-342. https://doi.org/10.1037/pspp0000139
Koehn, M. A., Okan, C., y Jonason, P. K. (2019). A primer on the Dark Triad traits. Australian Journal of Psychology, 71(1), 7-15. https://doi.org/10.1111/ajpy.12198
Ley 13/2007, de 26 de noviembre, de medidas de prevención y protección integral contra la violencia de género (2007). Boletín Oficial del Estado, nº 38, de 13 de febrero de 2008. https://www.boe.es/buscar/pdf/2008/BOE-A-2008-2493-consolidado.pdf
Ley 7/2018, de 30 de julio, por la que se modifica la Ley 13/2007, de 26 de noviembre, de medidas de prevención y protección integral contra la violencia de género (2018). Boletín Oficial del Estado nº 207 de 27 de agosto de 2018. https://www.boe.es/eli/es-an/l/2018/07/30/7/dof/spa/pdf
Ministerio de la presidencia, relaciones con las cortes e igualdad del Gobierno de España (2017). Pacto de Estado en materia de Violencia de Género. https://violenciagenero.igualdad.gob.es/pactoEstado/docs/FolletoPEVGcastweb.pdf
Nohales, B. (2015). La Tríada oscura de la Personalidad. Adaptación al español de los cuestionarios Dirty Dozen y Short Dark Tríad. [Trabajo Fin de Grado en psicología]. Universitat Jaume I. http://hdl.handle.net/10234/134325
Occeñola, P. (2018). Fake news real women: Disinformation gone macho. Rappler.com. https://www.rappler.com/features/newsbreak/in-depth/217563-disinformation-gone-macho/index.html
Olszowy, L., Jaffe, P.G., Dawson, M., Straatman, A.L., y Saxton, M.D. (2020). Voices from the frontline: Child protection workers’ perspectives on barriers to assessing risk in domestic violence cases. Children and Youth Services Review, 116, e105208. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2020.105208
Organización Mundial de la Salud. (2013). World report on violence and health: Summary. https://www.who.int/publications/i/item/9241545615
Paulhus, D. L. y Williams, K. M (2002). La tríada oscura de la personalidad: narcisismo, maquiavelismo y psicopatía. Revista de investigación en personalidad, 36(6), 556–563. https://doi.org/10.1016/S0092-6566(02)00505-6
Paz-Rodríguez, J. I., Martínez-Perza, R., Marrero-Gómez, J. L., Alconada-de los Santos, M., Gila-Ordónez, M. P., Pérez-Gómez, N., y Tirado-González, R. (2022). Violencia contra las mujeres: Conceptos básicos, Marco normativo e Intervención Profesional e Institucional. Manuales para el abordaje profesional integral de la violencia contra las mujeres. Junta de Andalucía. http://www.juntadeandalucia.es/iam/catalogo/doc/iam/2022/143654378.pdf
Peral, M. C. (2020). Responsabilidad pública en materia de violencia de género (Especial referencia a las hijas e hijos de madres maltratadas). Femerís, 5(2) https://doi.org/10.20318/femeris.2020.5389
Pozueco, J. M. y Moreno, J. M. (2013). La tríada oscura de la personalidad en las relaciones íntimas. Psicopatía, maquiavelismo y maltrato psicológico. Boletín de psicología, 107, 91-111. https://www.uv.es/seoane/boletin/previos/N107-5.pdf
Pozueco, J. M., Moreno, J. M., Blázquez, M., y García-Baamonde, M. E. (2013). Psicópatas integrados/subclínicos en las relaciones de pareja: Perfil, maltrato psicológico y factores de riesgo. Papeles del Psicólogo, 34(1), 32-48. https://www.papelesdelpsicologo.es/resumen?pii=2169
Rebollo-Catalán, M. A. y García-Pérez, R. (2023). Enseñar con perspectiva de género. En Porto-Castro A. M. y Muñoz-Cantero J. M. (eds.). Educación inclusiva y equitativa de calidad (pp. 15-34). Peter Lang.
Rollero, C. (2020). The Social Dimensions of Intimate Partner Violence: A Qualitative Study with Male Perpetrators. Sexuality y Culture, 24, 749-763. https://doi.org/10.1007/s12119-019-09661-z
Sierra, J. C., Rojas, A., Ortega, V., y Martín Ortíz, J. D. (2007). Evaluación de actitudes sexuales machistas en universitarios: primeros datos psicométricos de las versiones españolas de la Double Standard Scale (DSS) y de la Rape Supportive Attitude Scale (RSAS). International Journal of Psychology and psychological Therapy, 7(1), 41-60. https://www.ijpsy.com/volumen7/num1/157.html
Universidad de Sevilla. Anuario estadístico 2018-2019. https://www.us.es/laUS/la-us-en-cifras/anuario-estadistico
Villagrán, A. M., Martín-Fernández, M., Gracia, E., y Lila, M. (2020). Adaptación y validación de la Escala de Actitudes de Culpabilización de la Víctima en Casos de Violencia de Pareja contra la Mujer (VB-IPVAW) en población ecuatoriana. Revista Latinoamericana de Psicología, 52, 243-252. https://doi.org/10.14349/rlp.2020.v52.24
Willie, T. C. y Kershaw, T. S. (2019). An ecological analysis of gender inequality and intimate partner violence in the United States. Preventive Medicine 118, 257-263. https://doi.org/10.1016/j.ypmed.2018.10.019
Copyright (c) 2024 Journal of Educational Research
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The articles and scientific documents published in RIE abide the following conditions:
1. The Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia (the publisher) has the property rights (copyright) of all the documents published and allows the reuse under the user’s license indicated in point 2.
2. All documents are published in the digital edition of RIE under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (legal document) license. These documents can be copied, used, distributed, communicated and explained publicly if: i) the author(s) and its original source of publishing (magazine, publisher and URL of the document) are cited; ii) it is not used for commercial purpose; iii) the existence and the specifications about this license are mentioned.
3. Auto-archive’s conditions. The authors are allowed and encouraged to digitally distribute the pre-print versions (a version before evaluation) and/or post-print (a version that it is already evaluated and accepted to its publication). This promotes circulation and distribution earlier and can increase the citations and significance within the academic community.