A Space For Citizen Participation Through Final Degree Projects

Promoting The 2030 Agenda And The Sustainable Development Goals

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/rie.546291
Keywords: participation, active learning, higher education, educational methods

Supporting Agencies

  • Universidad del País Vasco

Abstract

In today's society, Sustainable Development Goals set a roadmap for our daily work, both educationally and socially. On this basis, this Educational Innovation project creates networks between students, teachers and entities, promoting an excellent scenario to connect academia with praxis. The overall objective of this work is to delve into the potential of the project from a polyhedral vision involving students, social organizations and lectures. Based on a qualitative perspective, the active participation of students, teaching staff and third sector organizations has been encouraged throughout the process. Likewise, the whole process has been documented through focus groups, automatic writing exercises and a systematic record of the work. The analysis of the documentation generated has been developed through a deductive-inductive categorisation of the information using NVivo (Windows) and Iramuteq (0.7 alpha 2) software. It is worth highlighting the markedly dialogical and participative nature of the methodologies proposed for the development of the TFGs, as well as the process of coordination, systematization and evaluation of the entire innovation project. These findings allow us to corroborate some of the evidence provided by the scientific literature when it comes to pointing out the added value of pedagogical proposals such as Service-Learning or Research-Based Learning in Higher Education and more specifically in the framework of the development of the Sustainable Development Goals.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alonso-Sainz, T. (2021). Educación para el desarrollo sostenible: una visión crítica desde la Pedagogía. Revista Complutense de Educación, 32(2), 249-259. http://dx.doi.org/10.5209/rced.68338

Al-Balushi S. M. y Al-Aamri S. S. (2014). The effect of environmental science projects on students’ environmental knowledge and science attitudes. International Research in Geographical & Environmental Education, 23(3), 213–227. https://doi.org/10.1080/10382046.2014.927167

Arandia, M., Alonso, J. y Martínez, I. (2010). La metodología dialógica en las aulas universitarias. Revista de Educación, (352), 309-329. https://www.educacionfpydeportes.gob.es/dam/jcr:f8549eb1-7211-4891-89d9-5fe679b09ef8/re35214-pdf.pdf

Arcos, A., Gezuraga, M., Berasategi, N. e Ibarrondo, A. (2018, Abril 19). Fortaleciendo vínculos Universidad-Sociedad con el Aprendizaje-Servicio Crítico y la Economía Social y Solidaria [Comunicación]. II Jornadas Universidad Otra. Otros sujetos, otros conocimientos, otras alianzas para una universidad que transforma, Bilbao. https://publicaciones.hegoa.ehu.eus/es/publications/390

Ayerbe López, J. y Perales Palacios, F. J. (2020). «Reinventa tu ciudad»: aprendizaje basado en proyectos para la mejora de la conciencia ambiental en estudiantes de Secundaria. Enseñanza de las Ciencias, 38(2), 181-203.204 https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.2812

Bender, W. (2012). Project Based Learning: Differentiating Instruction for the 21st Century. Corwin.

BOPV (2019). Normativa sobre la elaboración y defensa del trabajo de fin de máster en la universidad del País Vasco/Euskal herriko unibertsitatea. Boletín Oficial del País Vasco del 24 junio de 2019, Gobierno Vasco.

Boss, S. y Krauss, J. (2007). Reinventing Project-Based Learning: your field guide to real word projects in the Digital Age. ISTE.

Camargo, B. V. y Justo, A. M. (2013). IRAMUTEQ: um software gratuito para análise de dados textuais. Temas em psicologia, 21(2), 513-518. http://dx.doi.org/10.9788/TP2013.2-16

Caride, J.A. (2017). Educación social, derechos humanos y sostenibilidad en el desarrollo comunitario. Teoría de la educación. Revista Interuniversitaria, 29, 1, 245-272. https://doi.org/10.14201/teoredu291245272

Cebrián, G. (2019). University and the 2030 Agenda for Sustainable Development: processes and prospects. Universitas Tarraconensis. Revista de Ciències de l'Educació, 1(1), 78-94. https://doi.org/10.17345/ute.2019.1

Dávila, G. (2006). El razonamiento inductivo y deductivo dentro del proceso investigativo en ciencias experimentales y sociales. Laurus, 12(Ext), 180-205. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=76109911

Díez-Gutiérrez, E. J. (2020). Otra investigación educativa posible: Investigación-acción participativa dialógica e inclusiva. Márgenes, Revista de Educación de la Universidad de Málaga, 1(1), 115-128. https://doi.org/10.24310/mgnmar.v1i1.7154

Facultad de Educación de Bilbao (2021). Guía del trabajo de Fin de Grado. Facultad de Educación de Bilbao. Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea. https://www.ehu.eus/documents/2955630/32605209/Gui%CC%81a+TFG+DIC+2020+%281%29.pdf

Ferrada, D. (2017). Investigación participativa dialógica. En S. Redón y J. F. Aangulo. (Eds). Investigación cualitativa en educación (pp. 177 – 189). Miño & Dávila.

Folgueiras, P., Gezuraga, M. y Aramburuzabala, P. (2019). Los procesos participativos en Aprendizaje-Servicio. Bordón, 71(3), 97-114. https://doi.org/10.13042/Bordon.2019.68479

Garrido, G. G. (2021). La agenda 2030 y las posibilidades de acción en la educación superior. En L. N.Caldeira y P. I. Ribeiro (Org.). Agenda 2030 y el desarrollo sostenible en el contexto latinoamericano (pp. 155-168). Belo horizonte.Gezuraga, M. y García, A. (2020). Recepciones de la pedagogía experiencial de Dewey en diversos enfoques metodológicos: el valor añadido del aprendizaje-servicio. Educatio Siglo XXI, 38(3), 295-316. https://doi.org/10.6018/educatio.452921

Gläser-Zikuda, M., Hagenauer, G. y Stephan, M. (2020). The potential of qualitative content analysis for empirical educational research. Qualitative Social Research, 21(1), 35-61. https://doi.org/10.17169/fqs-21.1.3443

Gómez, M. E., Serrano, R., Amor, M.I. y Huertas, C. A. (2018). Los trabajos de fin de grado (TFG) como innovación en el EEES. Una propuesta de tarea colaborativa basada en la tutoría piramidal. Educar, 54(2), 369-389. https://doi.org/10.5565/rev/educar.829

Imaz, J. I. (2015). Aprendizaje Basado en Proyectos en los grados de Pedagogía y Educación Social: “¿Cómo ha cambiado tu ciudad?” Revista Complutense de Educación, 26(3) 679-696. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2015.v26.n3.44665

Johnson, L. y Adams, S. (2011). Challenge Based Learning: The Report from the Implementation Project. The New Media Consortium.

Jorrín-Abellán, I. M., Fontana-Abad, M. y Rubia-Avi, B. (2021). Investigar en educación. Síntesis.

Knoll, M. (1997). The Project Method: its Vocational Education Origin and International Development. Journal of Industrial Teacher Education, 34(3), 59-80.

Langworthy, A. y Turner, T. (2003 July 6-9). Learning for the workplace and beyond: the challenge of university-community engagement. En Learning for an Unknown Future: Annual International HERDSA Conference, Christchurch, New Zealand..

López, J. (2018). La Federación Española de Municipios y Provincias en la Agenda 2030: liderazgo local y Gobierno Abierto para el desarrollo sostenible. En Cecilia G., Jorge R. y César C. (eds.) Participación ciudadana: experiencias inspiradoras en España (pp. 43-58). Centro de estudios políticos y constitucionales.

Malcolm, M. (2014). A critical evaluation of recent progress in understanding the role of the research-teaching link in higher education. Higher Education, 67, 289–301. https://doi.org/10.1007/s10734-013-9650-8

Malmqvist, J., Rådberg, K. K., y Lundqvist, U. (2015). Comparative Analysis of Challenge-Based Learning Experiences. En 11th International CDIO Conference, Chengdu University of Information Technology, Chengdu, Sichuan, P.R. China

Márquez Delgado, D. L., Hernández Santoyo, A., Márquez Delgado, L. H. y Casas Vilardell, M. (2021). La educación ambiental: evolución conceptual y metodológica hacia los objetivos del desarrollo sostenible. Revista Universidad y Sociedad, 13(2), 301-310. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/1968

Martín, X. y Puig, J. M. (2017). Aprendizaje-servicio: conceptualización y elementos básicos. En Rubio, L. y Escofet, A. (coords.). Aprendizaje-servicio (ApS): claves para su desarrollo en la universidad. Octaedro/ ICE-UB.

Martínez, M. (2018). Aprendizaje-servicio y responsabilidad social de las universidades. Octaedro/ ICE-UB.

Martínez, I. y Martínez, P. J. (2016). La Agenda 2030: un análisis crítico desde la perspectiva de las organizaciones sociales. Temas para el debate, 254-255, 19-21.

Mayor, D., Fernández, M. y Andrés, M.P. (2020). Teoría y práctica del Aprendizaje-Servicio en la Universidad. Editorial Universidad de Sevilla.

Meira, P. A. (2015). De los Objetivos de Desarrollo del Milenio a los Objetivos para el Desarrollo Sostenible: el rol socialmente controvertido de la educación ambiental. Educación social: Revista de intervención socioeducativa, (61), 58-73. https://doi.org/10.34810/EducacioSocialn61id303808

Mejía González, L., Cujía Berrio, S.E. y Liñan Cuello, Y.I. (2021). Desarrollo sostenible: Crítica al modelo de civilización occidental. Revista de Filosofía, 38(Especial), 55-73. https://doi.org/10.5281/zenodo.5140690

Miñano, R. y García, M (2020). Implementando la Agenda 2030 en la universidad. Casos inspiradores. Red Española para el Desarrollo Sostenible (REDS). https://reds-sdsn.es/wp-content/uploads/2020/05/Dosier-REDS_Casos-ODS-Univ-2020_web.pdf

Muñoz, H. (2019). La burocracia universitaria. Revistpéreza de la Educación Superior, 48(189), 73-96. https://doi.org/10.36857/resu.2019.189.617

Naciones Unidas (2015). Transformar nuestro mundo: la Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible. Resolución aprobada por la Asamblea General el 25 de septiembre de 2015. A/RES/70/1, 21 de octubre.

Naciones Unidas (2020). Informe de los Objetivos de Desarrollo Sostenible 2020. https://unstats.un.org/sdgs/report/2020/The-Sustainable-Development-Goals-Report-2020_Spanish.pdf

Peñaherrera León, M., Chiluiza García, K. y Ortiz Colón, A. M. (2014). Inclusión del Aprendizaje Basado en Investigación (ABI) como práctica pedagógica en el diseño de programas de postgrados en Ecuador. Elaboración de una propuesta. Journal for Educators, Teachers and Trainers, 5(2), 204–220. https://www.ugr.es/~jett/pdf/Vol5(2)_015_jett_Penaherrera_Chiluiza_Ortiz.pdf

Pérez, C., Gargallo, B., Burguet, M. y López, I. (2015). Educación inclusiva y solidaridad ciudadana. En J. L. González-Geraldo. Educación, Desarrollo y Cohesión social (pp. 187-224). Ediciones de la Universidad de Castilla La Mancha.

Priegue, D. y Sotelino, A. (2016). Aprendizaje-Servicio y construcción de una ciudadanía intercultural: El proyecto PEINAS. Foro de Educación, 14(20), 361-382. http://dx.doi.org/10.14516/fde.2016.014.020.018

Puig, J.M. y Palos, J. (2006). Rasgos pedagógicos del aprendizaje-servicio. Cuadernos de Pedagogía, 357, 60-63. https://roserbatlle.net/wp-content/uploads/2009/03/rasgos-pedagogicos.pdf

Rodriguez-Borges, C. G., Pérez, J. A., Lituma, E. D. y Pérez, A. B. (2020). Software Development for Transformer Model Supporting Significant Learning Electrical Machines. International Journal of Psychosocial Rehabilitation, 24(2), 591-599. https://doi.org/10.37200/IJPR/V24I2/PR200373

Santos, M. A., Lorenzo, M. y Mella, I. (2021). El Aprendizaje-Servicio y la educación universitaria: Hacer personas competentes. Octaedro.

SDSN Australia/Pacific (2017). Getting started with the SDGs in universities: A guide for universities, higher education institutions, and the academic sector. Australia, New Zealand and Pacific Edition. Sustainable Development Solutions Network – Australia/Pacific. https://ap-unsdsn.org/wp-content/uploads/University-SDG-Guide_web.pdf

TEC de Monterrey (2020). EduTRENDS. Aprendizaje Basado en Retos. Observatorio de Innovación educativa. https://observatorio.tec.mx/edu-reads/aprendizaje-basado-en-retos/

Torrego, L. y Martínez, S. (2018). Sentido del método de proyectos en una maestra militante en los Movimientos de Renovación Pedagógica. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 21(2), 1-12. https://doi.org/10.6018/reifop.21.2.323181

United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO) (2018). Migratrion, displacement and education: Building bridges, not walls. Global education monitoring report Team. https://doi.org/10.54675/TBOP7834

Universidad Politécnica de Madrid (UPM) (2020). Aprendizaje basado en la investigación. Servicio de Innovación educativa.

https://innovacioneducativa.upm.es/sites/default/files/guias/ABI.pdf

Vázquez, L. G., García, F. y Sánchez, A. (2020). Género, medios de comunicación y TIC. Propuestas para la investigación, la educación y la capacitación docente. En J. C. Suárez-Villegas, N. Martínez., P. Panarese y E. Hernández (coord.). Cartografía de los micromachismos: dinámicas y violencia simbólica (217-239). Dykinson.

Winston, F. (2015). Reflections upon community engagement: Service-learning and its effect on political participation after college. Journal of Higher Education Outreach and Engagement, 19(1), 79-104. https://openjournals.libs.uga.edu/jheoe/article/view/1186/1184

Published
24-06-2024
How to Cite
Legorburu Fernández, I., Gezuraga Amundarain, M., Eiguren Munitis, A., & Roman Etxebarrieta, G. (2024). A Space For Citizen Participation Through Final Degree Projects: Promoting The 2030 Agenda And The Sustainable Development Goals. Journal of Educational Research, 42(2). https://doi.org/10.6018/rie.546291
Issue
Section
Articles