Schoolwork in times of Covid-19 lockdown. Family perception as a function of school variables
Abstract
The debate on homework opens up again in pandemic times to remind us not only of the responsibility of the agents involved, but also of the controversies that exist around the time, emotional exhaustion, benefits and competencies it promotes. With the aim of finding out the status of homework during confinement, an empirical study was carried out with a descriptive-correlational, cross-sectional and non-experimental design. For this purpose, an ad hoc instrument called "Coping with homework in the family during confinement", validated by experts, was administered telematically, in which a total of 1982 families from all over Spain participated. The results show that there are significant differences for each of the study variables (quantity, benefits, competencies and emotional exhaustion) between the different educational stages (infant, primary and secondary), with the academic performance of the students and with the presence of specific educational support needs, except for the quantity variable. On the other hand, no significance was found with the type of school. In this way, both teachers and educational centers have to establish non-mechanistic creative tasks and, in turn, articulate support and collaboration with families in the performance of school tasks, especially those with children with specific needs.
Downloads
References
Álvarez-Hevia, D. M. y Figares-Álvarez, J. L. (2020). Retos educativos durante el confinamiento: la experiencia con alumnos con necesidades educativas especiales. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3e), 1-11. https://revistas.uam.es/riejs/article/download/12229/12092/
Bauman, Z. (2015). Modernidad líquida. Fondo de cultura económica de España.
Bailén, E. y Polo, I. (2016). Deberes escolares: el reflejo de un sistema educativo. Avances en supervisión educativa, 25(36), 1-36. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/handle/11162/122110
Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences. Hillsdate
Cooper, H. (2007). The battle over homework: common ground for administrator, teachers and parents. Corwin Press.
Cotino-Hueso, L. (2020). La enseñanza digital en serio y el derecho a la educación en tiempos del coronavirus. Revista de educación y derecho, 21, 1-29. https://doi.org/10.1344/REYD2020.21.31283
DeVellis, R. F. (2003). Scale development: theory and applications. Sage Publications.
Espinoza-Freire, E. E., Jaramillo-Martínez, M., Cun-Jaramillo, J. y Pambi-Encalada, R. (2018). La implementación de las TIC en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas, 1(3), 10-17. http://remca.umet.edu.ec/index.php/REMCA/article/view/46
Feito-Alonso, R. (2020). Los deberes escolares. Un análisis sistematizado con especial referencia al caso español. Contextos Educativos. Revista de Educación, 25, 163-182. https://doi.org/10.18172/con.3957
Fernández-Alonso, R., Suárez-Álvarez, J. y Muñiz, J. (2014). Tareas escolares en el hogar y rendimiento en matemáticas: una aproximación multinivel con estudiantes de enseñanza primaria. Revista de Psicología y Educación, 9(2), 23-41. http://www.rpye.es/pdf/109.pdf
Fernández-Freire, L., Rodríguez-Ruiz, B. y Martínez-González, R. A. (2019). Padres y madres ante las tareas escolares: la visión del profesorado. Aula abierta, 48(1), 77-84. https://doi.org/10.17811/rifie.48.1.2019.77-84
Gairín, J. y Mercader, C. (2017). Usos y abusos de las TIC en los adolescentes. Revista de Investigación Educativa, 36(1), 125–140. https://doi.org/10.6018/rie.36.1.284001
García-Fernández, N., Rivero, M. L. y Ricis, J. (2020). Brecha digital en tiempo del Covid-19. Revista Educativa HEKADEMOS, 28, 76-85. https://www.hekademos.com/index.php/hekademos/article/view/9
Hernández-Prados, M. Á. y Álvarez-Muñoz, J. S. (2021). Familia-escuela-Covid-19. Una triada emergente. En M. Á. Hernández-Prados y M. L. Belmonte (Coords.), La nueva normalidad educativa, Educando en tiempos de pandemia (pp. 26-38). Dykinson.
Hernández-Prados, M. Á. y Gil-Noguera, J. A. (2022). El papel de la familia en la realización de los deberes escolares. Revista Electrónica Educare, 26(2), 1-18. https://doi.org/10.15359/ree.26-2.16
Hortigüela-Alcalá, D., Pérez-Pueyo, A., López-Aguado, M., Manso-Ayuso, J. y Fernández-Río, J. (2020). Familias y docentes: garantes del aprendizaje durante el confinamiento. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 2020, 9(3e), 353-370. https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.3.019
Kohn, A. (2013). El mito de los deberes: ¿por qué son perjudiciales para el aprendizaje y la convivencia? KALEIDA.
Lorenzo Torrecillas, J. J., Aguilar-Parra, J. M., Fernández Campoy, J. M. y Alcaraz-Ibáñez, M. (2016). Deberes escolares: ventajas e inconvenientes: el eterno debate de las tareas para casa. En, G. Pérez-Fuentes, S. Molero-Martos y J. Barragán (Coords.), Variables psicológicas y educativas para la intervención en el ámbito escolar (pp. 109-115). Asociación Universitaria de Educación y Psicología (ASUNIVEP). https://formacionasunivep.com/Vcice/files/libros/LIBRO_VARIABLES.pdf#page=110
Martínez-Vicente, M., Suárez-Riveiro, J. M. y Valiente-Barroso, C. (2020). Implicación estudiantil y parental en los deberes escolares: diferencias según el curso, género y rendimiento académico. Revista de Psicología y Educación, 15(2), 151-165. http://dx.doi.org/10.23923/rpye2020.02.193
Mazza, C., Marchetti, D., Ricci, E., Fontanesi, L., Di Giandomenico, S., Verrocchio, M. C. y Roma, P. (2021). The Covid‐19 lockdown and psychological distress among Italian parents: influence of parental role, parent personality, and child difficulties. International Journal of Psychology, 56(4), 577-584. https://doi.org/10.1002/ijop.12755
Muñoz-Moreno, J. L. y Lluch-Molins, L. (2020). Educación y Covid-19: colaboración de las familias y tareas escolares. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3), 1-15. https://revistas.uam.es/riejs/issue/view/riejs2020_9_3
Pàmies, M., Rosado, J., Carrillo, M. E. y Cascales, A. (2020). Factores que influyen en el profesorado de educación primaria al enviar deberes escolares. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 24(1), 204-224. https://doi.org/10.30827/profesorado.v24i1.8495
Parra-González, M. E. y Sánchez-Núñez, C. A. (2019). La actuación docente con los deberes para casa en educación primaria. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 23(2), 301-320. https://doi.org/10.30827/profesorado.v23i2.9686
Parra, J., Hernández-Prados, M. A., Gomáriz, M. A. y García-Sanz, M. P. (2015). Características de la participación de las familias en la educación escolar. En CERM (ed.), XIII Encuentro del Consejo Escolar de la Región de Murcia. La participación de las familias en la educación (pp. 11-33). Consejo Escolar de la Región de Murcia. https://www.cerm.es/publicaciones/la-participacion-de-las-familias-en-la-educacion/
Pérez-Vera, L., Durán, M. Á., Paredes, A. y Sánchez-Herrera, S. (2021). ¿Cómo han afrontado las familias de estudiantes de educación primaria las tareas escolares en el confinamiento de Covid-19? Revista INFAD de Psicología. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 1(1), 51-58. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2021.n1.v1.2041
Prikhidko, A., Long, H. y Wheaton, M. G. (2020). The effect of concerns about Covid-19 on anxiety, stress, parental burnout, and emotion regulation: the role of susceptibility to digital emotion contagion. Frontiers in public health, 894, 1-10. https://doi.org/10.3389/fpubh.2020.567250
Reguant-Álvarez, M. y Torrado-Fonseca, M. (2016). El método Delphi. REIRE, Revista d’Innovació i Recerca en Educació, 9(1), 87-102. https://doi.org/10.1344/reire2016.9.1916
Regueiro, B., Suárez, N., Estévez, I., Rodríguez-Martínez, S., Piñeiro, I. y Valle, A. (2018). Deberes escolares y rendimiento académico: un estudio comparativo entre el alumnado inmigrante y nativo. Revista de Psicología y Educación, 13(2), 92-98. https://doi.org/10.23923/rpye2018.01.160
Rodríguez-Pereiro, S., Regueiro, B., Rodríguez-Martínez, S., Piñeiro, I., Estévez, I. y Valle, A. (2019). Rendimiento previo e implicación en los deberes escolares de los estudiantes de los últimos cursos de educación primaria. Psicología Educativa, 25, 109-116. https://doi.org/10.5093/psed2019a2
Sánchez-Lissen, E. (2015). Los deberes escolares en casa. Diálogo familia colegio, 309, 29-38. https://idus.us.es/handle/11441/47275
Trautwein, U., Lüdtke, O., Schnyder, I. y Niggli, A. (2006). Predicting homework effort: support for a domain-specific, multilevel homework model. Journal of Educational Psychology. 98, 438-456. https://doi.org/10.1037/0022-0663.98.2.438
Tristán, R., Serrano, F. J. y Martínez-Segura, M. J. (2021). Influencia de la implicación familiar en los deberes escolares en Educación Primaria. Percepción de la comunidad educativa en centros de la Región de Murcia. Revista de Investigación Educativa, 39(2), 335-350. https://doi.org/10.6018/rie.363891
Valle, A., Pan, I., Núñez, J. C., Rosário, P., Rodríguez, S. y Regueiro, B. (2015). Deberes escolares y rendimiento académico en Educación Primaria. Anales de Psicología/Annals of Psychology, 31(2), 562-569. https://doi.org/10.6018/analesps.31.2.171131
Valle, A., Regueiro, B., Núñez, J. C., Suárez, N., Freire, C. y Ferradás, M. (2016). Percepción de la implicación parental en los deberes escolares y rendimiento académico en estudiantes de Secundaria. Revista Española de Pedagogía, 74(265), 481–498. http://www.jstor.org/stable/24751187
Valle, A. y Rodríguez, S. (2020). MITCA: método de implementación de tareas para casa. Universidade da Coruña, Servizo de Publicacións. https://doi.org/10.17979/spudc.9788497497930
Varela, A., Fraguela-Vale, R. y López-Gómez, S. (2021). Juego y tareas escolares: el papel de la escuela y la familia en tiempos de confinamiento por la Covid-19. Estudios sobre Educación, 41, 27-47. https://doi.org/10.15581/004.41.001
Vázquez-Soto, M. A., Bonilla, W. T. y Acosta, L. Y. (2020). La educación fuera de la escuela en época de pandemia por Covid-19. Experiencias de alumnos y padres de familia. Revista electrónica sobre cuerpos académicos y grupos de investigación, 7(14), 111-134. https://www.cagi.org.mx/index.php/CAGI/article/view/213
Zainuddin, Z., Perera, C. J., Haruna, H. y Habiburrahim, H. (2020). Literacy in the new norm: stay-home game plan for parents. Information and Learning Sciences, 121(78), 645-653. https://doi.org/10.1108/ils-04-2020-0069
Copyright (c) 2023 Journal of Educational Research
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The articles and scientific documents published in RIE abide the following conditions:
1. The Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia (the publisher) has the property rights (copyright) of all the documents published and allows the reuse under the user’s license indicated in point 2.
2. All documents are published in the digital edition of RIE under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (legal document) license. These documents can be copied, used, distributed, communicated and explained publicly if: i) the author(s) and its original source of publishing (magazine, publisher and URL of the document) are cited; ii) it is not used for commercial purpose; iii) the existence and the specifications about this license are mentioned.
3. Auto-archive’s conditions. The authors are allowed and encouraged to digitally distribute the pre-print versions (a version before evaluation) and/or post-print (a version that it is already evaluated and accepted to its publication). This promotes circulation and distribution earlier and can increase the citations and significance within the academic community.