The Challenge of Entrepreneurship Education at University: The Perceptions of Education Degree Students

Authors

  • Mª Ángeles Peña Hita Universidad de Jaén
  • María del Carmen Pegalajar Palomino Universidad de Jaén
  • Ana Mª Montes Merino Universidad de Jaén
DOI: https://doi.org/10.6018/rie.516571
Keywords: Entrepreneurship, university student, career guidance, university

Abstract

Entrepreneurship education is a reality in higher education institutions, although it does not reach all students in the same way. Students of Education Degrees do not generally consider this option as a career option at the end of their university education. This paper analyzes the perceptions of these students on the entrepreneurial phenomenon, as well as their job expectations after their university studies. This is a quantitative, descriptive-correlational research, based on the survey technique using questionnaire (n=886). The results obtained indicate that these students have a good concept of entrepreneurs, although the data confirm that entrepreneurship and self-employment are not considered by the group analyzed a major option for accessing the labor market. However, there is an increase in the possibilities of entrepreneurship among students in their final years, who are close to entering the labor market. The limited professional expectations of this group stand out, centered mainly on joining public educational centers through a competitive examination. This reinforces the need to continue working on the entrepreneurial phenomenon in these students, since the efforts made by universities do not reach all students equally.  

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ajzen, I. y Fishbein, M. (2005). The influence of attitudes on behavior. En D. Albarracín, B.T. Johnson y M.P. Zanna (Eds.). The handbook of attitudes (pp. 173-221). Mahwah.

Al-Jubari, I., Hassan, A. y Liñán, F. (2019). Entrepreneurial intention among university students in Malaysia: integrating self-determination theory and the theory of planned behavior. International Entrepreneurship and Management Journal, 15, 1323–1342. https://doi.org/10.1007/s11365-018-0529-0

Almagro-Gavira, L. M. y Manzano-Soto, N. (2016). Desarrollo de competencias clave para el emprendimiento social en jóvenes desempleados europeos. El proyecto ISEEYOU. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía (REOP) 27(3), 122-147.

Arruti, A. y Paños, J. (2019). Análisis de las menciones del grado en Educación Primaria desde la perspectiva de la competencia emprendedora. Revista Complutense de Educación, 30(1), 17-33.

Bacigalupo, M., Kampylis, P. Y. y Van Den Brande, L. (2016). EntreComp: The entrepreneurship competence framework. Publications Office of the European Union. https://www.thewomensorganisation.org.uk/wp-content/uploads/2020/06/6.-Entrecomp-The-Entrepreneurship-Competance-Framework.pfdf

Bianchi, M. y Henrekson, M. (2005). Is neoclassical stil entrepreneurless? Kyklos 58(3), 353-377.

Bosma, N., Ionescu-Somers, A., Kelley, D., Levie, J. y Tarnawa, A. (2020). Global entrepreneurship monitor. 2019/2020 Global Report. https://www.gemconsortium.org/file/open?fileId=50443

Cabero, J. y Llorente, M. C. (2013). La aplicación del juicio de experto como técnica de evaluación de las tecnologías de la información (TIC). Eduweb. Revista de Tecnología de Información y Comunicación en Educación, 7(2), 11-22.

Capella, C., Gil, J. Martí, M. y Ruiz, P. (2016). Construcción de un cuestionario para medir el emprendimiento social en educación física. Journal of Research in Social Psychology, 28, 170-188.

Contreras Torres, F., Espinosa Méndez, J. C., Soria Barreto, K., Portalanza Chavarría, A., Jáuregui Machuca, K. y Omaña Guerrero, J. A. (2017). Exploring entrepreneurial intentions in Latin American university students. International Journal of Psychological Research, 10(2), 46–59. https://doi.org/10.21500%2F20112084.2794

Fernández-Pérez, V., Montes-Merino, A., Rodríguez-Ariza, L. y Galicia, P. E. A. (2019). Emotional competencies and cognitive antecedents in shaping student’s entrepreneurial intention: the moderating role of entrepreneurship education. International Entrepreneurship and Management Journal, 15, 281–305. https://doi.org/10.1007/s11365-017-0438-7

Ferrer- Cerveró, V., Cabrera-Santacana, O. E., Alegre-Beneria, R. M., Montané-López, A., Sánchez-Valverde-Visus, C. y Alaiz-Chueca, E. (2014). El perfil del emprendedor social del estudiantado de los grados de Educación Social, Pedagogía y Trabajo Social en la Universidad de Barcelona. REIRE, Revista d´Inovació i Recerca en Educació 7(1), 11-29. http://www.ub.edu/ice/reire.htm

García-García, V. D. (2015). Emprendimiento empresarial juvenil: una evaluación con jóvenes estudiantes de universidad. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 13(2), 1221-1236.

Gobierno de España (2021a). Plan Estratégico de Recuperación, Transformación y Resiliencia. https://planderecuperacion.gob.es/

Gobierno de España (2021b). Estrategia España Nación Emprendedora. https://www.lamoncloa.gob.es/presidente/actividades/Documents/2021/110221-Estrategia_Espana_Nacion_Emprendedora.pdf

González Lorente, C. y Martínez Clares, P. (2016). Jóvenes con formación y orientación para el empleo: un caso de la Universidad de Murcia (España) y de la Universidad Católica de Córdoba (Argentina). Revista Iberoamericana de Educación, 70(2), 145-166. https://doi.org/10.35362/rie70265

González Peña, A. E., Sánchez Tovar, Y. y Sánchez Limón, M. L. (2020). Diferencias en los rasgos de la personalidad de los emprendedores por necesidad y oportunidad. Lúmina, 22(2), E0012. https://doi.org/10.30554/lumina.v22.n2.4074.2021

González, C. y Rebollo-Quintela, N. (2018). Competencias para la empleabilidad de los futuros maestros de Educación Primaria: una mirada a su proceso de inserción socio-laboral. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria 12(2), 114-131. https://doi.org/10.19083/ridu.2018.730

Gray, K., Foster, H. y Howard, M. (2006). Motivations of Moroccans to be entrepreneurs. Journal of Development Entrepreneurship, 11(4), 297-318. https://doi.org/10.1142/S1084946706000507

Hebles, M., Llanos-Contreras, O. y Yániz-Álvarez-de-Eulate, C. (2019). Evolución percibida de la competencia para emprender a partir de la implementación de un programa de formación de competencias en emprendimiento e innovación. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía (REOP), 30(1), 9-26.

Hernández-Sampieri, R., Fernández-Collado, C. y Baptista-Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación. McGraw-Hill Education.

Jaskiewicz, P., Luchak, A., In-Sue, A. y Chlosta, S. (2016). Paid employee or entrepreneur? How approach and avoidance career goal orientations motivate individual career choice decisions. Journal of Career Development, 43(4), 349-367. https://doi.org/10.1177%2F0894845315602119

Jayawarna, D., Jones, O. y Macpherson, A. (2014). Entrepreneurial potential: the role of human and cultural capitals. International Small Business Journal, 32(8), 918–943.

Krueger, N. F. y Kickul, J. (2006). So you thought the intentions model was simple? Cognitive style and the specifications of entrepreneurial intentions models, 24. https://doi.org/10.2139/ssrn.1150881

Liñán, F., Rodríguez-Cohard, J. C. y Rueda-Cantuche, J. M. (2011). Factors affecting entrepreneurial intention levels: a role for education. International Entrepreneurship and Management Journal, 7(2), 195-218. https://doi.org/10.1007/s11365-010-0154-z

Mazacón, M. N., Paliz, C. R. y Espín, Y. P. (2019). Emprendimiento en las instituciones de Educación Superior. Universidad, Ciencia y Tecnología, 2, 11-18. https://uctunexpo.autanabooks.com/index.php/uct/article/view/212

Mohan, P. S. (2019). Necessity versus opportunity motivation: nascent firm performance in Caribbean small island developing states. Journal of Developmental Entrepreneurship, 24(4), 1-22. https://doi.org/10.1142/S1084946719500237

Nabi, G., Liñán, F., Fayolle, A., Krueger, N. y Walmsley, A. (2017). The impact of entrepreneurship education in higher education: a systematic review and research agenda. Academy of Management Learning and Education, 16(2), 277-299. https://doi.org/10.5465/amle.2015.0026

Nikou, S., Brannback, M., Carsrud, A. L. y Brush, C. G. (2019). Entrepreneurial intentions and gender: pathways to start-up. International Journal of Gender and Entrepreneurship, 11(3), 348-372. https://doi.org/10.1108/IJGE-04-2019-0088

Nguyen, T. M. P., Quoc, T. H., Cup, L. Van y Lien, L. T. K. (2021). The students’ attitudes and entrepreneurial intention: evidence from Vietnam universities. Management Science Letters, Growing Science, 11(3), 783–794. https://doi.org/10.5267/j.msl.2020.10.028

ONU (2015). Resolución aprobada por la Asamblea General de 25 septiembre de 2015, A/RES/70/1. Transformar nuestro mundo: la Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible. https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/development-agenda/

Peña-Legazkue, I.; Guerrero, M.; González-Pernía, J. L. y Montero, J. (2019). Global Entrepreneurship Monitor. GEM España 2018-2019. Editorial de la Universidad de Cantabria.

Rauch, A. y Frese, M. (2006). Meta-analysis as a tool for developing entrepreneurship research and theory. En J. Wiklund, D. Dimov, J. A. Katz y D. Shephard (Eds.). Entrepreneurship: Frameworks and empirical investigations from forthcoming leaders of European research. Advances in entrepreneurship, firm emergence and growth (pp. 29-51). Elsevier.

Rodríguez Gutiérrez, P. I., Pastor Pérez, M. P. y Alonso Galicia, P. E. (2019). University entrepreneurship: how to trigger entrepreneurial intent of undergraduate students. Journal of Science and Technology Policy Management, 10(4), 927-950. https://doi.org/10.1108/JSTPM-04-2018-0037

Rodríguez-Martínez, C. y Díez, E. J. (2014). Conocimiento y competencias básicas en la formación inicial de maestras y maestros. Revista de currículum y formación del profesorado, 18(1), 383-396. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=56730662022

Shane, S.A. y Venkataraman, S. (2000). The promise or entrepreneurship as a field of research. Academy of Management Review, 25(1), 17-26. https://doi.org/10.5465/amr.2000.2791611

Soomro, M. A., Memon, M. S. y Bukhari, N. S. (2019). Entrepreneurial education and its impact on entrepreneurial intentions: a comparative analysis of business graduates of public and private universities of Sindh. Pacific Business Review International, 11(6), 35-46. http://www.pbr.co.in/2019/2019_month/December/4.pdf

Soria-Barreto, K., Honores-Marín, G., Gutiérrez-Zepeda, P. y Gutiérrez-Rodríguez, J. (2017). Prior exposure and educational environment towards entrepreneurial intention. Journal of Technology Management and Innovation, 12(2), 45-58. https://doi.org/10.4067/S0718-27242017000200006

Stewart, W. y Roth, P. (2007). A meta-analysis of achievement motivation differences between entrepreneurs and managers. Journal of Small Business Management, 45(4), 401–421. https://doi.org/10.1111/j.1540-627X.2007.00220.x

Suárez-Ortega, M., Sánchez-García, M. F. y Soto-González, M. D. (2020). Desarrollo de la carrera emprendedora. Identificación de perfiles, competencias y necesidades. Revista Complutense de Educación, 31(2), 173-184. https://doi.org/10.5209/rced.62001

Universidad de Jaén (2019). Informe de Inserción Laboral de la Universidad de Jaén 2019. https://empleo.ujaen.es/empleo/estudio-de-insercion

Universidad de Jaén (2020). Informe de Inserción Laboral de la Universidad de Jaén 2020. https://empleo.ujaen.es/empleo/estudio-de-insercion

Universidad de Jaén (2021). Informe de Inserción Laboral de la Universidad de Jaén 2021. https://empleo.ujaen.es/empleo/estudio-de-insercion

Vanevenhoven, J. y Liguori, E. (2013). The impact of entrepreneurship education: introducing the entrepreneurship education project. Journal of Small Business Management, 51(3), 315–328. https://doi.org/10.1111/jsbm.12026

Zollo, L., Laudano, M. C., Ciappei, C. y Zampi, V. (2017). Factors affecting universities’ ability to foster students’ entrepreneurial behaviour: an empirical investigation. Journal of Management Development, 36(2), 268-285. https://doi.org/10.1108/JMD-06-2016-0093

Published
09-01-2023
How to Cite
Peña Hita, M. Ángeles, Pegalajar Palomino, M. del C., & Montes Merino, A. M. (2023). The Challenge of Entrepreneurship Education at University: The Perceptions of Education Degree Students. Journal of Educational Research, 41(1), 205–222. https://doi.org/10.6018/rie.516571
Issue
Section
Articles