Rare disease students in regular classrooms: how is their presence, participation and learning guaranteed?
Supporting Agencies
- Proyectos Universidad-Empresa-Sociedad 2018 UPV/EHU y FEDER
Abstract
This study is part of a larger study on rare diseases (RD) and educational inclusion. The educational response to students with rare diseases, also known as rare, minority or low prevalence diseases, implies a comprehensive approach from the educational, health and psychosocial fields that challenges the inclusion processes that are developed in many schools. The aim of this research is to analyse which educational processes favour the inclusion of students with rare diseases in ordinary classrooms. The methodology of multiple case studies allows for an in-depth analysis of the inclusive processes developed in three ordinary schools in the Valencian Community that educate students with RD. This is a qualitative research that includes the voice of management teams, teaching and non-teaching staff, families and students with RD through interviews and focus groups. The results show which processes developed in the schools guarantee the presence, participation and learning of the students with RD. The conclusions highlight the importance of planning and coordination of the agents involved, the organisation of support, especially specific support, and open up the discussion on the dilemmas posed by the evaluation of learning.
Downloads
References
Ainscow, M., Booth, T. y Dyson, A. (2006). Improving Schools, Developing Inclusion. Routledge.
Aróstegui, I. y Monzón, J. (2017). La escolarización de alumnado con enfermedades poco frecuentes en el marco de una escuela inclusiva. En J. Monzón, I. Aróstegui y N. Ozerinjauregi (ed.), Alumnado con enfermedades poco frecuentes y escuela inclusiva (p. 9-18). Octaedro.
Azorín, C. y Ainscow, M. (2018). Guiding schools on their journey towards inclusion. International Journal of Inclusive Education, 1-19. https://doi.org/10.1080/13603116.2018.1450900
Bartolomé, M. (2017). Diversidad educativa ¿Un potencial desconocido? Revista de Investigación Educativa, 35(1), 15-33. https://doi.org/10.6018/rie.35.1.275031
Bisquerra, R. (2009). Metodología de la investigación educativa. (2ª ed.). La Muralla.
Booth, T. y Ainscow, M. (2011). Index for Inclusion. Developing Learning and Participation in Schools. CSIE.
CEG-RD (Comission Expert Group on Rare Diseases). (2016). Recommendations to support the incorporation of rare diseases into social and policies. https://ec.europa.eu/health//sites/health/files/rare_diseases/docs/recommendations_socialservices_policies_en.pdf
Echeita, G. y Ainscow, M. (2011). La educación inclusiva como derecho. Marco de referencia y pautas de acción para el desarrollo de una revolución pendiente. Tejuelo, (12), 26-46.
Gaintza, Z. y Ozerinjauregi, N. (2017). Líneas de actuación en la escolarización del alumnado con enfermedades poco frecuentes en la comunidad autónoma del País Vasco. En J. Monzón, I. Aróstegui y N. Ozerinjauregi (ed.), Alumnado con enfermedades poco frecuentes y escuela inclusiva (p. 31-46). Octaedro.
Gaintza, Z., Ozerinjauregi, N. y Aróstegui, I. (2018). Educational inclusion of students with rare diseases: schooling students with spina bifida. British Journal of Learning Disabilities, 46(4), 250-257. https://doi.org/10.1111/bld.12246
García Parra, M. (2019). Ética y resiliencia familiar para una atención integral en el campo de las enfermedades raras. International Journal of Developmental and Educational Psychology INFAD Revista de Psicología, 2, 271-280,
Generalitat Valenciana. Decret 104/2018, de 27 de juliol, del Consell, pel qual es desenvolupen els principis d’equitat i d’inclusió en el sistema educatiu valencià. Diari Oficial de la Generalitat Valenciana n.º 8356. https://www.dogv.gva.es/datos/2018/08/07/pdf/2018_7822.pdf
Gradaille, R. y Caballo, M. B. (2016). Las buenas prácticas como recurso para la acción comunitaria: criterios de identificación y búsqueda. Contextos educativos, (19), 75-88. https://doi.org/10.18172/con.2773
Hitchcock, C., Meyer, A., Rose, D. y Jackson, R. (2002). Providing New Access to the General Curriculum. Universal Design for Learning. TEACHING Exceptional Children, 35(2), 8-17. https://www2.bc.edu/alec-peck/Jackson%20UDL.pdf
Huguet, T. y Lázaro, L. (2018). Iniciar y mantener prácticas de docencia compartida en las aulas. Aula de innovación educativa, (275), 39-44.
Ledesma, N., y Pellejero, L. (2017). Voces de madres y de menores con enfermedades en la comunidad floral de Navarra. En J. Monzón, I. Aróstegui y N. Ozerinjauregi (ed.), Alumnado con enfermedades poco frecuentes y escuela inclusiva (p. 149-180). Octaedro.
Linertová, R., González-Guardarrama, J., Serrano-Aguilar, P., Posada-De-la-Paz, M., Péntek, M., Iskrov, G. y Ballester, M. (2019). Schooling of Children with Rare Diseases and Disability in Europe. International Journal of Disability, Development and Education, 66(4), 362-373. https://doi.org/10.1080/1034912X.2018.1562159
Ministerio de Sanidad y Política Social. (2009). Estrategia en Enfermedades Raras del Sistema Nacional de Salud. Consejo Interterritorial del Sistema Nacional de Salud. https://www.mscbs.gob.es/organizacion/sns/planCalidadSNS/docs/enfermedadesRaras.pdf
Moliner, O. y Sales, A. (2017). Informe de situación sobre la escolarización del alumnado con enfermedades poco frecuentes en la Comunidad Valenciana. En J. Monzón, I. Aróstegui y N. Ozerinjauregi (ed.), Alumnado con enfermedades poco frecuentes y escuela inclusiva (p. 181-196). Octaedro.
Monzón, J. y Gaintza, Z. (2014). La inclusión escolar y social de alumnado con efermedades minoritarias. Una oportunidad de innovación y un beneficio para toda la comunidad. Revista de Educación Inclusiva, 7(3), 1-13. https://revistaeducacioninclusiva.es/index.php/REI/article/view/128
Muntaner, J. J., Forteza, D. y Salom, M. (2014). The Inclusion of Students with Chronic Diseases in Regular Schools. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 132, 74-79. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.04.280
Muntaner, J. J., Rosselló, M. R. y De la Iglesia, B. (2016). Buenas prácticas en educación inclusiva. Educatio Siglo XXI, 34(1), 31-50. http://dx.doi.org/10.6018/j/252521
Orcasitas, J. R. y Aróstegui, I. (2017). Síntesis y concusiones del estudio: la escolarización del alumnado con enfermedades poco frecuentes, avanzando hacia el futuro. En J. Monzón, I. Aróstegui y N. Ozerinjauregi (ed.), Alumnado con enfermedades poco frecuentes y escuela inclusiva (p. 225-236). Octaedro.
Parrilla, Á. (2010). Ética para una investigación inclusiva. Revista Educación Inclusiva,3(1), 165-174. https://revistaeducacioninclusiva.es/index.php/REI/article/view/218
Posada, M., Martín-Arribas, C., Ramírez, A., Villaverde, A. y Abaitua, I. (2008). Enfermedades raras. Concepto, epidemiología y situación actual en España. Anales del Sistema Sanitario de Navarra, 31(2), 9-20. doi: 10.4321/s1137-66272008000400002
Solves, J., Arcos, J. M., Páramo, L., Sánchez, S. y Rius, I. (2018). Estudio sobre situación de Necesidades Sociosanitarias de las Personas con Enfermedades Raras en España. (Estudio ENSERio, datos 2016-2017). FEDER y CREER.
Stake, R. E. (2010). Investigación con estudio de casos. (5ª ed.). Estudios Morata.
Verger, S. Chover, L., y Rosselló, M.R. (2020) La contribución del/de la auxiliar técnico educativo (ATE) para el desarrollo de una plena inclusión. Aula abierta, 49 (2)171-176.https://doi.org/10.17811/rifie.49.2.2020.171-176
Verger, S., De la Iglesia, B., Paz-Lourido, B. y Negre, F. (2017). Informe de situación sobre la escolarización del alumnado con enfermedades poco frecuentes en las Islas Baleares. En J. Monzón, I. Aróstegui y N. Ozerinjauregi (ed.), Alumnado con enfermedades poco frecuentes y escuela inclusiva (p. 119-148). Octaedro.
Copyright (c) 2021 Journal of Educational Research
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The articles and scientific documents published in RIE abide the following conditions:
1. The Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia (the publisher) has the property rights (copyright) of all the documents published and allows the reuse under the user’s license indicated in point 2.
2. All documents are published in the digital edition of RIE under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (legal document) license. These documents can be copied, used, distributed, communicated and explained publicly if: i) the author(s) and its original source of publishing (magazine, publisher and URL of the document) are cited; ii) it is not used for commercial purpose; iii) the existence and the specifications about this license are mentioned.
3. Auto-archive’s conditions. The authors are allowed and encouraged to digitally distribute the pre-print versions (a version before evaluation) and/or post-print (a version that it is already evaluated and accepted to its publication). This promotes circulation and distribution earlier and can increase the citations and significance within the academic community.