Influence of the flipped classroom in the scientific training of pre-service teachers: benefits in the teaching-learning process, attitudes and expectations towards science

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/rie.434131
Keywords: flipped classroom, grade of teaching, academic performance, attitudes

Abstract

The flipped classroom is increasingly popular in the university environment, but its implications have not yet been fully analyzed. We study in this work how the application of the inverted class influences the teaching-learning process itself and its results, specifically in the scientific training of pre-service teachers. The study has been carried out in the context of the subject of Matter and Energy Sciences in three degrees related to the training of Teachers in Primary Education and covers more than 400 students. The key elements for a successful implementation of the inverted class are highlighted, didactic objectives essential for meaningful learning of Experimental Sciences are included, and the benefits achieved during the process are analyzed. Thus, significant improvements have been found in academic results in the most of the groups analyzed, and an overall benefit in the development of positive attitudes towards science, in their ability to metacognition and in their expectations as future science teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilera-Ruiz, C., Manzano-León, A., Martínez-Moreno, I., Lozano-Segura, M.C. y Casiano Yanicelli, C. (2017). El modelo flipped classroom. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 4(1), 261-266. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2017.n1.v4.1055

Alonso Tapia, J. (1998). Motivación y aprendizaje en el aula: cómo enseñar a pensar. Santillana.

Arshad, K. y Imran, M. A. (2013). Increasing the interaction time in a lecture by integrating flipped classroom and just-in-time teaching concepts. Compass: Journal of Learning and Teaching, 4(7), 1-13. https://doi.org/10.21100/compass.v4i7.84

Bergmann, J. y Sams, A. (2012). Flip your classroom: Reach every student in every class every day. International society for technology in education.

Biggs, J., Kember, D. y Leung, D. Y. (2001). The revised two‐factor study process questionnaire: R‐SPQ‐2F. British journal of educational psychology, 71(1), 133-149. https://doi.org/10.1348/000709901158433

Bisquerra, R. y Pérez-Escoda, N. (2015). ¿Pueden las escalas Likert aumentar en sensibilidad? REIRE. Revista d'Innovació i Recerca en Educació, 8(2), 129-147. https://doi.org/10.1344/reire2015.8.2828

Campanario, J. M. y Otero, J. (2000). Más allá de las ideas previas como dificultades de aprendizaje: las pautas de pensamiento, las concepciones epistemológicas y las estrategias metacognitivas de los alumnos de Ciencias. Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, 18(2), 155-169.

Cochran-Smith, M. y Lytle, S. L. (2015). Inquiry as stance: Practitioner research for the next generation. Teachers College Press.

Dávila Acedo, M. A., Borrachero Cortés, A. B., Martínez Borreguero, M. G. y Sánchez Martín, J. (2015). Evolución de las emociones que experimentan los estudiantes del grado de maestro en educación primaria, en didáctica de la materia y la energía. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 12(3), 550-564. https://doi.org/10498/17609

del Arco Bravo, I., Flores Alarcia, O. y Silva García, P. (2019). El desarrollo del modelo flipped classroom en la universidad: impacto de su implementación desde la voz del estudiantado. Revista de Investigación Educativa, 37(2), 451-469. https://doi.org/10.6018/rie.37.1.327831

García Barrera, A. (2013). El aula inversa: cambiando la respuesta a las necesidades de los estudiantes. Avances en supervisión educativa, (19), 1-8. https://doi.org/10.23824/ase.v0i19.118

García Duncan, T. y McKeachie, W. J. (2005). The making of the motivated strategies for learning questionnaire. Educational psychologist, 40(2), 117-128. https://doi.org/10.1207/s15326985ep4002_6

González-Gómez, D., Jeong, J. S., Cañada-Cañada, F. y Gallego Picó, A. (2017). La enseñanza de contenidos científicos a través de un modelo “Flipped”: Propuesta de instrucción para estudiantes del Grado de Educación Primaria. Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, 35(2), 71-87. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.2233

Hamdan, N., McKnight, P. E., McKnight, K. y Arfstrom, K.M. (2013). The flipped learning model: A white paper based on the literature review titled a review of flipped learning. Flipped Learning Network. 3-20. http://researchnetwork.pearson.com/wpcontent/uploads/WhitePaper_FlippedLearning.pdf

Hinojo Lucena, F. J., Aznar Díaz, I., Romero Rodríguez, J. M., y Marín Marín, J. A. (2019). Influencia del aula invertida en el rendimiento académico. Una revisión sistemática. Campus Virtuales, 8(1), 9-18. http://uajournals.com/ojs/index.php/campusvirtuales/article/view/384

Loewenthal, K. M. y Lewis, C. A. (2018). An introduction to psychological tests and scales. Psychology press. https://doi.org/10.4324/9781315782980

Lupión-Cobos, T. L., Franco-Mariscal, A. J. y Girón Gambero, J. R. (2019). Predictores de vocación en Ciencia y Tecnología en jóvenes: Estudio de casos sobre percepciones de alumnado de secundaria y la influencia de participar en experiencias educativas innovadoras. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 16(3) 3102-3123. https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2019.v16.i3.3102

Martín, R. D. y Tourón, J. (2017). El enfoque flipped learning en estudios de magisterio: percepción de los alumnos. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 20(2), 187-211. https://doi.org/10.5944/ried.20.2.17704

Mengual Andrés, S., López Belmonte, J., Fuentes Cabrera, A., y Pozo Sánchez, S. (2020). Modelo estructural de factores extrínsecos influyentes en el flipped learning. Educación XX1. 23(1), 75-101. https://doi.org/10.5944/educxx1.23840

Miller, A. (February 24, 2012). Five Best Practices for the Flipped Classroom. Edutopia. Posted online. http://www.edutopia.org/blog/flipped-classroom-best-practices-andrew-miller

Nielsen, L. (2012). Five reasons I'm not flipping over the flipped classroom. Technology & Learning, 32(10), 10-46.

Prieto Martín, A. (2017). Flipped Learning: aplicar el modelo de aprendizaje inverso. Narcea Ediciones.

Salinas Martínez, N. P. y Quintero Rodríguez, E. (2018). A hybrid and flipped version of an introductory mathematics course for higher education. Journal of Education for Teaching, 44(1), 112-117. https://doi.org/10.1080/02607476.2018.1422616

Sola Martínez, T., Aznar Díaz, I., Romero Rodríguez, J. M. y Rodríguez-García, A. M. (2019). Eficacia del método Flipped Classroom en la Universidad: Meta-análisis de la producción científica de impacto. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 17(1), 25-38. https://doi.org/10.15366/reice2019.17.1.002

Tourón, J., y Santiago, R. (2015). El modelo Flipped Learning y el desarrollo del talento en la escuela: Flipped Learning model and the development of talent at school. Revista de Educación, 368, 196-231. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2015-368-288

Vázquez-Alonso, Á. y Manassero-Mas, M. A. (2015). Hacia una formación inicial del profesorado de ciencias basada en la investigación. Revista Española de Pedagogía, (261), 343-363.

Yilmaz, R. M. y Baydas, O. (2017). An examination of undergraduates’ metacognitive strategies in pre-class asynchronous activity in a flipped classroom. Educational Technology Research and Development, 65(6), 1547-1567. https://doi.org/10.1007/s11423-017-9534-1

Zaunuddin, Z. y Halili, S.H. (2016). Flipped classroom research and trends from different fields of study. The international review of research in open and distributed learning, 17(3), 313-340. https://doi.org/10.19173/irrodl.v17i3.2274

Published
01-07-2021
How to Cite
Ros, G., & Rodríguez Laguna, M. T. (2021). Influence of the flipped classroom in the scientific training of pre-service teachers: benefits in the teaching-learning process, attitudes and expectations towards science. Journal of Educational Research, 39(2), 463–482. https://doi.org/10.6018/rie.434131
Issue
Section
Articles