The potential of technology in measuring the development of social skills in children with ASD: an analysis from physiological parameters

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/rie.430891
Keywords: Autism Spectrum Disorder (ASD); special educational needs; educational intervention; social skills; Learning and Knowledge Technologies (LKT); wearables

Supporting Agencies

  • Universidad de Zaragoza (contratación de personal investigador predoctoral en formación para el período 2018- 2022 cofinanciadas con el Programa Operativo FSE Aragón 2014-2020) (BOA20181122013)
  • Grupo de Investigación Educación y Diversidad (EDI) (GRUPO CONSOLIDADO)
  • Grupo de investigación en Interfaces Avanzadas (Affective Lab) (GRUPO CONSOLIDADO)
  • Proyecto RTI2018-096986-B-C31 concedido por el Ministerio de Ciencias de España
  • Apoyo de la Dirección Provincial de Educación de Huesca

Abstract

The pedagogical use of technology is a reality and is driving a major change in educational care for children with special educational needs. In this sense, and in order to analyze and understand the didactic potential of technology in intervention in social skills in children with ASD, a mixed design investigation based on the case study method is proposed. The sample has been made up of four students with ASD. Data collection has been carried out, on the one hand, by systematic observation of behaviors during the intervention sessions, and on the other hand, by measuring physiological parameters (heart rate and electroconductivity of the skin) through a wearable -Empatica E4-, associating those factors with emotional states of children. The results reflect a decrease in non-social behaviors such as stereotypes or lost gaze and an increase in social behaviors. In particular, there are significant increases in joint attention and eye contact. Likewise, increases in heart rate and variations in the electroconductivity of the skin are observed in situations of misunderstanding and waiting for turns and a calmer state (decrease in heart rate) at times of attention fixation on the technological device. All this confirms that the use of technology enables a more effective intervention in social skills in children with ASD.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez, C. y San Fabián, J. L. (2012). La elección del estudio de caso en investigación educativa. Gazeta de Antropología, 28(1), 1-12.

Arias-Pujol, E., Fieschi, E., Castelló, C., Miralbell, J., Soldevila, A., Sánchez-Caroz, E., Anguera, M.A. y Mestres, M. (2015). Efectos de la imitación en la interacción social recíproca en un niño con Trastorno del Espectro Autista Grave. Revista de Psicopatología y salud mental del niño y del adolescente, (25), 9-20.

Aparicio, M., Dethorne, L.S., Karahalios, K. y Kim, J.G. (2017). Skin Conductance as an In Situ Marker for Emotional Arousal in Children with Neurodevelopmental Communication Impairments: Methodological Considerations and Clinical Implications. ACM Transactions on Accessible Computing, 9(3), 8-29.

Asociación Americana de Psiquiatría (2014). Guía de consulta de los criterios diagnósticos del DSM 5. Arlington, Va: Asociación Americana de Psiquiatría.

Bermúdez, K. B., Aviña, V., Chiquet, R., Olivas, S. y Sánchez, F. (2020). Efecto del “Entrenamiento en Habilidades Conductuales” sobre el establecimiento de habilidades sociales en niños con autismo. Revista Latina de Análisis del Comportamiento, 28(1), 23-36.

Boucsein, W. (2012). Electrodermal activity. Nueva York: Springer.

Boyd, T., Barnett, J. y More, C. (2015). Evaluating iPad technology for enhancing communication skills of children with Autism Spectrum Disorders. Intervention in School and Clinic, 51(1),19-27. https://doi.org/10.1177/1053451215577476

Caballero-González, Y.A. y García-Valcárcel, A. (2020) ¿Aprender con robótica en Educación Primaria? Un medio de estimular el pensamiento computacional. Education in the Knowledge Society, 20, 1-15. https://doi.org/10.14201/eks.22956

Cihak, D., Fahrenkrog, C., Ayres, K. M. y Smith, C. (2010). The use of video modeling via a video iPod and a system of least prompts to improve transitional behaviors for students with autism spectrum disorders in the general education classroom. Journal of Positive Behavior Interventions, 12(2), 103-115. https://doi.org/10.1177/1098300709332346

Cornago, A., Navarro, M. y Collado, F. (2012). Manual de teoría de la mente par niños con autismo: ejercicios, materiales y estrategias. Valencia: Psylicom.

Crescenzi-Lanna, L. y Grané-Oró, M. (2016). Análisis del diseño interactivo de las mejores apps educativas para niños de cero a ocho años. Comunicar, 24(46), 77-85. https://doi.org/10.3916/C46-2016-08

Daniels, J., Schwartz, J. N., Voss, C., Haber, N., Fazel, A., Kline, A. y Wall, D.P. (2018). Exploratory study examining the at-home feasibility of a wearable tool for social-affective learning in children with autism. NpjDigital Medicine, 1(1), 1-10. https://doi.org/10.1038/s41746-018-0035-3

De la Iglesia, M. y Olivar, J.S. (2008). Intervención sociocomunitaria en los trastornos del espectro autista de alto funcionamiento. Revista de patología y psicopatología clínica, 13(1), 1-19. https://doi.org/10.5944/rppc.vol.13.num.1.2008.4046

Garbarino, M., Lai, M., Tognetti, S., Picard, R.W. y Bender, D. (2014). Empatica E3 – A wearable Wireless multi-sensor device for real-time computerized biofeedback and data acquisition. En Wireless Mobile Communication and Healthcare (Mobihealth), 2014 EAI 4th International Conference on, (pp. 39-42). Atenas, Grecia: IEEE. https://doi.org/10.4108/icst.mobihealth.2014.257418

Hardy, C., Ogden, J., Newman, J. y Cooper, S. (2002). Autism and ICT: A guide for teachers and parents. Nueva York: David Fulton.

Hetzroni, O. y Tannous, J. (2004). Effects of a Computer-Based Intervention Program on the Communicative Functions of Children with Autism. Journal of Autism and Developmental Disorders, 34(2), 95-113. https://doi.org/10.1023/b:jadd.0000022602.40506.bf

Jiménez, M. D., Serrano, J. L. y Prendes, M. P. (2017). Estudio de caso de la influencia del aprendizaje electrónico móvil en el desarrollo de la comunicación y el lenguaje con un niño con TEA. Educar, 53(2), 419-443. https://doi.org/10.5565/rev/educar.782

Jodra, M. (2015). Cognición temporal en personas adultas en autismo: Un análisis experimental [Doctoral dissertation, Universidad Complutense de Madrid].

Jodra, M. y García-Villamisar, D. (2019). Impacto de la activación emocional en el reconocimiento de emociones en personas adultas con Trastornos del Espectro del Autismo y Discapacidad Intelectual. Acción Psicológica, 16(2), 103–118. https://doi.org/10.5944/ap.16.2.25566

Kelly, J. A. (2000). Entrenamiento en habilidades sociales. Bilbao: Descée de Brouwer.

Koo, S. H., Gaul, K., Rivera, S., Pan, T. y Fong, D. (2018). Wearable technology design for autism spectrum disorders. Archives of Design Research, 31(1), 37-55. https://doi.org/10.15187/adr.2018.02.31.1.37

Kowallik, A. E. y Schweinberger, S. R. (2019). Sensor-Based Technology for Social Information Processing in Autism: A Review. Sensors, 19(21), 4787. https://doi.org/10.3390/s19214787

Krupa, N., Anantharam, K., Sanker, M., Datta, S. y Vijay, J. (2016). Recognition of emotions in autistic children using physiological signals. Health Technology, 6(2), 137-147. https://doi.org/10.1007/s12553-016-0129-3

Liesa, M. (2002). Potenciación del aprendizaje estratégico y de las habilidades sociales de los niños con necesidades educativas especiales (síndrome de down), en su integración en secundaria [Doctoral dissertation, Universidad de Zaragoza].

López, B. y Leekam, S.R. (2007). Teoría de la coherencia central: una revisión de los supuestos teóricos. Journal for the Study of Education and Development, 30(3), 439-457. https://doi.org/10.1174/021037007781787462

Mendo, S. (2019). Desarrollo de Habilidades Sociales y de Trabajo en Equipo en el contexto universitario: Aprendizaje Cooperativo y Entrenamiento en Habilidades Sociales [Doctoral dissertation, Universidad de Extremadura]. Universidad de Extremadura.

Monjas, M. I. (2009). Como promover la convivencia: Programa de Asertividad y Habilidades Sociales (PAHS). Educación Infantil, Primaria y Secundaria. Madrid: CEPE.

Neale, H. R., Leonard, A. y Kerr, S. (2002). Exploring the role of virtual environments in the special needs classroom. En P. Sharkey, C. Sik Lányi y P. Standen (Eds.), Proceedings of the 4th international conference on disability, virtual reality and associated technologies (pp. 259–266). Reading: The University of Reading.

Neely, L., Rispoli, M., Camargo, S., Davis, H. y Boles, M. (2013). The effect of instructional use of an iPad® on challenging behavior and academic engagement for two students with autism. Research in Autism Spectrum Disorders, 7(4), 509-516. https://doi.org/10.1016/j.rasd.2012.12.004

Parsons, S., Yuill, N., Good, J., Brosnan, M., Austin, L., Singleton, C. y Bossavit, B. (2016). What Technology for Autism Needs to be Invented? Idea Generation from the Autism Community via the ASCmeI.T. App. En K. Miesenberger y G. Kouroupetroglou (Eds.), Computers Helping People with Special Needs, (pp. 343-350). Cham: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-41267-2_49

Passerino, L. M., Guimarães Júnior, C. S. S. y Baldassarri, S. (2018). Mesas tangibles para la planificación cognitiva en alumnos con trastorno del espectro autista (TEA). En P. Arnaiz y M. D. Gracia (Coords.). Tecnología accesible e inclusiva: logros, resistencias y desafíos, (pp. 1-12). Murcia: Educarms.

Pedrosa, I., Borges del Rosal, Á., Herranz, N., Lorenzo, M. y García-Cueto, E. (2013). Desarrollo del Protocolo de Observación de Interacción en el Aula: aplicación en un programa de niños con altas capacidades. Revista de Educación (Núm. extraordinario), 293-321.

Pennisi, P., Tonacci, A., Tartarisco, G., Billeci, L., Ruta, L., Gangemi, S. y Pioggia, G. (2015). Autism and social robotics: A systematic review. Autism Research, 9(2), 165-183. https://doi.org/10.1002/aur.1527

Peñaherrera-Vélez, M.J., Cobos-Cali, M., Dávila-Pontón, Y. y Vélez- Calvo, X. (2019). Intervención en las habilidades sociales de las altas capacidades. Un estudio de caso. Revista INFAD de Psicología, 5(1), 401-410. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2019.n1.v5.1618

Peters, L. y Thompson, R. (2015). Teaching children with autism to respond to conversation partners’ interest. Journal of Applied Behavior Analysis, 48(3), 544–562. https://doi.org/10.1002/jaba.235

Pijeira-Díaz, H.J., Drachsler, H., Kirschner, P.A. y Järvelä, S. (2017). Profiling sympathetic arousal in a physics course: How active are students. Journal of Computer Assisted Learning, 34(4), 397-408. https://doi.org/10.1111/jcal.12271

Poh, M.-Z., Swenson, N. C. y Picard, R. W. (2010). A wearable sensor for unobtrusive, long-term assessment of electrodermal activity. IEEE Transactions on Biomedical Engineering, 57(5), 1243–1252.

Rodríguez, A. (2012). Orientación profesional por competencias transversales para mejorar la empleabilidad [Doctoral dissertation, Universidad de Zaragoza]. Universidad de Zaragoza.

Rodríguez, F. (2016). Guía de intervención logopédica en los Trastornos del Espectro del Autismo. Madrid: Síntesis.

Saladino, M., Marín, D. y San Martín, A. (2019). Aprendizaje mediado por tecnología en alumnado con TEA. Una revisión bibliográfica. Etic@net: Revista científica electrónica de Educación y Comunicación en la Sociedad del Conocimiento, 19(1), 1-25.

Sano, A. y Picard, R.W. (2013). Stress Recognition using Wearable Sensors and Mobile Phones. En IEEE (Coord.). Humaine Association Conference on Affective Computing and Intelligent Interaction, (pp. 671-676). Switzerland: CPS.

Sanromà-Giménez, M., Lázaro-Cantabrana, J. L. y Gisbert-Cervera, M. (2018). El papel de las tecnologías digitales en la intervención educativa de niños con trastorno del espectro autista. Revista Interuniversitaria De Investigación En Tecnología Educativa, (4), 41-54. https://doi.org/10.6018/riite/2018/327991

Sarabadani, S., Schudlo, L. C., Samadani, A. A. y Kushski, A. (2018). Physiological Detection of Affective States in Children with Autism Spectrum Disorder. IEEE Transactions on Affective Computing, 1-14. https://doi.org/10.1109/taffc.2018.2820049

Schneider, J., Börner, D., Van Rosmalen, P. y Specht, M. (2015) Augmenting the senses: A review on sensor-based learning support. Sensors, 15, 4097-4133. https://doi.org/10.3390/s150204097

Soto, A., Camerino, O., Iglesias, X., Anguera, M.T. y Castañer, M. (2019). LINCE PLUS: Research Software for Behavior Video Analysis. Apunts. Educación Física y Deportes, 137, 149-153. https://doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es.(2019/3).137.11

Spiel, K., Frauenberger, C. y Fitzpatrick, G. (2017). Experiences of autistic children with technologies. International Journal of Child-Computer Interaction, 11, 50-61. https://doi.org/10.1016/j.ijcci.2016.10.007

Suárez, F., Mata, B. y Peralbo, M. (2015). Valoración de un programa de intervención para niños con TEA basado en las TIC. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, (9), 094-098. https://doi.org/10.17979/reipe.2015.0.09.650

Uribe, D.S., Gómez, M. y Arango, O.E. (2010). Teoría de la Mente: Una revisión acerca del desarrollo del concepto. Revista Colombiana de Ciencias Sociales, 1(1), 28-37.

Vahabzadeh, A., Keshav, N. U., Abdus-Sabur, R., Huey, K., Liu, R. y Sahin, N.T. (2018). Improved Socio-Emotional and Behavioral Functioning in Students with Autism Following School-Based Smartglasses Intervention: Multi-Stage Feasibility and Controlled Efficacy Study. Behavioral Sciences, 8(85), 1-17. https://doi.org/10.3390/bs8100085

Yin, R.K. (2008). Case Study Research: Design and methods. Thousand Oaks: Sage.

Published
01-07-2021
How to Cite
Cored Bandrés, S., Vázquez Toledo, S., Liesa Orús, M. ., & Baldassarri, S. . (2021). The potential of technology in measuring the development of social skills in children with ASD: an analysis from physiological parameters. Journal of Educational Research, 39(2), 445–462. https://doi.org/10.6018/rie.430891
Issue
Section
Articles