THE PATH TOWARDS AN ECOSYSTEM OF RESEARCH ABOUT VOCATIONAL EDUCATION AND TRAINING IN SPAIN

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/rie.424901
Keywords: Vocational Education and Training, Research, Innovation, Ecosystem

Abstract

 The best way to promote Research about Vocational Education and Training in Spain (IFPE in Spanish) is through an ecosystem that connects the technological, investigative, innovative and entrepreneurial potential with the infrastructures and talent of its researchers and social agents and is reinforced by principles, policies and investments of the strategy to follow. A good IFPE ecosystem cannot be constructed without strong networks of connection between science, socioeconomic actors and society in general. As in many other fields of activity, innovation and research in vocational training arise from exchanges and collaborations between researchers, training centers, universities, companies and investors. To achieve the objectives, directly or indirectly related to vocational education and training (VET), all actors must be involved: the government, the private sector, civil society and individuals. Building a culture of research and innovation in VET involves a continuous process of reflection-action-reflection, which offers real spaces for exchange, participation and decision-making on its important role in the development of VET. This is probably the best way to overcome its poor social recognition in Spain and make it become the engine of the transformation that our society needs. Without a doubt, experimenting in the art of training apprentices contributes to the training of human capital, generation of change and stimulation their professional development.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Pilar Martínez Clares, University of Murcia

Profesora Titular del Departamento de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación.

References

Arteaga, F. y Ortega, A. (2019). Hacia un ecosistema español de Inteligencia Artificial: una propuesta. Madrid: Real Instituto Elcano.

Bosada, M. (2019, 31 de enero). Cómo transferir el conocimiento de la investigación en orientación [Sitio Web]. Recuperado de https://www.educaweb.com/noticia/2019/01/31/como-transferir-conocimiento-investigacion-orientacion-18694/

CEDEFOP (2019a). Investing in Career Guidance. Luxembourg: Publications Office of the European Union.

CEDEFOP (2019b). Coordinating guidance an validation. Luxembourg: Publications Office of the European Union.

Comisión Europea (s. f.). Política de la UE en materia de educación y formación profesional (EFP) [Sitio Web]. Recuperado de https://ec.europa.eu/education/policies/eu-policy-in-the-field-of-vocational-education-and-training-vet_es

Comisión Europea (2015). Aplicación del marco estratégico para la cooperación europea en el ámbito de la educación y la formación. Recuperado de https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ES/TXT/PDF/?uri=CELEX:52015XG1215(02)&from=EN

Confederación Sindical de Comisiones Obreras (2019, 29 de noviembre). La exclusion de la formación para el empleo del I Plan estratégico del FP del sistema educativo es una mala noticia para CCOO [Sitio Web]. Recuperado de https://www.ccoo.es/noticia:408208--

Echeverría, B. (1993). Formación Profesional. Guía para el seguimiento de su evolución. Barcelona: Promociones y Publicaciones Universitarias.

Echeverría, B. (2008). Configuración de la profesionalidad. En B. Echeverría (Coord.), Orientación profesional (pp. 23-68). Barcelona: Editorial UOC.

Echeverría, B. (2016). Transferencia del Sistema de FP Dual a España. Revista de Investigación Educativa, 34(2), 295-314. doi: 10.6018/rie.34.2.249341

Echeverría, B. y Martínez, P. (2015). Sistema Integrado de Orientación. Revista Electrónica Interuniverstaria de Formación del Profesorado, 18(2), 1-3. Recuperado de https://revistas.um.es/reifop/issue/view/13601

Echeverría, B. y Martínez, P. (2018a). Estrategias de mejora en la implantación de la Formación Profesional Dual en España. EKONOMIAK. Revista Vasca de Economía, 94, 178-203. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/revista?codigo=2048

Echeverría, B. y Martínez, P. (2018b). Revolución 4.0, Competencias, Educación y Orientación. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 12(2), 4-34. Recuperado de http://www.scielo.org.pe/pdf/ridu/v12n2/a02v12n2.pdf

Echeverría, B. y Martínez, P. (2019a). Diagnóstico de la investigación sobre la Formación Profesional Inicial en España (2005-2017). Madrid: Fundación Bankia por la Formación Dual. Recuperado de https://www.dualizabankia.com/recursos/doc/portal/2019/07/08/diagnostico-investigacion-fpi.pdf

Echeverría, B. y Martínez, P. (2019b, 29 de octubre). Formación Profesional, investigación y orientación [Sitio Web]. Recuperado de https://www.educaweb.com/noticia/2019/10/29/formacion-profesional-investigacion-orientacion-18961/

Echeverría, B. y Martínez, P. (en prensa). Retos y estrategias de acción en torno a la investigación sobre Formación Profesional en España. Madrid: Fundación Bankia por la Formación Dual.

FUNDAE, SEPE, OIT (2018) Seminario Internacional Formación para el empleo, un factor clave en el futuro del trabajo (26-28.11.2018)

Gobierno de España (2018). Acuerdo Estratégico por la Formación Profesional. Recuperado de https://www.lamoncloa.gob.es/presidente/actividades/Paginas/2018/100918sanchezfp.aspx

Gobierno de España (2019a). La Agenda del Cambio. Hacia una economía inclusiva y sostenible. Recuperado de https://www.lamoncloa.gob.es/consejodeministros/referencias/documents/ 2019/refc20190208e_3.pdf

Gobierno de España (2019b). I Plan Estratégico de Formación Profesional del Sistema Educativo (2012-2022) Recuperado de https://www.lamoncloa.gob.es/consejodeministros/Paginas/enlaces/221119-fp.asp http://www.todofp.es/dam/jcr:163978c0-a214-471e-868d-82862b5a3aa3/plan-estrategico-fp.pdf

Gobierno de España (2019b). I Plan Estratégico de Formación Profesional del Sistema Educativo (2019-2022).

Gobierno Vasco (2019). V Plan Vasco de Formación Profesional 2019-2021. La Formación Profesional en el entorno de la 4ª Revolución Industrial. Recuperado de http://www.euskadi.eus/contenidos/informacion/fpgeneral/es_def/adjuntos/V-PLAN-FP-CASazk.pdf

IJRVET (2017). Yearbook 2017. Recuperado de https://journals.sub.uni-hamburg.de/hup2/public/site/pdfs/IJRVET_2018_Online.pdf

IJRVET (2018). Yearbook 2018. Recuperado de https://journals.sub.uni-hamburg.de/hup2/public/site/pdfs/IJRVET_Yearbook_2019_Online.pdf

IJRVET (2019). Yearbook 2019. Recuperado de https://vetnetsite.files.wordpress.com/2020/01/ijrvet_2019_yearbook.pdf

Ley Orgánica 5/2002, de 19 de junio, de las Cualificaciones y de la Formación Profesional. Boletín Oficial del Estado, 147, 20 de junio de 2002, pp. 22437-22442.

Mato, S. [Coord.] (2018). Transferencia del conocimiento. Nuevo modelo para su prestigio e impulso. Madrid: CRUE Universidades Españolas y Santander Universidades. Recuperado de www.crue.org/Documentos%20compartidos/Publicaciones/Transferencia%20del%20Conocimiento/2018.11.28-Transferencia%20del%20Conocimiento%20DEFINITIVO_completo%20digital.pdf

Ministerio de Educación y Formación Profesional (2019). I Plan Estratégico. Formación Profesional del Sistema Educativo 2019-2020. Recuperado de http://www.todofp.es/dam/jcr:163978c0-a214-471e-868d-82862b5a3aa3/plan-estrategico-fp.pdf

Moso, M. (2019). Una aproximación a la investigación europea sobre la Formación Profesional. En B. Echeverría y P. Martínez. Diagnóstico de la investigación sobre la Formación Profesional Inicial en España (pp. 15-29). Madrid: Fundación Bankia por la Formación Dual.

Nägele, C. y Stalder, B. E. [Eds.] (2018). Trends in vocational education and training research. Proceedings of the European Conference on Educational Research (ECER), Vocational Education and Training Network (VETNET). Berna, Suiza: VETNET.

ONU (2015). Objetivos de Desarrollo Sostenible. Recuperado de https://www.agenda2030.gob.es/es/objetivos

Vidal, M. (2019). La era de la humanidad. Hacia la quinta revolución industrial. Barcelona: Ediciones Deusto.

Published
03-01-2021
How to Cite
Echeverría Samanes, B., & Martínez Clares, P. (2021). THE PATH TOWARDS AN ECOSYSTEM OF RESEARCH ABOUT VOCATIONAL EDUCATION AND TRAINING IN SPAIN . Journal of Educational Research, 39(1), 249–264. https://doi.org/10.6018/rie.424901
Issue
Section
Articles