University students before the commission of plagiarism by their peer group
Supporting Agencies
- This article has been carried out within the framework of the research project financed by the Xunta de Galicia -Galicia, Spain- (reference 002/2019), called
Abstract
This research focuses on analyzing the perception of university students with respect to their peers about the commission of plagiarism through different practices established at the theoretical level, as well as checking the possible existence of differences depending on the course and branch of knowledge. To answer the questions raised, an exploratory research was designed through a questionnaire addressed to the population under study, the university students of the Autonomous Community of Galicia. The non-probability sample was made up of a total of 8.526 students. From the results of the investigation, it is possible to emphasize the high valuation of the commission of plagiarism by the peer group; the lowest values occur in the first year and grow as the courses progress, until they remit again in the fourth and fifth year. Regarding the branches of knowledge, in general terms, the students of the Arts and Humanities branch present lower values than the rest. As a discussion and conclusions of this work, we try to provide answers to this situation through the analysis of previous studies on this topic.
Downloads
References
Akbulut, Y., Sendag, S., Birinci, G., Kiliçer, K., Sahin, M., & Odabasi, H.F. (2008). Exploring the types and reasons of interet-triggered academic dishonesty among Turkish undergraduate students: development of internet-triggered academic dishonesty scale (ITADS). Computers & Education, 51, 463–473. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.compedu.2007.06.003
Alfaro, P. & de Juan, T. (2014). El plagio académico: formar en competencias y buenas prácticas universitarias. RUIDERAe: Revista de Unidades de Información, 6, 1-20. Recuperado de https://revista.uclm.es/index.php/ruiderae/article/view/637/538
Amiri, F., & Razmjoo, S. A. (2016). On Iranian EFL undergraduate students’ perceptions of plagiarism. J. Acad. Ethics, 14, 115-131. doi: http://dx.doi.org/10.1007/s10805-015-9245-3
Bandura, A. (1999). A social cognitive theory of personality. In L. Pervin & O. John (Eds.), Handbook of personality (pp. 154-196). New York: Guilford Publications.
Cebrián, V. (2019). Estudio sobre el plagio en las Facultades de Educación (Tesis doctoral, Universidad de Vigo). Recuperada de http://www.investigo.biblioteca.uvigo.es/xmlui/bitstream/handle/11093/1439/CebrianRobles_Violeta_TD_2019_AA.pdf?sequence=4&isAllowed=y
Cebrián-Robles, V., Raposo-Rivas, M., Cebrián-de-la-Serna, M., &Sarmiento-Campos, J.A. (2018). Percepción sobre el plagio académico de estudiantes universitarios españoles. Educación XXI, 21(2), 195-129. doi: http://dx.doi.org/10.5944/educxx1.20062
Cerezo, H. (2006). Aspectos éticos del plagio académico de los estudiantes universitarios. Elementos, 66, 31-35. Recuperado de https://elementos.buap.mx/num61/pdf/31.pdf
Comas, R., & Sureda, J. (2008). El intercambio y compra-venta de trabajos académicos a través de Internet. EDUTEC. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 26, 1-27. doi: http://dx.doi.org/10.21556/edutec.2008.26.466
Comas, R., Sureda, J., Casero, A., & Morey, M. (2011). La integridad académica entre el alumnado universitario español. Estudios Pedagógicos, 37(1), 207-225. doi: http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052011000100011
Cubo, S., Martín, B., & Ramos, J. (Coord.) (2011). Métodos de Investigación y análisis de datos en ciencias sociales y de la salud. Madrid: Pirámide.
Díaz, D. (2016). Plagio académico en estudiantes de bachillerato ¿qué detecta Turnitin? RUIDERAe: Revista de Unidades de Información, 9, 1-31. Recuperado de https://revista.uclm.es/index.php/ruiderae/article/view/1146
Díez-Martínez, E. (2015). Deshonestidad académica de alumnos y profesores. Su contribución en la desvinculación moral y corrupción social. Sinéctica. Revista Electrónica de Educación, 44, 1-17. Recuperado de http://www.sinectica.iteso.mx/articulo/?id=44_deshonestidad_academica_de_alumnos_y_profesores_su_contribucion_en_la_desvinculacion_moral_y_corrupcion_social
Duche, A.B., Arias, D., Ramos, T., & Gutiérrez, O.A. (2020). Representaciones sociales de estudiantes universitarios peruanos sobre el plagio en la escritura académica. Revista Conrado, 16(72), 155-162. Recuperado de https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1225
Fernando, J., & Lucia, C. (2004). El fraude académico en la Universidad de los Andes ¿qué, qué tanto y por qué? Revista de Estudios Sociales, 18, 13-25. doi: http://dx.doi.org/10.7440/res18.2004.01
Guerrero, P., Mercado, J., & Ibarra, L.M. (2017). La deshonestidad, elemento que altera la integridad en las prácticas académicas en las Instituciones de Educación Superior. Estudios de caso comparados. Investigación y Formación Pedagógica. Revista del CIEGC, 3(5), 6-25. doi: http://dx.doi.org/10.24327/ijrsr.2017.0810.0947
Lucía, C., Fernando, J., & Castellanos, S. (2006). Percepciones estudiantiles sobre el fraude académico: hallazgos y reflexiones pedagógicas. Revista de Estudios Sociales, 23, 37-44. Recuperado de http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-885X2006000100004
Martínez, L., & Ramírez, E. (2017). Fraude académico en universitarios en Colombia: ¿qué tan crónica es la enfermedad? Educ. Pesqui, 44, 1-19. doi: http://dx.doi.org/10.1590/S1517-9702201706157079
McCabe, D.L., Treviño, L.K., & Butterfield, K.D. (2001). Cheating in academic institutions: a decade of research. Ethics & Behavior, 11(30), 219-232. doi: http://dx.doi.org/10.1207/S15327019EB1103_2
Mejía, D., Pineda, A., López, A., Gómez, T, & Nieves, L. (2019). Vida universitaria: una visión desde las vivencias y prácticas del fraude académico. Revista de la Universidad de La Salle, 80, 181-203. Recuperado de https://ciencia.lasalle.edu.co/cgi/viewcontent.cgi?article=2266&context=ruls
Muñoz-Cantero, J.M., Porto-Castro, A.M., Ocampo-Gómez, C.I., Espiñeira-Bellón, E.M., & Mosteiro-García, M.J. (2019). Informe técnico sobre o plaxio académico no SUG. A Coruña: Reprografía Noroeste.
Muñoz-Cantero, J.M., Rebollo-Quintela, N., Mosteiro-García, M.J., & Ocampo-Gómez, C.I. (2019). Validación del cuestionario de atribuciones para la detección de coincidencias en trabajos académicos. RELIEVE, 25(1), art. 4. doi: http://dx.doi.org/10.7203.relieve.25.1.13599
Ramírez, A.S. (2019). El plagio: un dolor de cabeza para estudiantes y académicos. En E. Serna (Ed.), Revolución en la formación y la capacitación para el siglo XXI (pp. 373-376). Medellín, Antioquia, Instituto Antioqueño de Investigación.
Ramos, T., Damian, E., Inga, M., Arias, D., & Caurcel, M. (2019). Actitudes hacia el plagio en estudiantes de administración de empresas de dos universidades privadas en Arequipa. Propósitos y Representaciones, 7(1), 33-58. doi: http://dx.doi.org/10.20511/pyr2019.v7n1.264
Sureda-Negre, J., Cerdà-Navarro, A., Calvo-Sastre, A., & Comas-Forgas, R.L. (2020). Las conductas fraudulentas del alumnado universitario español en las evaluaciones: valoración de su gravedad y propuestas de sanciones a partir de un panel de expertos. Revista de Investigación Educativa, 38(1), 201-219. doi: https://dx.doi.org/10.6018/rie.358781
Sureda-Negre, J., Comas-Forgas, R.L., & Oliver-Trovat, M.F. (2015). Plagio académico entre alumnado de secundaria y bachillerato. Diferencias en cuanto al género y la procrastinación. Comunicar, 44 (22), 103-111. doi: https://dx.doi.org/10.3916/C44-2015-11
Tayan, B.M. (2017). Academic misconduct: an investigation into male students’ perceptions experiences & attitudes towards cheating and plagiarism in a Middle Eastern University context. Journal of Education and Learning, 6(1), 158-166. doi: http://dx.doi.org/10.5539/jel.v6n1p158
Vaamonde, J.D., & Omar, A. (2008). La deshonestidad académica como un constructo multidimensional. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 38(3-4), 7-27. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=27012440002
Copyright (c) 2021 Journal of Educational Research
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The articles and scientific documents published in RIE abide the following conditions:
1. The Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia (the publisher) has the property rights (copyright) of all the documents published and allows the reuse under the user’s license indicated in point 2.
2. All documents are published in the digital edition of RIE under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (legal document) license. These documents can be copied, used, distributed, communicated and explained publicly if: i) the author(s) and its original source of publishing (magazine, publisher and URL of the document) are cited; ii) it is not used for commercial purpose; iii) the existence and the specifications about this license are mentioned.
3. Auto-archive’s conditions. The authors are allowed and encouraged to digitally distribute the pre-print versions (a version before evaluation) and/or post-print (a version that it is already evaluated and accepted to its publication). This promotes circulation and distribution earlier and can increase the citations and significance within the academic community.