The relationship between ICT competences, ICT use and learning approaches in university students of education

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/rie.409371
Keywords: information and communication technologies, university students, ICT competence, use of technology in education, approaches to learning

Abstract

Information and communication technologies (ICT) represent a change in the ways of learning of university students. The purpose of this study is to know the relationship between learning approaches (superficial and deep), use of ICT (personal use, non-school academic use and academic use in the classroom) and ICT competences (technological, pedagogical and ethical) in university students of Education degrees. This is a study based on a correlational design, whose sample is made up of 485 students of the degrees of Pedagogy and Social Education at the University of Valencia, selected by non-probabilistic and accidental sampling, collecting the information through two questionnaires. The results indicate the existence of a complex link between ICT competences, use of ICT and learning approaches. The relationship between pedagogical and ethical competences, non-school academic use and an in-depth approach, and between a superficial approach and academic use of ICT in the classroom should be highlighted. Therefore, the need to train students in the pedagogical and ethical competences of ICT is stressed in order to encourage deep learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alderete, M. V., Di Meglio, G., & Formichella, M. M. (2017). Acceso a las TIC y rendimiento educativo: ¿una relación potenciada por su uso? Un análisis para España. Revista de Educación, 377, 54-81. doi: 10.4438/1988-592X-RE-2017-377-353

Almerich, G., Suárez-Rodríguez, J., Díaz-García, I., & Orellana, N. (2020). Estructura de las competencias del siglo XXI en alumnado del ámbito educativo. Factores personales influyentes. Educación XX1, 23(1), 45-74, doi: 10.5944/educXX1.23853

Arras, A. M. D. G., Torres, C. A., & García-Valcárcel, A. (2011). Competencias en Tecnologías de Información y Comunicación (TIC) de los estudiantes universitarios. Revista latina de comunicación social, (66), 130-152. Recuperado de http://www.revistalatinacs.org/11/art/927_Mexico/06_Arras.html.

Biggs, J., Kember, D., & Leung, D. Y. (2001). The revised two‐factor study process questionnaire: R‐SPQ‐2F. British journal of educational psychology, 71(1), 133-149. doi: 10.1348/000709901158433

Biggs, J., & Tang, C. (2011). Teaching For Quality Learning At University. London: McGraw-Hill Education. Recuperado de https://pdfs.semanticscholar.org/1f96/f4a66767293cf2902652ac9eadfa8ef51f13.pdf

Comisión Europea (2017). Comunicación de la Comisión al Parlamento Europeo, al Consejo, al Comité Económico y Social Europeo y al Comité de las Regiones sobre una agenda renovada de la UE para la educación superior. Recuperado de https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ES/TXT/PDF/?uri=CELEX:52017DC0247&from=es.

Comisión Europea (2018). ANEXO de la Propuesta de Recomendación del Consejo relativa a las competencias clave para el aprendizaje permanente. Recuperado de https://eur-lex.europa.eu/resource.html?uri=cellar:395443f6fb6d11e7b8f501aa75ed71a1.0013.02/DOC2&format=PDF.

Cohen, J., Cohen, P., West, S. G., & Aiken, L. S. (2003). Applied multiple regression/correlation analysis for the behavioral sciences. London: Routledge.

Díaz-García, I., Almerich, G., Cebrián-Cifuentes, S., & Suárez-Rodríguez, J. (2019). La Influencia del Uso de las TIC sobre los Enfoques de Aprendizaje en Alumnado Universitario del Ámbito de la Educación. En J. Murillo & C. Martínez-Garrido (Coords.), Actas del XIX Congreso Internacional de Investigación Educativa. Metodología de investigación educativa (Volumen II, pp. 301-306). Madrid: AIDIPE.

Fan, X., & Konold, T. R. (2010). Canonical correlation analysis. En G. R. Hancock y R. O. Mueller (Eds), The reviewer’s guide to quantitative methods in the social sciences (pp. 29-40). New York: Routledge.

Fraillon, J., Ainley, J., Schulz, W., Friedman, T., & Gebhardt, E. (2014). Preparing for life in a digital age: The IEA international computer and information literacy study international report. Cham: Springer.

García-Valcárcel, A., & Tejedor, F. (2017). Percepción de los estudiantes sobre el valor de las TIC en sus estrategias de aprendizaje y su relación con el rendimiento. Educación XX1, 20(2), 137-159. doi: 10.5944/educXX1.19035

Gargallo, B., Garfella, P. R., & Pérez, C. (2006). Enfoques de aprendizaje y rendimiento académico en estudiantes universitarios. Bordón, 58(3), 45-61. Recuperado de https://recyt.fecyt.es/index.php/BORDON/article/view/39598

Hatlevik, O. E., Ottestad, G., & Throndsen, I. (2015). Predictors of digital competence in 7th grade: a multilevel analysis. Journal of Computer Assisted Learning, 31(3), 220-231. doi: 10.1111/jcal.12065

ISTE (2016). ISTE Standards for Students. Recuperado de https://www.iste.org/standards/for-students.

Maquilón Sánchez, J. J., Mirete Ruiz, A. B., García Sánchez, F. A., & Hernández Pina, F. (2013). Valoración de las TIC por los estudiantes universitarios y su relación con los enfoques de aprendizaje. Revista de Investigación Educativa, 31(2), 537-554. doi: 10.6018/rie.31.2.151891

Martínez-Clares, P., & González-Lorente, C. (2019). Competencias personales y participativas vinculantes a la inserción laboral de los universitarios: Validación de una escala. RELIEVE, 25(1). Recuperado de https://www.uv.es/RELIEVE/v25n1/RELIEVEv25n1_6.pdf.

Marton, F., & Säljö, R. (1976a) On qualitative differences in learning: I. Outcome and process. Journal of Educational Psychology, 46(1), 4-11. doi: 10.1111/j.2044-8279.1976.tb02980.x

Marton, F., & Säljö, R. (1976b) On qualitative differences in learning: II. Outcome as a function of the learner’s conception of the task. Journal of Educational Psychology, 46(2), 115-127. doi: 10.1111/j.2044-8279.1976.tb02304.x

McCune, V., & Entwistle, N. (2011). Cultivating the disposition to understand in 21st century university education. Learning and Individual Differences, 21(3), 303–310. doi: 10.1016/j.lindif.2010.11.017

Mirete Ruiz, A. B., Pérez Rubio, R., & Maquilón, J. J. (2018). Estudio comparativo de los enfoques de aprendizaje de los estudiantes de los Grados en Pedagogía y Educación Primaria. Educatio Siglo XXI, 36(1), 173-194. doi:10.6018/j/324221

Monroy, F., & Hernández Pina, F. (2014). Factores que influyen en los enfoques de aprendizaje universitario. Una revisión sistemática. Educación XX1, 17(2), 105-124. doi: 10.5944/educxx1.17.2.11481

Nugent A., Lodge, J. M., Carroll, A., Bagraith, R., MacMahon, S., Matthews, K. E., & Sah, P. (2019). Higher Education Learning Framework: An evidence informed model for university learning. Brisbane: The University of Queensland. Doi: 10.13140/RG.2.2.20761.47207.

REBIUN (2016). Marco de competencia digital para estudiantes de grado. CRUE- REBIUN. Recuperado de http://rebiun.xercode.es/xmlui/bitstream/handle/20.500.11967/65/IIIPE_Linea2_2016_Marco_de_competencia_digital_para_estudiantes_de_grado_adaptacion_DIGCOMP_.pdf?sequence=4&isAllowed=y.

Richardson, M., Abraham, C., & Bond, R. (2012). Psychological correlates of university students' academic performance: A systematic review and meta-analysis. Psychological Bulletin, 138(2), 353–387. doi: 10.1037/a0026838

Rohatgi, A., Scherer, R., & Hatlevik, O. E. (2016). The role of ICT self-efficacy for students' ICT use and their achievement in a computer and information literacy test. Computers & Education, 102, 103-116. doi:10.1016/j.compedu.2016.08.001

Soler-Contreras, M. G., Cárdenas-Salgado, F. A., Hernández-Pina, F., & Monroy-Hernández, F. (2017). Enfoques de aprendizaje y enfoques de enseñanza: origen y evolución. Educación y Educadores, 20(1), 65-88. doi: 10.5294/edu.2017.20.1.4

Suárez-Rodríguez, J.M., Almerich, G., Orellana, N., & Díaz-García, I. (2016). Protocolo Innovatic. Documento no publicado.

Vuorikari, R., Punie, Y., Carretero Gomez S., y Van den Brande, G. (2016). DigComp 2.0: The Digital Competence Framework for Citizens. Update Phase 1: The Conceptual Reference Model. Sevilla: Unión Europea.

Published
01-07-2020
How to Cite
Díaz, I., Almerich Cerveró, G., Suárez-Rodríguez, J., & Orellana Alonso, N. (2020). The relationship between ICT competences, ICT use and learning approaches in university students of education . Journal of Educational Research, 38(2), 549–566. https://doi.org/10.6018/rie.409371
Issue
Section
Articles