Español

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/rie.405721
Keywords: non-formal education, leisure and education, educational innovations, emotional development

Abstract

This paper presents an innovative methodology in the emotional education field, La Granja, which was developed during a summer camp celebrated in 2017 in Santa María de Palautordera (Barcelona-Spain). It is a non-formal education experience proposed to promote learning from the emotions and experiences. The main goal is to assess the effect of this method on 127 children, between 8 and 14 years of age, in terms of improving their emotional competencies, as well as their perception of the usefulness of what they have learned. It follows a pragmatic paradigm that combines data collected by different approaches. It includes the application of the Emotional Development Questionnaire (CDE-9-13 and CDE-SEC, of the GROP) before and at the end of the summer camp, plus the ad hoc survey with open questions as post-test.

In the global emotional competence, as well as its five dimensions: awareness, emotional regulation, emotional autonomy, social competencies, and life and wellbeing competencies, the scores increase, after their participation in the summer camp. These differences were significant in all cases except in the last dimension. According to the lexicometric analysis and the content of the open questions, there are coincidences between both quantitative observations and the meaning given to the experience in terms of emotional competencies. The most relevant discussion and conclusions are based on the importance of reflection as a learning enhancer, the duration and intensity of the interventions and the alignment of all the resources used that interact synergistically around the achievement of the objectives, topics broadly included in the scientific literature.

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Author Biographies

Español, La Granja Ability Training Center

Escritora. Creadora del "Método La Granja". Directora de "La Granja, Ability Training Center" de Barcelona y Madrid. Educadora emocional con 34 años de experiencia. Responsable del Programa de Gestión Emocional para niños del Hospital Sant Joan de Déu. Presidenta de la Fundación para la Educación. Editora de la publicación Va de Educación y divulgadora mediática. Su línea de investigación es la educación emocional llevada a la práctica.

 

Núria Pérez-Escoda, Universidad de Barcelona

Professora Titular en el Departamento MIDE

Facultat de Pedagogia

Universidad de Barcelona

Miembro de AIDIPE

Mercedes Reguant Alvarez, Facultad de Educación. Universidad de Barcelona

Profesora lectora de la Universidad de Barcelona, adscrita al Departamento de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación. Lic. en Educación, Especialista en Gerencia educacional y Doctora en Educación. Más de 30 años de experiencia en el área educativa. Cofundadora y miembro activo del GINDOC MideMe. Miembro del GRR TRALS. Asesora metodológica. Líneas de investigación desarrollo de competencias y evaluación.

Español, La Granja, Ability Training Center

Licenciada en psicología por la URV, postgraduada en psicología del deporte por la UAB. Acreditada como psicóloga experta en Coaching por el Colegio Oficial de Psicólogos de Catalunya. Educadora emocional, Gestora del Talento, Selección y Formación, responsable del Programa de Desarrollo del Talento y formación del Método de Educación Emocional en La Granja Ability Training Center. Su línea de investigación es el desarrollo de las competencias emocionales y el crecimiento personal.

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Published
01-07-2020
How to Cite
Español, Pérez-Escoda, N., Reguant Alvarez, M. ., & Español. (2020). Español. Journal of Educational Research, 38(2), 495–513. https://doi.org/10.6018/rie.405721
Issue
Section
Articles