Implementation and results of a system to evaluate the quality of university teaching in a decade of experimentation

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/rie.401221
Keywords: teaching quality, teacher assessment, teaching competencies, teaching standards

Abstract

The evaluation of the quality of university teaching has become for the last decade a topic of maximum relevance due to the impact it has on the new approach proposed in the European Higher Education Area (EHEA) and due to the change in the role that teachers must play. This article presents a pioneering system in the way the quality of teaching is evaluated through a double quality Label: I Design and Planning and II Implementation. The analyses and results presented refer exclusively to the label I applied for ten years. During this time, a total of 1930 teacher reports have been issued and 379 of them have been analysed through a stratified probabilistic sample. The method used was basically quantitative with a qualitative complement. The results show that there has been an improvement in teacher quality linked to a decrease in errors throughout the process analysed. This leads to a debate on the relevance of evaluation as a means of improvement and not exclusively as a summative function.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ana María García Olalla, Universidad de Deusto

Directora de Departamento de Innovación y Organización Educativa y Responsable de Evaluación y calidad de la Docencia en la Universidad de Deusto

References

Ajjawi, R. & Boud, D. (2017). Researching feedback dialogue: an interactional analysis approach. Assessment & Evaluation in Higher Education, 42(2), 252-265. doi:10.1080/02602938.2015.1102863

Aláez, M., García-Olalla, A., García-Feijoo, M. & Eizaguirre, A. (2018). Evaluación de la calidad docente en una facultad de derecho. Revista de Educación y Derecho, 17, 1-28. doi:10.1344/REYD2018.17.23482

Álvarez, P.R., López, D., Peña, R. y González, M.O. (2019). La guía docente en la planificación y desarrollo de la enseñanza universitaria. Revista electrónica Investigación y Docencia, 21, 7-24. doi: 10.17561/reid.n21.1

ANECA (2006). DOCENTIA, Programa de apoyo para la evaluación de la actividad docente del profesorado universitario. Modelo de evaluación. Recuperado de http://www.aneca.es

Biggs, J. & Tang, C. (2011). Calidad del aprendizaje universitario. Madrid: Narcea.

Campo, L. (2016). Evaluación de las competencias docentes en el ámbito universitario: un sistema de 360º. Aplicación en dos universidades chilenas (Tesis doctoral inédita). Universidad de Deusto, Bilbao.

Chalmers, D. (2008). Teaching and learning quality indicators in australian universities. University of Western Australia. En OECD, Outcomes of Higher Education: Quality relevance and impact. Paper for the IMHE 2008 General Conference, París, 8-10 septiembre 2018. Recuperado de http://www.oecd.org/site/eduimhe08/41216416.pdf

Council of Chief State School Officers (2013). InTASC Model core teaching standards and learning progressions for teachers. Washington: CCSSO. Recuperado de http://programs.ccsso.org/content/pdfs/corestrd.pdf

Devonshire, P. & Brailsford, I. (2012). Defining pedagogical standards and benchmarks for teaching performance in law schools: contrasting models in New Zeeland and the United Kingdom. The Law Teacher, 46(1), 50-64. doi: 10.1080/03069400.2012.644970

Eizaguirre, A., García-Olalla, A., Del Orden, O. & García-Feijoo, M. (2017). Principios básicos de la Pedagogía Ignaciana y su implantación en la Deusto Business School a través del Modelo Deusto de Formación. Estudios Empresariales, 1-2(50-51), 80-98.

ENQA (2005). Standards and guidelines for Quality Assurance in European Higher Education Area. Helsinki: ENQA. Recuperado de https://enqa.eu/wp-content/uploads/2015/09/ESG_3edition.pdf

ENQA (2015). Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area (ESG). Brussels: EURASHE. Recuperado de https://enqa.eu/wp-content/uploads/2015/11/ESG_2015.pdf

García-Olalla, A. (2014). El portafolio docente: un instrumento para evaluación y mejora de la práctica docente. Revista CIDUI, 2, 1-13. Recuperado de https://www.cidui.org/revistacidui/index.php/cidui/article/view/550

García-Olalla, A. & Auzmendi, E. (2012). Evaluación de la planificación de la docencia en las asignaturas de grado. Revista CIDUI, 1, 1-19. Recuperado de https://www.cidui.org/revistacidui/index.php/cidui/article/view/126

Hibbert, P. & Semler, M. (2016). Faculty development in teaching and learning: the UK framework and current debates. Innnovations in Education and Teaching International, 53(6), 581-591. doi: 10.1080/14703297.2015.1022201

Higher Education Academy (2011). The UK Professional Standards Framework for Teaching and Learning in Higher Education, Recuperado de https://www.heacademy.ac.uk

Kish, L. (1995). Diseño estadístico para la investigación. Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas.

Louden, W. (2000). Standards for standards: The development of Australian profesional standars for teaching. Australian Journal of Education, 44(2), 118-134. doi: 10.1177/000494410004400203

Macquarie University (2010). Teacher standards-individual level. Recuperado de http://mq.edu.au/learning-and-teaching/activities/research/docs/TeachingStandards_Individual.doc

Manríquez, L. (2012). ¿Evaluación en competencias? Estudios pedagógicos, 38(1), 353-366. doi: 10.4067/S0718-07052012000100022

Marbán, J. M. (Coord.) (2012). Análisis de las herramientas de evaluación de la Calidad Docente mediante contrastes basados en Estándares Internacionales de Excelencia. Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte, Proyecto EA2011-0113.

McKenna, B., Nevo, D., Sttuflebeam, D, & Thomas, R. (1998). Guía profesional para la mejora de los sistemas de evaluación del profesorado. Bilbao: ICE de la Universidad de Deusto-INCE.

Muñoz-Cantero, J.M., Ríos, M.P. & Abalde, E. (2002). Evaluación docente vs. evaluación de la calidad. Revista ELectrónica de Investigación y Evaluación Educativa (RELIEVE), 8(2) 103-134. Recuperado de http://www.uv.es/RELIEVE/v8n2/RELIEVEv8n2_4.htm

National Board for Professional Teaching Standards (2016). What teachers should know and be able to do. Arlingthon: NBPTS. Recuperado de http://accomplishedteacher.org/wp-content/uploads/2016/12/NBPTS-What-Teachers-Should-Know-and-Be-Able-to-Do-.pdf

National Council for Accreditation of Teacher Education (2008). Professional standards for the accreditation of teacher preparation institutions. Washington. Recuperado de www.ncate.org

Navarro C. & Ramírez, M.S. (2018). Mapeo sistemático de la literatura sobre evaluación docente (2013-2017). Educaçao e Pesquisa, 44, 1-23. doi: 10.1590/s1678-4634201844185677

Paricio, J., Fernández, A. & Fernández, I. (Eds.) (2019). Cartografía de la buena docencia Universitaria. Madrid: Narcea.

Romero, S. (2014). Label 2: el portafolio del profesor como herramienta para la medida de la calidad docente. En actas del XI Congreso de Tecnologías, Aprendizaje y Enseñanza de la Electrónica (TAEE 2014), Bilbao: Universidad de Deusto. http://taee.etsist.upm.es/actas/2014/Actas_Congreso_TAEE_2014.pdf

Sadler, R. (2017). Academic achievements standards and quality assurance. Quality in Higher Education, 23(2), 81-99. doi: 10.1080/13538322.2017.1356614

Sanders, J.M. (1998). Estándares para evaluación de programas. Bilbao: Mensajero.

Serafini, F. (2002). Possibilities and challenges. The national board for professional teaching standars. Journal of Teacher Education, 53(4), 316-327. doi: 10.1177/0022487102053004004

Stufflebeam, D.L. (Dir) (2001). Estándares de Evaluación de Personal. Bilbao: Mensajero.

Texas Education Agency (2011). Texas educator certification preparation manual. Texas. Recuperado de https://tea.texas.gov/

Theurillat, D. & Gareca, B. (2015). Organización de docencia e investigación en universidades: Una exploración al caso chileno. Calidad en la Educación, 42, 120-160. doi:10.4067/S0718-45652015000100005

Universidad de Deusto (2007). Manual para la garantía interna de calidad docente: modelo de desarrollo profesional en la UD. Bilbao: Universidad de Deusto.

University of Auckland (2011). Guidelines for effective teaching. Teaching and learning quality committee. Auckland. Recuperado de http://www.auckland.ac.nz/webdav/site/central/shared/about/teaching-and-learning/policies-guidelines-procedures/documents/Guidelines-for-effective-teaching-2011.pdf

University of Western Australia (2009). Teaching criteria framework. Teaching quality indicators project. Centre for advancement of teaching and learning. Recuperado de http://www.catl.uwa.edu.au/tcf

Villa, A., Campo, L., Arranz, S., Villa, O. & García-Olalla, A. (2013). Valoración del profesorado de magisterio sobre el aprendizaje basado en competencias implantado. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 17(3), 35-55. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=56729527003

Villa, A. & García-Olalla, A. (2006). Garantía interna de calidad docente: propuesta de un modelo de desarrollo profesional en la Universidad de Deusto. En E. Arregui y otros (Coords.), Políticas de gestión de las organizaciones educativas. Implicaciones para el currículum universitario en el marco europeo. Oviedo: Universidad de Oviedo.

Villa, A. & García-Olalla, A. (2014). Un sistema de garantía de calidad de la docencia: un estudio de caso. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 17(3), 65-78. doi: 10.6018/reifop.17.3.204061

Published
10-01-2022
How to Cite
García Olalla, A. M., Villa Sánchez, A. ., Aláez , M. ., & Romero-Yesa, S. . (2022). Implementation and results of a system to evaluate the quality of university teaching in a decade of experimentation. Journal of Educational Research, 40(1), 51–68. https://doi.org/10.6018/rie.401221
Issue
Section
Articles