Effects of the Promociona program against school failure in gypsy students
Abstract
One of the most affected groups by school failure, in Spain, is the gypsy population. In this study, it was developed an investigation about the Promociona program, which was designed as a tool for school success and educational standardization of the gypsy population. A case-control study was proposed to analyze the educational and economic effects of Promociona. For this purpose, 1,489 gypsy students, belonging to the 4th grade of secondary education and participating in Promociona, were analyzed during the 2008-2018 period. To make the control group, a sample was taken, by simple random sampling, of 1,491 gypsy students from 4th grade of secondary education, in Spain, and not participating in Promociona, during the same study period. As statistical methods, descriptive techniques (frequencies, statistics and graphs) and inferential techniques (binary logistic regression, Wald test, Nagelkerke´s R2, and odds-ratio) were used. The main results were that participation in Promociona was significant, at 95% confidence level, in school success and post-obligatory school continuity. The probability of getting school success was 5.91 times higher in Promociona than in the control group. On the other hand, the probability of continuing post-obligatory studies was 16.25 times higher in Promociona than in the control group. The cost of school failure in Promociona was 2.76 times lower than in the control group, and the savings for school success were 2.15 times higher. It is concluded that Promociona collaborates in the success and school continuity of gypsy students, and generates a saving of economic educational costs.
Downloads
References
Álvarez, J. (2017). La tutoría en secundaria. Educatio Siglo XXI, 35(2), 65-90. DOI: http://dx.doi.org/10.6018/j/298521
Aramendi, P., Vega, A., y Buján, K. (2012). Los Programas de Diversificación Curricular y los Programas de Cualificación Profesional Inicial, ¿una alternativa al fracaso escolar? Revista española de pedagogía, 70(252), 237-256.
Astakhova, K., Korobeev, A., Prokhorova, V., Kolupaev, A., Vorotnoy, M., & Kucheryavaya, E. (2016). The Role of Education in Economic and Social Development of the Country. International Review of Management and Marketing, 6(S1), 53-58.
Banco Bilbao Vizcaya Argentaria (BBVA) Research. (2012). La rentabilidad privada y fiscal de la educación en España. Recuperado de https://www.bbvaresearch.com/wp-content/uploads/mult/120912_Observatorio_Economico_Espana-Rentabilidad_educacion_tcm346-357176.pdf
Bartolomé, M. (1997). Diagnóstico a la escuela multicultural. Barcelona: Cedecs.
Benito, A. (2007). La LOE ante el fracaso, la repetición y el abandono escolar. Revista Iberoamericana de Educación, 43(7).
Bray, M. (2011). The Challenge of Shadow Education. Private tutoring and its implications for policy makers in the European Union. Brussels: European Commission.
Briggs, D.C. (2001). The effect of admissions test preparation: Evidence from NELS: 88. Chance, 14(1), 10-18. DOI: https://dx.doi.org/10.1080/09332480.2001.10542245
Broc, M.A. (2000). Autoconcepto, autoestima y rendimiento académico en alumnos de 4º de E.S.O. Implicaciones psicopedagógicas en la orientación y tutoría. Revista de Investigación Educativa, 18(1), 119-146.
Calero, J., Choi, A., & Waisgrais, S. (2010). Determinantes del riesgo de fracaso escolar en España: una aproximación a través de un análisis logístico multinivel aplicado a PISA-2006. Revista de Educación, nº extraordinario, 225-256.
Caslyn, R.J., & Kenny, D.A. (1977). Self-concept of ability and perceived evaluation of others: cause or effect of academic achievement? Journal of Educational Psychology, 69(2), 136-145. DOI: https://doi.org/10.1037/0022-0663.69.2.136
Ferrel, F.R., Vélez, J. y Ferrel, L.F. (2014). Factores psicológicos en adolescentes escolarizados con bajo rendimiento académico: depresión y autoestima. Encuentros, 12(2), 35-47.
Fundación Foessa. (2014). VII Informe sobre exclusión y desarrollo social en España. Recuperado de https://www.foessa2014.es/informe/uploaded/descargas/VII_INFORME.pdf
Fundación Secretariado Gitano. (2013). El alumnado gitano en secundaria: un estudio comparado. Recuperado de https://sede.educacion.gob.es/publiventa/el-alumnado-gitano-en-secundaria-un-estudio-comparado/educacion-gitanos/16147
García, J.I., e Hidalgo, M. (2014). Evaluación de PROA: su efecto sobre el rendimiento de los estudiantes. Recuperado de https://www.educacionyfp.gob.es/inee/dam/jcr:b66794db-053b-4c5b-92f2-a5d19e235813/pctproajigpmhupo.pdf
Garfaella, P.R., Gargallo, B., y Sánchez, F. (2001). Medidas y estrategias para la reducción del absentismo escolar. Revista de Estudios de Juventud, 52, 27-36.
González, O., Berríos, L., y Buxarrais, M.R. (2013). La sensibilidad del profesorado hacia el modelo de educación intercultural: necesidades, situación actual y propuesta de un instrumento de medida. Estudios pedagógicos, 39(2), 147-164. DOI: https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052013000200010
Gurrea, F. (1999). Regulación de la educación compensatoria en España. Proyecto social: Revista de relaciones laborales, 7, 97-122.
Hernández, E., y Medina, R. (2014). Análisis de los obstáculos y barreras para el cambio y la innovación en colaboración en los centros de secundaria: un estudio de caso. Revista de Investigación Educativa, 32(2), 499-512. DOI: http://dx.doi.org/10.6018/rie.32.2.172041
Instituto Nacional de Estadística (INE). (2017). Encuesta de Presupuestos Familiares. Año 2016. Recuperado de https://www.ine.es/prensa/epf_2016.pdf
Jacob, B.A., & Lefgren, L. (2004). Remedial education and student achievement: A regression-discontinuity analysis. Review of economics and statistics, 86(1), 226-244. DOI: https://doi.org/10.3386/w8918
Jimerson, S.R., Anderson, G.E., & Whipple, A.D. (2002). Winning the battle and losing the war: Examining the relation between grade retention and dropping out of high school. Psychology in the Schools, 39(4), 441-457. DOI: https://doi.org/10.1002/pits.10046
Jordán, J. (1996). Propuestas de educación intercultural para profesores. Barcelona: CEAC S.A.
Larocque, M., Kleiman, I., & Darling, S. (2011). Parental involvement: the missing link in school achievement. Preventing School Failure, 55(3), 115-122. DOI: https://doi.org/10.1080/10459880903472876
Mafokozi, J. (1991). Evaluación y fracaso escolar: la perspectiva del alumno. Revista Complutense de Educación, 2(2), 171-194.
Manavella, A.M., y Martín, R.B. (2017). Motivos y expectativas de la demanda de apoyo pedagógico en Educación Secundaria. Páginas de Educación, 10(2), 44-56. DOI: https://dx.doi.org/10.22235/pe.v10i2.1423
Manzanares, M.A., y Ulla, S. (2012). La evaluación estatal del Plan de Refuerzo, Orientación y Apoyo (PROA). Análisis tras seis años de evaluación continuada. Revista de educación, nº extraordinario, 89-116.
Martínez, J.S. (2009). Fracaso escolar, PISA y la difícil ESO. Revista de la Asociación de Sociología de la Educación-RASE, 2(1), 56-85.
Martínez, R.A., y Álvarez, L. (2005). Fracaso y abandono escolar en Educación Secundaria Obligatoria: implicación de la familia y los centros escolares. Aula Abierta, 85, 127-146.
Martínez, R.A., y Pérez, H. (2004). Evaluación e intervención educativa en el campo familiar. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 15(1), 89-104.
Ministerio de Educación. Gobierno de España (2011). Plan PROA. Plan de refuerzo, orientación y apoyo en centros de Educación Primaria y Educación Secundaria. Recuperado de https://sede.educacion.gob.es/publiventa/plan-de-refuerzo-orientacion-y-apoyo-proa-2011/educacion-infantil-y-primaria-educacion-secundaria/14880
Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. Gobierno de España. (2017a). Datos y cifras. Curso escolar 2017/2018. Recuperado de https://sede.educacion.gob.es/publiventa/datos-y-cifras-curso-escolar-20172018/ensenanza-estadisticas/22113
Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. Gobierno de España. (2017b). Sistema estatal de indicadores de la educación. Edición 2017. Recuperado de http://www.educacionyfp.gob.es/servicios-al-ciudadano/estadisticas/indicadores-publicaciones-sintesis/sistema-estatal-indicadores.html
Ministerio de Educación y Formación Profesional. Gobierno de España (2016). Recursos económicos. Gasto Público. Año 2016. Recuperado de https://www.mecd.gob.es/servicios-al-ciudadano-mecd/estadisticas/educacion/recursos-economicos/gasto-publico/2016.html
Ministerio de Educación y Formación Profesional. Gobierno de España. (2018). Estadística de las Enseñanzas no universitarias. Resultados académicos del curso 2016-2017. Recuperado de http://www.educacionyfp.gob.es/servicios-al-ciudadano/estadisticas/no-universitaria/alumnado/resultados/2016-2017.html
Navarro, R. (2006). Los Programas de Diversificación Curricular: ¿qué opinan los alumnos que los han cursado? Revista española de pedagogía, 64(233), 123-142.
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (OCDE). (2016). PISA 2015. Resultados clave. Recuperado de https://www.oecd.org/pisa/pisa-2015-results-in-focus-ESP.pdf
Palomares, A., y López, S. (2012). La respuesta a la diversidad: de los programas de garantía social hacia los programas de cualificación profesional inicial. Revista Española de Educación Comparada, 20, 249-274. DOI: https://doi.org/10.5944/reec.20.2012.7600
Parra, I., Álvarez, A., Bautista, F., y Gamella, J.F. (2018). Matrimonio temprano, segregación escolar y retraso curricular en el abandono escolar de la minoría gitana española. Educación social. Retos para la transformación socioeducativa y para la paz. II simposio iberoamericano de pedagogía social en Colombia.
Pérez-Herrero, M., Antúnez, A., y Burguera-Condon, J.L. (2017). Factores que inciden en el abandono escolar del alumnado gitano: perspectiva de profesionales clave. Revista de Psicología y Educación, 12(1), 55-76.
Pérez, R. (2000). La evaluación de programas educativos: conceptos básicos, planteamientos generales y problemática. Revista de Investigación Educativa, 18(2), 261-287.
Roca, A. (2010). El abandono temprano en la educación y la formación en España. Revista de Educación, nº extraordinario, 31-62.
Rodríguez, R. (2008). Éxito y fracaso en contextos socioculturales: el reto de educar a estudiantes de diverso origen lingüístico y cultural. II Congrés anual fracás escolar. Estudi 6. Palma de Mallorca: 24 al 26 de noviembre de 2005.
Rujas, J. (2012). Elementos para una genealogía del “fracaso escolar” en España: notas sobre la emergencia de un problema social. XVI Conferencia de Sociología de la Educación, Oviedo, 12 y 13 de julio de 2012.
The articles and scientific documents published in RIE abide the following conditions:
1. The Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia (the publisher) has the property rights (copyright) of all the documents published and allows the reuse under the user’s license indicated in point 2.
2. All documents are published in the digital edition of RIE under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (legal document) license. These documents can be copied, used, distributed, communicated and explained publicly if: i) the author(s) and its original source of publishing (magazine, publisher and URL of the document) are cited; ii) it is not used for commercial purpose; iii) the existence and the specifications about this license are mentioned.
3. Auto-archive’s conditions. The authors are allowed and encouraged to digitally distribute the pre-print versions (a version before evaluation) and/or post-print (a version that it is already evaluated and accepted to its publication). This promotes circulation and distribution earlier and can increase the citations and significance within the academic community.