Percepciones del alumnado sobre diferentes tipos de violencia. Adaptación y validación del CUVE3 -ESO al contexto universitario
Adaptation and validation of CUVE3 -ESO in the context of the University of Huelva (Spain)
Abstract
Most studies about school violence focus their analysis on the stages of primary and secondary education with little research being available on this subject at the university level. Taking this reality as a point of departure and making use of a survey-type methodology, this study investigates the perception of students at the University of Huelva (Spain). This study is concerned with the frequency with which they consider that different types of school violence appear, whether carried out by other students or by professors of the University. Specifically, this study is based on the adaptation of the CUVE3-ESO to a university context and its application to a sample made up of 337 students at the University of Huelva. Their psychometric properties have been analyzed. Descriptive analyses of the studied variables have also been carried out. By way of discussion and conclusions, on the one hand, it is worth highlighting the identification of certain disruptive behaviors in the classroom, as well as verbal violence between students and exclusionary teacher violence towards certain students, in terms of having a preference for some students (M=2.56), disliking some (M=2.25) and ignoring others (M=2.06). These behaviors are presented as the most common forms of violence at the University (and have also been detected at other educational levels). On the other hand, this study corroborates that the adaptation of the instrument used is reliable and valid for evaluating violence in a university context.
Downloads
References
Álvarez, E., Álvarez, M., Castro P., Campo, M.A. & González, C. (2016). Teachers’ perception of disruptive behaviour in the classrooms. Psicothema, 28(2), 174-180 doi: 10.7334/psicothema2015.215
Álvarez-García, D., Núñez, J.C., & Dobarro, A. (2013). Cuestionarios para evaluar la violencia escolar: CUVE3-EP y el CUVE3-ESO. Apuntes de Psicología, 31(2), 191-202. Recuperado de http://www.apuntesdepsicologia.es/index.php/revista/article/view/322/296
Barcaccia, B., Howard, B., Pallini, S., & Baiocco, R. (2017). Bullying and the detrimental role of un-forgiveness in adolescents’ wellbeing. Psicothema, 2(29), 217-222. doi: 10.7334/psicothema2016.251
Carmona, F. (2014). Un ejemplo de ACP paso a paso. Departament d’Estadıstica. Universitat de Barcelona. Recuperado de: http://www.ub.edu/stat/docencia/Mates/ejemploACP.PDF
Carrillo, R. (2015). Violencia en las universidades públicas. El caso de la Universidad Autónoma Metropolitana. México: UAM.
Carrillo, R. (2016). Entre la simulación y la práctica institucional. Primer diagnóstico sobre violencia en la UAM. El Cotidiano, 200, 169-180. Recuperado de http://132.248.9.34/hevila/ElCotidiano/2016/no200/14.pdf
Dobarro, A., Álvarez-García, D., & Núñez, J. (2016). CUVE3: instrumentos para evaluar la violencia escolar. International Journal of Developmental and Educational Psychology 5(1), 487-492. doi: https://doi.org/10.17060/ijodaep.2014.n1.v5.710
Domínguez, J., Álvarez, E., & Vázquez, E. (2017). Dimensiones predictivas del constructo violencia escolar en la educación secundaria obligatoria. Revista de Investigación Educativa, 35(2), 337-351. doi: http://dx.doi.org/10.6018/rie.35.2.259471
Félix, V., & Durán, E. (2013). La profesión docente y los rasgos de violencia en la educación superior. Las posibilidades de una ética docente en las interacciones educativas. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 10. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=155/15518482001
Herrera-López, M., Romera, E., & Ortega-Ruíz, R. (2017). Bullying y cyberbullying en Colombia; coocurrencia en adolescentes escolarizado. Revista Latinoamericana de Psicología, 49, 163-172. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.rlp.2016.08.001
Kelley, T. L. (1935). Essential traits of mental life. Harvard Studies in Education. Cambridge: Harvard University Press.
López, M.G. (2017).Influencia del clima escolar y familiar en el acoso escolar y cibernético de universitarios. RMIP, 9(1), 31-44. Recuperado de http://www.medigraphic.com/pdfs/revmexinvpsi/mip-2017/mip171c.pdf
Machimbarrena, J.M., & Garaigordobil, M. (2017). Bullying/Cyberbullying en quinto y sexto curso de primaria: diferencias entre centros públicos y privados. Anales de psicología, 2(33), 319-326. doi: http://dx.doi.org/10.6018/analesps.33.2.249381
Martínez-Otero, (2017). Acoso y Ciberacoso en una muestra de alumnos de Educación secundaria. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 21(3), 277-298. Recuperado de https://recyt.fecyt.es/index.php/profesorado/article/view/59799/pdf_50
Montesinos, R., & Carrillo, R. (2011). El crisol de la violencia en las universidades públicas. El cotidiano, 170, 49-56. Recuperado de http://132.248.9.34/hevila/ElCotidiano/2011/no170/5.pdf
Navarro-Guzmán, C., Ferrer-Pérez, V. A., & Bosch-Fiol, E. (2016). El acoso sexual en el ámbito universitario: análisis de una escala de medida. Universitas Psychologica, 15(2), 371-382. doi: http://dx.doi.org/10.11144/Javeriana.upsy.15-2.asau
Nieto L., Portela I, López E., & Domínguez, V. (2018). Violencia verbal en el alumnado de Educación Secundaria Obligatoria. European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education, 8(1), 5-14. doi: 10.30552/ejihpe.v8i1.221
Nunnally, J. & Bernstein, Y. (1995). Teoría psicométrica. México: McGrawHill.
Orozco, L.A., Ybarra, J.L., & Guerra, V. (2016). Adaptación del Cuestionario de Violencia Escolar en estudiantes de educación secundaria de México. Revista Mexicana de Investigación en Psicología, 4(1) 14-22. doi: 10.13140/RG.2.1.3711.9763
Ortega-Ruiz, R., del Rey, R., & Casas, J.A. (2016). Evaluar el bullying y el cyberbullying validación española del EBIP-Q y del ECIP-Q. Psicología Educativa, 22, 71-79. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.pse.2016.01.004
Pacheco-Salazar, B. (2018). Violencia escolar: la perspectiva de estudiantes y docentes. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 20(1), 112-121. doi: https://doi.org/10.24320/redie.2018.20.1.1523
Prieto, M.T., & Carrillo, J.C. (2015). Violencia virtual y acoso escolar entre estudiantes universitarios: el lado oscuro de las redes sociales. Innovación Educativa, 15(68), 33-57. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-26732015000200004
Romero, S. J. & Ordoñez, X. G. (2015). Psicometría. Madrid, España:COYVE S.A.
San Martín, S., Santamaría, M., Hoyelos, F.J., Ibáñez, J., & Jerónimo, E. (2014). Variables definitorias del perfil del profesor/a universitario/a ideal desde la perspectiva de los estudiantes pre-universitarios/as. Educación XX1, 17(2), 193-215. doi: 10.5944/educxx1.17.2.11486
Simón, C., & Alonso-Tapia, J. (2016). Clima positivo de gestión del aula: efectos del clima de gestión de la disrupción en el comportamiento y en la satisfacción con el profesorado. Revista de Psicodidáctica, 21(1), 65-86. doi: 10.1387/RevPsicodidact.13202
Tlalolin, B. (2017). ¿Violencia o violencias en la universidad pública? Una aproximación desde una perspectiva sistémica. El Cotidiano, 206, 39-50. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=32553518005
Torres, M.T. (2010). El problema de la violencia entre universitarios abordado desde el enfoque de la Investigación- Participación-Acción. Investigación Universitaria Multidisciplinaria, 9(9). 27-36. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3705748.pdf
Treviño, M. C., Cruz M. E., & González-Salazar, F. (2014). Violence and types of violence in Northern Mexico University. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 132, 466-472. doi: 10.1016/j.sbspro.2014.04.338.
Vergel, M., Martínez, J., & Zafra, S. (2016). Factores asociados al bullying en instituciones de educación superior. Revista Criminalidad, 58(2). 197-208. Recuperado de http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-31082016000200008
Zamudio-Sánchez, F.J., Andrade-Barrera, M.A., Arana-Ovalle, R.I., & Alvarado-Segura, A.A. (2017). Violencia de género sobre estudiantes universitarios(as). Convergencia Revista de Ciencias Sociales, 24(75), 133-157. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-14352017000300133
The articles and scientific documents published in RIE abide the following conditions:
1. The Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia (the publisher) has the property rights (copyright) of all the documents published and allows the reuse under the user’s license indicated in point 2.
2. All documents are published in the digital edition of RIE under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (legal document) license. These documents can be copied, used, distributed, communicated and explained publicly if: i) the author(s) and its original source of publishing (magazine, publisher and URL of the document) are cited; ii) it is not used for commercial purpose; iii) the existence and the specifications about this license are mentioned.
3. Auto-archive’s conditions. The authors are allowed and encouraged to digitally distribute the pre-print versions (a version before evaluation) and/or post-print (a version that it is already evaluated and accepted to its publication). This promotes circulation and distribution earlier and can increase the citations and significance within the academic community.