Diseño y validación de una escala para evaluar el funcionamiento de las tutorías en Educación Secundaria
Abstract
The development of the tutorial function development is the key for an integral formation of the students. In recent years, research on this topic has been focused on higher education, relegating to a second place its development in basic education. In this sense, the objective of this work is to design and validate a measuring instrument for the assessment of tutorials in Obligatory and Post-obligatory Secondary Education, supported theoretically, that finds the required psychometric characteristics: reliability, homogeneity of the items and validity. The study sample is made up of 4254 students of Compulsory and Post-compulsory Secondary Education corresponding to different types of educational centers in Autonomous Community of Madrid (CAM). As a result of the literature consulted and the professional experience, four dimensions were considered on the tutorial practice where the reliability was analyzed (Alfa of Cronbach total of the instrument: 0.929, and by dimensions, Functions with the students: 0.868; Functions with the families: 0.649; Development: 0.797; Evaluation: 0.876), the values of the discrimination coefficient of the items (data superior to 0.2, according to Hair et al. 2014) and the Confirmatory Factorial Analysis (χ2/gl= 0.0254; CFI=0.940; RMSEA: 0.044; PRATIO=0.894) obtaining satisfactory results. For all these reasons, the proposed instrument contributes to the study of tutorials, both from a theoretical point of view and because of their psychometric characteristics relative to their reliability and validity. Similarly, the instrument constitutes a useful tool in the development of tutorials, meeting the students’ demands and needs.
Downloads
References
Aguaded, E. (2014). Procesos de planificación y desarrollo de la Acción Tutorial. En J. Expósito (Coord.), La acción tutorial en la educación actual (pp.95-116). Madrid: Síntesis.
Alegre, O.M., Guzmán, R., & Arvelo, C.N. (2017). La tutoría y la inclusión en la formación del profesorado de educación primaria. Educatio Siglo XXI, 35(2), 43-64. doi: https://doi.org/10.6018/j/298511
Álvarez González, M., & Bisquerra, R. (2012). Orientación educativa. Modelos, áreas estrategias y recursos. Madrid: Wolters Kluwer.
Álvarez Justel, J. (2017). La tutoría en Secundaria. Educatio siglo XXI, 35(2), 65-90. doi: https://doi.org/10.6018/j/298521
Anaya, D., Pérez-González, J.C., & Suárez, J.M. (2011). Los contenidos de formación de los profesionales de la orientación educativa desde la perspectiva de los propios orientadores. Revista de Educación, (356), 607-629. doi: https://dx.doi.org/10-4438/1988-592X-RE-2010-356-053
Arza, N., De Salvador, X., & Mascarenhas, S. (2014). La función tutorial del profesorado: estudio evaluativo en tres universidades federales brasileñas. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación Del Profesorado, 17(3), 105-121. doi: http://dx.doi.org/10.6018/reifop.17.3.204081
Bollen, K.A. (1989). Structural equations with latent variables. New York: Wiley.
Byrne, B.M. (2010). Structural equation modeling with AMOS: Basic concepts, applications, and programming. Mahwah, NJ: Erlbaum.
Caldera, J.F., Carranza, M.R., Jiménez, A.A., & Pérez, I. (2015). Actitudes de los estudiantes universitarios ante la tutoría. Diseño de una escala de medición. Revista de la Educación Superior, 44(173), 103-124. doi: https://doi.org/10.1016/j.resu.2015.04.004
Castellano, E.A., & Pantoja, A. (2015). Las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC) como recurso en la Acción Tutorial de Primaria. Revista Científica Electrónica de Educación y Comunicación en la Sociedad Del Conocimiento, 2(15), 350-378. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5476876
Cortada de Kohan, N. (1999). Teorías psicométricas y Construcción de Tests. Buenos Aires: Editorial Lugar.
De la Cruz, F., & Abreu-Hernández, L.F. (2017). Evaluación de la tutoría en los estudios de posgrado: construcción y validez de escalas. Revista de Docencia Universitaria, 15(1), 11-36. doi: https://doi.org/10.4995/redu.2017.5682
Díaz de Greñu, S., & Parejo, J.L. (2013). La promoción de la igualdad y el respeto de la diversidad afectivo-sexual: bases de un programa de orientación y tutoría para educación secundaria. Revista Española de Orientación Y Psicopedagogía, 24(3), 63-79. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=338230795005
García Nieto, N. (2011). La función tutorial en el ámbito educativo. Padres y Maestros, 342, 5-9. Recuperado de https://revistas.comillas.edu/index.php/padresymaestros/article/view/310/239
Gil-Albarova, A., Martínez, A., Tunnicliffe, A., & Moneo, J.M. (2013). Estudiantes universitarios y calidad del plan de acción tutorial. Valoraciones y mejoras. Revista de Docencia Universitaria, 11(2), 163-176. doi: https://doi.org/10.4995/redu.2013.5567
González-Benito, A., & Vélaz de Medrano, C. (2014). La acción tutorial en el sistema escolar. Madrid: UNED.
Hair, J.F, Black, W.C., Babin, B.J., & Anderson, R.E. (2014). Multivariate data analysis (Seventh edition, Pearson new international edition). Harlow, Essex: Pearson Education Limited.
Hudson, P., Usak, M., & Savran-Gencer, A. (2009). Employing the five-factor mentoring instrument: Analysing mentoring practices for teaching primary science. European Journal of Teacher Education, 32(1), 63-74.
Jiménez, M.A., & Navaridas, F. (2012). Cómo son y qué hacen los “maestros excelentes”: la opinión de los estudiantes. Revista Complutense de Educación, 23(2), 463-485. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4134106
Kline, R.B. (2010). Principles and practice of structural equation modeling. New York: Guilford Press.
Lévy, J.P., & Varela, J. (2003). Análisis multivariable para las ciencias sociales. Madrid: Pearson Educación.
López, M., & Pantoja, A. (2016). Diseño y validación de una escala para comprobar la percepción y satisfacción de las familias andaluzas en relación con los procesos tutoriales en centros de Educación Primaria. Revista Española de Orientación Y Psicopedagogía, 27(1), 47-66. Recuperado de http://revistas.uned.es/index.php/reop/article/view/17007/14594
Lozano, J.R. (2012). Hándbol, la enseñanza del deporte a través del método global. Barcelona: Paidotribo.
Martínez-Arias, R. (2005). Psicometría: teoría de los test psicológicos y educativos. Madrid: Editorial Síntesis.
Martínez Clares, P., Martínez Juárez, M., Pérez Cusó, F.J., González Morga, N., & González Lorente C. (2016). Manual de orientación y acción tutorial. Murcia: Diego Marín Librero Editor.
Monge, C. (2010). Tutoría y orientación educativa. Nuevas competencias. Madrid: Wolters Kluwer.
Pérez Cusó, F.J., Martínez Clares, P., & Martínez Juárez, M. (2015). Satisfacción del estudiante universitario con la tutoría. Diseño y validación de un instrumento de medida. Estudios sobre educación, 29, 81-101. Recuperado de http://dadun.unav.edu/handle/10171/39803
Rodríguez Fernández, S. & Romero, M. (2015). La función tutorial en Educación Infantil y Primaria: desempeño profesional del profesorado. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 18(2), 43-55. doi: http://dx.doi.org/10.6018/reifop.18.2.219131
Rosiles, L., Macías, E., Pérez, S., & León, J.C. (2013). La competitividad del programa de tutorías académicas desde la percepción de los alumnos. Revista Global de Negocios, 8(2), 105-116.
Rubio, P.P., & Martínez, J.F. (2012). La acción tutorial desde la perspectiva de los alumnos de la Universidad Autónoma de San Luis Potosí. Perfiles Educativos, 34(138), 28-45. Recuperado de http://scielo.unam.mx/pdf/peredu/v34n138/v34n138a3.pdf
Ruiz, M.A., Pardo, A., & Sanmartín, R. (2010). Modelos de ecuaciones estructurales. Papeles del Psicólogo, 31(1), 34-45. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/778/77812441004.pdf
Sáiz-Manzanares, M.C., Bol-Arreba, A., & Payo-Hernanz, R.J. (2014). Validación de una Escala de Evaluación de Tareas de Tutoría en la Universidad. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 12(3), 835-852. doi: http://dx.doi.org/10.25115/ejrep.34.14027
Sánchez García, M.F. (2013). Orientación profesional y personal. Madrid: UNED.
Sánchez-Porro, D.G., & González, E. (2017). Los programas de mediación escolar como herramientas para la promoción de unas relaciones de pareja saludables en la adolescencia. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 28(1), 72-85. doi: http://doi-org/10.5944/reop.vol.28.num.1.2017.19359
Santana, L.E., García, L.F., & Cruz, A. (2010). El Programa de Orientación Educativa y Sociolaboral: un instrumento para facilitar la toma de decisiones en Educación Secundaria. Revista de Educación, (351), 73-105. Recuperado de http://www.revistaeducacion.educacion.es/re351/re351_04.pdf
Solaguren-Beascoa, M., & Moreno, L. (2016). Escala de actitudes de los estudiantes universitarios hacia las tutorías académicas. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 19(1), 247-266. Recuperado de http://revistas.uned.es/index.php/educacionXX1/article/view/15586
Torrecilla, E.M., Rodríguez, M.J., Herrera, M.E., & Martín, J.F. (2013). Evaluación de calidad de un proceso de tutoría de titulación universitaria: La perspectiva del estudiante de nuevo ingreso en educación. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 24(2), 79-99. Recuperado de http://revistas.uned.es/index.php/reop/article/viewFile/11260/10784
Urosa, B., & Lázaro, S. (2017). La función tutorial en educación infantil y primaria: actividades que implica y dificultad percibida por el profesorado en su desarrollo. Educatio Siglo XXI, 35(2), 111-138. Recuperado de https://digitum.um.es/digitum/bitstream/10201/54383/2/298541-1025891-1-PB.pdf
Youde, A. (2016). Tutor emotional competences valued by learners in a blended learning context. European Journal of Open, Distance and e-learning, 19(2), 81-97. doi: https://doi.org/10.1515/eurodl‐2016‐0008
The articles and scientific documents published in RIE abide the following conditions:
1. The Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia (the publisher) has the property rights (copyright) of all the documents published and allows the reuse under the user’s license indicated in point 2.
2. All documents are published in the digital edition of RIE under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (legal document) license. These documents can be copied, used, distributed, communicated and explained publicly if: i) the author(s) and its original source of publishing (magazine, publisher and URL of the document) are cited; ii) it is not used for commercial purpose; iii) the existence and the specifications about this license are mentioned.
3. Auto-archive’s conditions. The authors are allowed and encouraged to digitally distribute the pre-print versions (a version before evaluation) and/or post-print (a version that it is already evaluated and accepted to its publication). This promotes circulation and distribution earlier and can increase the citations and significance within the academic community.