What proposes vocational guidance to employment policies of Spain postcrisis?
A qualitative analysis
Abstract
Orientation is the first axis of active employment policies, structured in the Spanish Activation Strategy for Employment 2014-2016. This scientific discipline presents a clear theoretical and formal position, justified by the influence of European guidelines and models, and by a myriad of educational, training and socio-labor standards. Likewise, the present and future situation places professional orientation in the face of the challenge of providing solutions and improving the dynamisation of employment policies. These remains and realities that show the orientation in the socio-labor framework, are further complicated by the observation of the field of practical and real action, a territory conditioned by the effects of the last economic crisis, which draw a scenario of policies, systems, structures and services of professional orientation with evident areas of improvement. Based on a design of Grounded Theory, aligned with the qualitative / interpretative paradigm and the foundations of symbolic interactionism, a semi-structured interviews were analyzed through a variety of authorized voices, both nationally and internationally, emerging a range of themes that draw the current ground of orientation in the coming decades. The results describe the weaknesses, threats, strengths and opportunities of our system, especially in the complex last decade. It concludes with confidence in a better future, which necessarily involves facing the challenges and weaknesses that emerge from this research, as well as reinforcing the most positive dynamics observed in the guidance system.
Downloads
References
Alcadipani, R. y Hogdson, D. (2009). By any means necessary? ethnographic access, ethics and the critical researcher. Tamara: Journal of critical postmodern organization science, 7(3/4), 127-146.
Artiaga, A., Martín, M. P. y Serrano, A. (2014) Qué significa la orientación: producción política del desempleado. En C. J. Fernández Rodríguez y A. Serrano Pascual (Coords.), El paradigma de la flexiguridad en las políticas de empleo españolas: un análisis cualitativo (pp. 411-448). Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas.
Sultana, R. D. (2016). La movilización de los servicios de orientación profesional en torno a una agenda de justiciar socia: una prioridad para todos. En A. Manzanares y C. Sanz (Directoras), Orientación profesional. Fundamentos y estrategias (pp. 27-38). Ciudad Real: UCLM-Wolters Kluwer.
Consejo Económico y Social. (2016). Memoria sobre la situación socioeconómica y laboral. España 2015. Madrid: CES. Recuperado de http://www.ces.es/documents/10180/3933980/Memoria_Socioeconomica_CES2015.pdf
Corominas, E. (2006). Nuevas perspectivas de la orientación profesional para responder a los cambios y necesidades de la sociedad de hoy. Estudios sobre Educación, 11, 91-110.
Creswell, J. W. (2009). Research design - qualitative, quantitative and mixed methods approaches. Thousand Oaks (EE.UU.): Sage.
Echeverría, B. (2016). Transferencia del sistema de FP Dual a España. Revista de Investigación Educativa. 34(2), 295-314. doi: 10.6018/rie.34.2.249341
Echeverría, B. y Martínez Clares, P. (2015). Luces y sombras de la orientación. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 18(2), 1-13.
Fernández, C.J. y Serrano, A. (Coords.). (2014). El paradigma de la flexiguridad en las políticas de empleo españolas: un análisis cualitativo. Madrid: CIS.
Flick, U. (2015). El diseño de investigación cualitativa. Madrid: Morata.
García-Hernández, J.L. y Cortés, A. (2019). Análisis de la eficacia de las directivas europeas para mejorar los sistemas de orientación profesional, y su efecto sobre el empleo en la Unión Europea. Instersticios. Revista sociológica de pensamiento crítico, 13(2), 5-19.
García-Hernández, J. L. y Sánchez-Santamaría, J. (2013). Estudio descriptivo sobre los servicios de orientación para el empleo en Navarra. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía 24(2), 37-57.
García-Hernández, J.L. (2019). El papel de la orientación profesional en las políticas de empleo españolas: Un análisis cualitativo. Zaragoza: Prensas de la Universidad de Zaragoza. Recuperado de: https://zaguan.unizar.es/record/77122
Glasser, B. G. (2014). Memoing: A vital grounded theory procedure. Mill Valley (EE.UU.): Sociology Press.
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación (Quinta edición). D.F. (México): McGraw-Hill.
Instituto Nacional de Estadística. (2017). Encuesta de población activa. Madrid: INE. Recuperado de https://www.ine.es/dyngs/INEbase/es/operacion.htm?c=Estadistica_C&cid=1254736176918&menu=ultiDatos&idp=1254735976595
Kvale, S. (2011). Las entrevistas en investigación cualitativa. Madrid: Morata.
Manzanares, A. y Sanz, C. (Coords.) (2016). Orientación profesional. Fundamentos y estrategias. Madrid: UCLM-Wolters Kluwer.
Neuman, W. L. (2009). Understanding research. Londres: Pearson.
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos. (2004). Orientación profesional y políticas públicas. Cómo acortar distancias. París: Ministerio de Educación y Ciencia. Recuperado de http://www.oecd.org/education/innovation-education/34529291.pdf
Real Decreto 1032/2017, de 15 de diciembre, por el que se aprueba la Estrategia Española de Activación para el Empleo 2017-2020. Boletín Oficial del Estado, España, 16 de diciembre de 2017.
Sánchez García, M. F. (Dir.) (2017). Orientación profesional y Personal (Segunda Edición). Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia.
Sabirón, F. (2006). Métodos de investigación etnográfica en ciencias sociales. Zaragoza: Mira Editores.
Sobrado, L.M. y Cortés, A. (Coords.) (2009). Orientación Profesional: Nuevos escenarios y perpectivas. Madrid: Biblioteca Nueva.
Sultana, R. D. (2016). La movilización de los servicios de orientación profesional en torno a una agenda de justiciar socia: una prioridad para todos. En A. Manzanares y C. Sanz (Directoras), Orientación profesional. Fundamentos y estrategias (pp. 27-38). Ciudad Real: UCLM-Wolters Kluwer.
Tashakkori, A. y Teddlie, C;. (2003). Handbook of mixed methods in social & behavioral research. Los Angeles (EE.UU.): SAGE.
Torres, C. (Coord.) (2015). España 2015. Situación Social. Madrid: CIS.
Wiltahen, T. y Tros, F. (2004). The concept of flexicurity: a new approach to regularting employment and labour markets. Transfer, 10(2), 166-186.
Zalakain, J. y Barragué, B. (2017). Repensar las políticas sociales: predistribución e inversión social. Madrid: Grupo5.
Copyright (c) 2020 RIE
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The articles and scientific documents published in RIE abide the following conditions:
1. The Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia (the publisher) has the property rights (copyright) of all the documents published and allows the reuse under the user’s license indicated in point 2.
2. All documents are published in the digital edition of RIE under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (legal document) license. These documents can be copied, used, distributed, communicated and explained publicly if: i) the author(s) and its original source of publishing (magazine, publisher and URL of the document) are cited; ii) it is not used for commercial purpose; iii) the existence and the specifications about this license are mentioned.
3. Auto-archive’s conditions. The authors are allowed and encouraged to digitally distribute the pre-print versions (a version before evaluation) and/or post-print (a version that it is already evaluated and accepted to its publication). This promotes circulation and distribution earlier and can increase the citations and significance within the academic community.