Adaptation of the Questionnaire of Quality of Life Assessment for teenagers (CCVA, Gómez-Vela & Verdugo, 2009) in Galicia (Spain)

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/rie.36.2.320171
Keywords: student welfare, life satisfaction, youth, factor analysis

Abstract

The production and dissemination of models and researches on quality of life has focused on a multidimensional approach. Our aim is to analyze the functioning of the Questionnaire of Assessment of the Quality of Life of Adolescent students (CCVA, Gómez-Vela & Verdugo, 2009) that assess seven dimensions of the Model of Quality of Life in the adolescence, designed by the authors. A sample of 2220 students (aged 12-19) is used. A Confirmatory Factor Analysis (CFA) and a correlational analysis between latent variables are carried out. The discriminant power of the items (HIc>.15; ID>.4) and the reliability (α=.914; rank α =0.746 y 0.928) are tested. The CFA check the fit of the original Gómez-Vela and Verdugo (2004, 2006) model. The absence of adjustment leads to propose an alternative model. This model introduces the dimension rights, modifies the concept of integration by inclusion one, and unifies the emotional and physical wellbeing dimensions. This one presents the best fit to the data, with evidences of reliability (CRI=.936) and validity (EVA=.640). High correlation between self-determination and rights is shown. The assessment of quality of life is a key to analyze the needs and demands of teenagers and to plan interventions from an individual approach. However, the differences between regions, cultural patterns, and local ways of life require attention to the characteristics of each evaluation group.

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Author Biographies

Luisa Losada-Puente, Universidad de A Coruña

Contratada Predoctoral Plan I2C. Miembro del Grupo de Investigación en Evaluación y Calidad Educativa (GIACE) Dpto. Filosofía y Métodos de Investigación en Educación (MIDE)

Jesús Miguel Muñoz-Cantero, Universidad de A Coruña

Profesor Titular Universidade da Coruña. Director del Departamento de Didácticas Específicas y Métodos de Investigación en Educación (DIDES y MIDE). Facultad de Ciencias de la Educación, Universidad de A Coruña (UDC)

Coordinador del Grupo de Investigación en Evaluación y Calidad en Educación (GIACE).

Eva María Espiñeira-Bellón, Universidad de A Coruña

Profesora Ayudante Doctor Universidade da Coruña. Director del Departamento de Didácticas Específicas y Métodos de Investigación en Educación (DIDES y MIDE). Facultad de Ciencias de la Educación, Universidad de A Coruña (UDC).

Miembro del Grupo de Investigación en Evaluación y Calidad en Educación (GIACE).

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Published
25-06-2018
How to Cite
Losada-Puente, L., Muñoz-Cantero, J. M., & Espiñeira-Bellón, E. M. (2018). Adaptation of the Questionnaire of Quality of Life Assessment for teenagers (CCVA, Gómez-Vela & Verdugo, 2009) in Galicia (Spain). Journal of Educational Research, 36(2), 331–347. https://doi.org/10.6018/rie.36.2.320171
Issue
Section
Articles