Access and digital literacy: barriers of the integration of ICT in family/school communication
Supporting Agencies
- Ministerio de Economía y Competitividad
- Ministerio de Educación
- Cultura y Deporte
Abstract
Technological resources have gradually appeared in schools as potentially useful instruments to better communicate information to families. This communication is essential to improve the relationship between parents and teachers and to increase the involvement of families in their children’s education and participation in schools. In this context, the article aims to identify the factors that negatively influence the communicative use of digital tools as well as to know whether the studies about the integration of ICT as pedagogical resources could be applied to the communicational field between families and schools. Based on an ethnographic study in 20 primary centres (located in Aragón, Cataluña, La Rioja y las Islas Baleares), which were selected for their positive indicators concerning the parental involvement, it was concluded that families’ access as well as training and attitudes of parents and teaching staff influence the degree of ICT use as a means of communication. The research shows that the lack of training in ICT among families is important, but also teachers should be trained, especially to reduce resistance about using digital means of communication. Thus, it is recommended to stimulate accessibility and digital literacy among teachers and families to enhance the use of ICT in order to strengthen parent-school partnership.Downloads
References
Area, M., Alonso, C., Correa, J.M., Del Moral, M.E., De Pablos, J., Paredes, J., & Valverde, J. (2014). Las políticas educativas TIC en España después del Programa Escuela 2.0: las tendencias que emergen. RELATEC. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 13(2), 11-33. http://dx.doi.org/10.17398/1695-288X.13.2.11
Area, M., & Pessoa, T. (2012). De lo sólido a lo líquido: las nuevas alfabetizaciones ante los cambios culturales de la Web 2.0. Comunicar, 38(XIX), 13-20. https://doi.org/10.3916/C38-2012-02-01
Area, M., & Sanabria, A. (2014). Opiniones, expectativas y valoraciones del profesorado participante en el Programa Escuela 2.0 en España. Educar, 50(1), 15-39. http://dx.doi.org/10.5565/rev/educar.64
Ballesta, J., & Cerezo, M.C. (2011). Familia y escuela ante la incorporación de las tecnologías de la Información y la Comunicación. Educación XX1, 14(2), 133-156. http://dx.doi.org/10.5944/educxx1.14.2.248
Bauch, J.P. (1998). Applications of technology to linking schools, families, and students. Proceeding of the Families, Technology, and Education Conference. http://goo.gl/sk9ntp
Bauman, Z. (2003). Modernidad Líquida. México: Fondo de Cultura Económica.
Beneyto-Seoane, M., Collet-Sabe, J., Cortada-Pujol, M., & Sánchez-Garrote, I. (2013). ¿Mucho ruido y pocas nueces? Escuelas, familias y TIC: discursos, realidades, logros y retos. In D. Aranda, A. Creus, & J. Sanchez-Navarro (Eds.), Educación, medios digitales y cultura de la participación (pp.241-262). Barcelona: Editorial UOC.
Bernstein, A. (1998). Using electronic mail to improve school-based communications. THE Journal. https://goo.gl/bBI5m2.
Bouffard, S.M. (2008). Tapping into technology: The role of the Internet in family-school communication. Cambridge, MA: Hardvard Family Research Project. http://goo.gl/bGi1ke
Brey, A., Innerarity, D., & Mayos, G. (2009). La Sociedad de la Ignorancia y otros ensayos. Barcelona: Zero Factory, S.L. http://goo.gl/6lYAlV
Burch, S. (2005). Société de l’information et Société de la connaissance. In V. Peugeot & A. Ambrosi (Eds.), Enjeux de mots. Regards multiculturels sur les sociétés de l’information (pp.49-71). France: C&F éditions.
Castells, M. (2006). La Sociedad red: una visión global. Madrid: Alianza Editorial. Epstein, J. (1992). School and family partnerships. Report nº 3. Center on Families Communities, Schools and Children’s Learning. Baltimore, Md.: johns hopkins Univ.
Fernández-Cruz, F.J., & Fernández-Díaz, M.J. (2016). Los docentes de la Generación Z y sus competencias digitales. Comunicar, 46(XXIV), 97-105. http://dx.doi.org/10.3916/C46-2016-10
García-Valcarcel, A., Basilotta, V., & López, C. (2014). Las TIC en el aprendizaje colaborativo en el aula de Primaria y Secundaria. Comunicar, 42(XXI), 65-74. http://dx.doi.org/10.3916/C42-2014-06
Garreta Bochaca, J. (coord.) (2017). Familias y escuelas. Discursos y prácticas sobre la participación en la escuela. Madrid: Pirámide.
González, N., Gozálvez, V., & Ramírez, A. (2014). La competencia mediática en el profesorado no universitario. Diagnóstico y propuestas formativas. Revista de Educación, 367, 117-146. http://dx.doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2015-367-285
González, A., & De Pablos, J. (2015). Factores que dificultan la integración de las TIC en las aulas. Revista de Investigación Educativa, 33(2), 401-417. http://dx.doi.org/10.6018/rie.33.2.198161
Goodall, J.S. (2016). Technology and school-home communication. International Journal of Pedagogies and Learning, 11(2), 118-131. http://dx.doi.org/10.1080/22040552.2016.1227252
Heath, D., Maghrabi, R., & Carr, N. (2015). Implications of Information and Communication Technologies (ICT) for school-home communication. Journal of Information Technology Education: Research, 14, 363-396. http://goo.gl/ngi1qs
Hohlfeld, T., Ritzhaupt, A., & Barron, A. (2010). Connecting schools, community and family with ICT: Four-year trends related to school level and SES of public schools in Florida. Computers & Education, 55, 391-405. http://dx.doi.org/10.1016/j.compedu.2010.02.004
Inan, F., & Lowther, D. (2010). Laptops in the K-12 Classrooms: Exploring Factors Impacting Instructional Use. Computers & Education, 55(3), 937-944. http://dx.doi.org/10.1016/j.compedu.2010.04.004
Lee, A., & So, C. (2014). Alfabetización mediática y alfabetización informacional: similitudes y diferencias. Comunicar, 42(XXI), 137-146. http://dx.doi.org/10.3916/C42-2014-13
Lewin, C., & Luckin, R. (2010). Technology to support parental engagement in elementary education: lessons learned from the UK. Computers & Education, 54, 749-758. http://dx.doi.org/10.1016/j.compedu.2009.08.010
Macià, M. (2016). La comunicación familia-escuela: el uso de las TIC en los centros de primaria. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 19(1), 73-83. http://dx.doi.org/10.6018/reifop.19.1.245841
Maxwell, J.A. (2005). Qualitative research design: An interactive approach (2n Ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
Medina, A., & Ballano, S. (2015). Retos y problemáticas de la introducción de la educación mediática en los centros de secundaria. Revista de Educación, 369, 135-158. http://dx.doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2015-369-293
Olmsted, C. (2013). Using technology to increase parent involvement in schools. TechTrends, 57(6), 28-37. http://dx.doi.org/10.1007/s11528-013-0699-0
Ornellas, A., Sánchez, J.A., Fraga, L., & Domingo, L. (2015). Políticas y prácticas en la formación permanente del profesorado en TIC en Cataluña. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 18(3), 83-96. http://dx.doi.org/10.6018/reifop.18.3.190271
Ortoll, E., Casacuberta, D., & Collado, A. (2007). La alfabetización digital en los procesos de inclusión social. Barcelona: Editorial UOC.
Palomares, A. (2015). Análisis de modelos de comunicación, profesorado-familia, para gestionar conflictos: estudio de la comunidad educativa de Albacete. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 25, 277-298. http://dx.doi.org/10.7179/PSRI_2015.25.12
Pérez, R. (2006). La educación de calidad: una responsabilidad compartida. Participación educativa, 1, 27-34. http://goo.gl/x0A5ze
Pérez, A., & Rodríguez, M.J. (2016). Evaluación de las competencias digitales autopercibidas del profesorado de educación primaria en Castilla y León. Revista de Investigación Educativa, 34(2), 399-415. http://dx.doi.org/10.6018/rie.34.2.215121
Poupart, J.A (2010). Entrevista de tipo qualitativo: considerações epistemológicas, teóricas e metodológicas. In J. Poupart et al. (Orgs.), A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos (pp.215-253). Petrópolis, RJ: Vozes.
Robertt, P., & Lisdero, P. (2016). Epistemología y metodología de la investigación sociológica: reflexiones críticas de nuestras prácticas de investigación. Sociologias, 18(41), 54-83. http://dx.doi.org/10.1590/15174522-018004103
Rogers, R. H., & Wright, V. H. (2008). Assessing technology’s role in communication between parents and middle schools. Electronic Journal for the Integration of Technology in Education, 7, 36-58. http://goo.gl/5v7KhP.
Roig-Vila., R., Mengual-Andrés, S., & Quinto-Medrano, P. (2015). Conocimientos tecnológicos, pedagógicos y disciplinares del profesorado de Primaria. Comunicar, 45(XXIII), 151-159. http://dx.doi.org/10.3916/C45-2015-16
Sánchez-Garrote, I., & Cortada-Pujol, M. (2015). Recursos digitales en la relación familia y escuela en la etapa 0-3. Cultura y Educación, 27(1), 221-233. http://dx.doi.org/10.1080/11356405.2015.1006851
Segura, M.L., & Martínez, M.C. (2011). Análisis del perfil formativo en TIC de padres y madres en relación con su participación en la acción tutorial con la EEPP Sagrada Familia de Linares. Revista Electrónica de Investigación y Docencia, 6, 77-97. http://goo.gl/JdpGkm
Somekh, B. (2008). Factors affecting teachers’ pedagogical adoption of ICT. In J. Voogt & G. Knezek (Eds.), International Handbook of Information Technology in Primary and Secondary Education (pp.449-460). New York: Springer. http://goo.gl/ujL4hg
Thompson, B.C. (2008). Characteristics of parent-teacher email communication. Communication Education, 57(2), 201-223. http://dx.doi.org/10.1080/03634520701852050
Tirado-Morueta, R., & Aguaded-Gómez, J.I. (2014). Influencia de las creencias del profesorado sobre el uso de la tecnología en el aula. Revista de Educación, 363, 230-255. http://dx.doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2012-363-179
Vázquez, E., López, E., & Colmenares, L. (2014). La dimensión socializadora de la tecnología para una comunidad educativa más abierta y colaborativa. Revista de Tecnología de Información y Comunicación en Educación, 8(1), 145-157. http://goo.gl/ZQazef
The articles and scientific documents published in RIE abide the following conditions:
1. The Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia (the publisher) has the property rights (copyright) of all the documents published and allows the reuse under the user’s license indicated in point 2.
2. All documents are published in the digital edition of RIE under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (legal document) license. These documents can be copied, used, distributed, communicated and explained publicly if: i) the author(s) and its original source of publishing (magazine, publisher and URL of the document) are cited; ii) it is not used for commercial purpose; iii) the existence and the specifications about this license are mentioned.
3. Auto-archive’s conditions. The authors are allowed and encouraged to digitally distribute the pre-print versions (a version before evaluation) and/or post-print (a version that it is already evaluated and accepted to its publication). This promotes circulation and distribution earlier and can increase the citations and significance within the academic community.