Access and digital literacy: barriers of the integration of ICT in family/school communication

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/rie.36.1.290111
Keywords: family-school relationship, computer mediated communication, computer literacy, accessibility, barriers, elementary schools

Supporting Agencies

  • Ministerio de Economía y Competitividad
  • Ministerio de Educación
  • Cultura y Deporte

Abstract

Technological resources have gradually appeared in schools as potentially useful instruments to better communicate information to families. This communication is essential to improve the relationship between parents and teachers and to increase the involvement of families in their children’s education and participation in schools. In this context, the article aims to identify the factors that negatively influence the communicative use of digital tools as well as to know whether the studies about the integration of ICT as pedagogical resources could be applied to the communicational field between families and schools. Based on an ethnographic study in 20 primary centres (located in Aragón, Cataluña, La Rioja y las Islas Baleares), which were selected for their positive indicators concerning the parental involvement, it was concluded that families’ access as well as training and attitudes of parents and teaching staff influence the degree of ICT use as a means of communication. The research shows that the lack of training in ICT among families is important, but also teachers should be trained, especially to reduce resistance about using digital means of communication. Thus, it is recommended to stimulate accessibility and digital literacy among teachers and families to enhance the use of ICT in order to strengthen parent-school partnership.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mònica Macià Bordalba, Universidad de Lleida

Departamento de Geografía y Sociología

Jordi Garreta Bochaca, Universidad de Lleida

Departamento de Geografía y Sociología

References

Area, M., Alonso, C., Correa, J.M., Del Moral, M.E., De Pablos, J., Paredes, J., & Valverde, J. (2014). Las políticas educativas TIC en España después del Programa Escuela 2.0: las tendencias que emergen. RELATEC. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 13(2), 11-33. http://dx.doi.org/10.17398/1695-288X.13.2.11

Area, M., & Pessoa, T. (2012). De lo sólido a lo líquido: las nuevas alfabetizaciones ante los cambios culturales de la Web 2.0. Comunicar, 38(XIX), 13-20. https://doi.org/10.3916/C38-2012-02-01

Area, M., & Sanabria, A. (2014). Opiniones, expectativas y valoraciones del profesorado participante en el Programa Escuela 2.0 en España. Educar, 50(1), 15-39. http://dx.doi.org/10.5565/rev/educar.64

Ballesta, J., & Cerezo, M.C. (2011). Familia y escuela ante la incorporación de las tecnologías de la Información y la Comunicación. Educación XX1, 14(2), 133-156. http://dx.doi.org/10.5944/educxx1.14.2.248

Bauch, J.P. (1998). Applications of technology to linking schools, families, and students. Proceeding of the Families, Technology, and Education Conference. http://goo.gl/sk9ntp

Bauman, Z. (2003). Modernidad Líquida. México: Fondo de Cultura Económica.

Beneyto-Seoane, M., Collet-Sabe, J., Cortada-Pujol, M., & Sánchez-Garrote, I. (2013). ¿Mucho ruido y pocas nueces? Escuelas, familias y TIC: discursos, realidades, logros y retos. In D. Aranda, A. Creus, & J. Sanchez-Navarro (Eds.), Educación, medios digitales y cultura de la participación (pp.241-262). Barcelona: Editorial UOC.

Bernstein, A. (1998). Using electronic mail to improve school-based communications. THE Journal. https://goo.gl/bBI5m2.

Bouffard, S.M. (2008). Tapping into technology: The role of the Internet in family-school communication. Cambridge, MA: Hardvard Family Research Project. http://goo.gl/bGi1ke

Brey, A., Innerarity, D., & Mayos, G. (2009). La Sociedad de la Ignorancia y otros ensayos. Barcelona: Zero Factory, S.L. http://goo.gl/6lYAlV

Burch, S. (2005). Société de l’information et Société de la connaissance. In V. Peugeot & A. Ambrosi (Eds.), Enjeux de mots. Regards multiculturels sur les sociétés de l’information (pp.49-71). France: C&F éditions.

Castells, M. (2006). La Sociedad red: una visión global. Madrid: Alianza Editorial. Epstein, J. (1992). School and family partnerships. Report nº 3. Center on Families Communities, Schools and Children’s Learning. Baltimore, Md.: johns hopkins Univ.

Fernández-Cruz, F.J., & Fernández-Díaz, M.J. (2016). Los docentes de la Generación Z y sus competencias digitales. Comunicar, 46(XXIV), 97-105. http://dx.doi.org/10.3916/C46-2016-10

García-Valcarcel, A., Basilotta, V., & López, C. (2014). Las TIC en el aprendizaje colaborativo en el aula de Primaria y Secundaria. Comunicar, 42(XXI), 65-74. http://dx.doi.org/10.3916/C42-2014-06

Garreta Bochaca, J. (coord.) (2017). Familias y escuelas. Discursos y prácticas sobre la participación en la escuela. Madrid: Pirámide.

González, N., Gozálvez, V., & Ramírez, A. (2014). La competencia mediática en el profesorado no universitario. Diagnóstico y propuestas formativas. Revista de Educación, 367, 117-146. http://dx.doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2015-367-285

González, A., & De Pablos, J. (2015). Factores que dificultan la integración de las TIC en las aulas. Revista de Investigación Educativa, 33(2), 401-417. http://dx.doi.org/10.6018/rie.33.2.198161

Goodall, J.S. (2016). Technology and school-home communication. International Journal of Pedagogies and Learning, 11(2), 118-131. http://dx.doi.org/10.1080/22040552.2016.1227252

Heath, D., Maghrabi, R., & Carr, N. (2015). Implications of Information and Communication Technologies (ICT) for school-home communication. Journal of Information Technology Education: Research, 14, 363-396. http://goo.gl/ngi1qs

Hohlfeld, T., Ritzhaupt, A., & Barron, A. (2010). Connecting schools, community and family with ICT: Four-year trends related to school level and SES of public schools in Florida. Computers & Education, 55, 391-405. http://dx.doi.org/10.1016/j.compedu.2010.02.004

Inan, F., & Lowther, D. (2010). Laptops in the K-12 Classrooms: Exploring Factors Impacting Instructional Use. Computers & Education, 55(3), 937-944. http://dx.doi.org/10.1016/j.compedu.2010.04.004

Lee, A., & So, C. (2014). Alfabetización mediática y alfabetización informacional: similitudes y diferencias. Comunicar, 42(XXI), 137-146. http://dx.doi.org/10.3916/C42-2014-13

Lewin, C., & Luckin, R. (2010). Technology to support parental engagement in elementary education: lessons learned from the UK. Computers & Education, 54, 749-758. http://dx.doi.org/10.1016/j.compedu.2009.08.010

Macià, M. (2016). La comunicación familia-escuela: el uso de las TIC en los centros de primaria. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 19(1), 73-83. http://dx.doi.org/10.6018/reifop.19.1.245841

Maxwell, J.A. (2005). Qualitative research design: An interactive approach (2n Ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.

Medina, A., & Ballano, S. (2015). Retos y problemáticas de la introducción de la educación mediática en los centros de secundaria. Revista de Educación, 369, 135-158. http://dx.doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2015-369-293

Olmsted, C. (2013). Using technology to increase parent involvement in schools. TechTrends, 57(6), 28-37. http://dx.doi.org/10.1007/s11528-013-0699-0

Ornellas, A., Sánchez, J.A., Fraga, L., & Domingo, L. (2015). Políticas y prácticas en la formación permanente del profesorado en TIC en Cataluña. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 18(3), 83-96. http://dx.doi.org/10.6018/reifop.18.3.190271

Ortoll, E., Casacuberta, D., & Collado, A. (2007). La alfabetización digital en los procesos de inclusión social. Barcelona: Editorial UOC.

Palomares, A. (2015). Análisis de modelos de comunicación, profesorado-familia, para gestionar conflictos: estudio de la comunidad educativa de Albacete. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 25, 277-298. http://dx.doi.org/10.7179/PSRI_2015.25.12

Pérez, R. (2006). La educación de calidad: una responsabilidad compartida. Participación educativa, 1, 27-34. http://goo.gl/x0A5ze

Pérez, A., & Rodríguez, M.J. (2016). Evaluación de las competencias digitales autopercibidas del profesorado de educación primaria en Castilla y León. Revista de Investigación Educativa, 34(2), 399-415. http://dx.doi.org/10.6018/rie.34.2.215121

Poupart, J.A (2010). Entrevista de tipo qualitativo: considerações epistemológicas, teóricas e metodológicas. In J. Poupart et al. (Orgs.), A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos (pp.215-253). Petrópolis, RJ: Vozes.

Robertt, P., & Lisdero, P. (2016). Epistemología y metodología de la investigación sociológica: reflexiones críticas de nuestras prácticas de investigación. Sociologias, 18(41), 54-83. http://dx.doi.org/10.1590/15174522-018004103

Rogers, R. H., & Wright, V. H. (2008). Assessing technology’s role in communication between parents and middle schools. Electronic Journal for the Integration of Technology in Education, 7, 36-58. http://goo.gl/5v7KhP.

Roig-Vila., R., Mengual-Andrés, S., & Quinto-Medrano, P. (2015). Conocimientos tecnológicos, pedagógicos y disciplinares del profesorado de Primaria. Comunicar, 45(XXIII), 151-159. http://dx.doi.org/10.3916/C45-2015-16

Sánchez-Garrote, I., & Cortada-Pujol, M. (2015). Recursos digitales en la relación familia y escuela en la etapa 0-3. Cultura y Educación, 27(1), 221-233. http://dx.doi.org/10.1080/11356405.2015.1006851

Segura, M.L., & Martínez, M.C. (2011). Análisis del perfil formativo en TIC de padres y madres en relación con su participación en la acción tutorial con la EEPP Sagrada Familia de Linares. Revista Electrónica de Investigación y Docencia, 6, 77-97. http://goo.gl/JdpGkm

Somekh, B. (2008). Factors affecting teachers’ pedagogical adoption of ICT. In J. Voogt & G. Knezek (Eds.), International Handbook of Information Technology in Primary and Secondary Education (pp.449-460). New York: Springer. http://goo.gl/ujL4hg

Thompson, B.C. (2008). Characteristics of parent-teacher email communication. Communication Education, 57(2), 201-223. http://dx.doi.org/10.1080/03634520701852050

Tirado-Morueta, R., & Aguaded-Gómez, J.I. (2014). Influencia de las creencias del profesorado sobre el uso de la tecnología en el aula. Revista de Educación, 363, 230-255. http://dx.doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2012-363-179

Vázquez, E., López, E., & Colmenares, L. (2014). La dimensión socializadora de la tecnología para una comunidad educativa más abierta y colaborativa. Revista de Tecnología de Información y Comunicación en Educación, 8(1), 145-157. http://goo.gl/ZQazef

Published
28-12-2017
How to Cite
Macià Bordalba, M., & Garreta Bochaca, J. (2017). Access and digital literacy: barriers of the integration of ICT in family/school communication. Journal of Educational Research, 36(1), 239–257. https://doi.org/10.6018/rie.36.1.290111
Issue
Section
Articles