Heterosexual, what is that? Perceptions on sexual identities in secondary education
Abstract
This article aims to show the results of a research carried out to understand students’ perceptions regarding sexual identity. During the 2015/16 academic year, the “Questionnaire on Sexual Orientation” (Leif, 2000) was administered to 213 students - 107 girls and 106 boys - from a public secondary education center in the city of Barcelona. An analysis of qualitative content was carried out about the knowledge and acceptance of identities and their experience in familiar and friendly environments. At the same time, a descriptive analysis was performed in which the frequency distribution was analyzed. The answers given by the students were ignorance, essentialism and monosexism. These results corroborate the lack of inclusion of sexual affective diversities in secondary education. For this reason, we believe it is necessary to look for an inclusive education as an effective tool to rethink current educational practices and unequal power relationships present in educational spaces.Downloads
References
Alegre, C. (2013). La perspectiva postfeminista en educación. Resistir en la escuela. Revista internacional de investigación en ciencias sociales, 9(1), 145-161.
Bartolomé, M. (2017). Diversidad educativa ¿Un potencial desconocido? Revista de Investigación Educativa, 35(1), 15-33. http://dx.doi.org/10.6018/rie.35.1.275031
Berná, D., Cascone, M., & Platero R. L. (2012). ¿Qué puede aportar una mirada queer a la educación? Un estado de la cuestión sobre los estudios sobre la LGTBfobia y educación en el Estado español. The Scientifc journal of Humanistic Studies, 6(4), 1-11.
Blanco, R. (2010). El derecho de todos a una educación de calidad. Revista Latinoa- mericana de Educación Inclusiva, 4(2), 25-153.
Borrillo, D. (2001). Homofobia. Barcelona: Bellaterra.
Brown, G., & Browne, K. (2016). An Introduction to the Geographies of Sex and Sexualities. En Brown, G. & Browne, K. (Eds), The Routledge Research Companion to Geographies of Sex and Sexualities (pp. 1-12). New York: Routledge.
Browne, K. (2007). (Re)making the Other, Heterosexualising Everyday Space. Environment and Planning A, 39(4), 996-1014. https://doi.org/10.1068/a38165
Díaz de Greñu, S., & Parejo, J.L. (2013). La promoción de la igualdad y el respeto de la diversidad afectivo sexual: Bases de un programa de orientación y tutoría para la educación secundaria. REOP, 24(3), 63-79.
Echeita, G. (2013). Inclusión y exclusión educativa. De nuevo “voz y quebranto”. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 11(2), 100-118.
Echeita, G., & Ainscow, M. (2011). La educación inclusiva como derecho. Marco de referencia y pautas de acción para el desarrollo de una revolución pendiente. Tejuelo, 12, 26-46.
Hernández Sánchez, C. (2008). Educación sexual para niños y niñas de 0 a 6 años. Madrid: Nárcea.
Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2001). Metodología de la investigación. México: McGraw-Hill.
INJUVE. (2011). Jóvenes y diversidad sexual. Madrid: INJUVE.
Instituto Andaluz de la Mujer (1996). La educación afectiva y sexual en Andalucía: La evaluación cualitativa de programas. Estudios Núm. 6, Sevilla- Málaga.
Jiménez, P., & Vilà, M. (1999). De la educación especial a la educación en la diversidad. Málaga: ediciones Aljibe.
Kosciw, J. G., Greytak, E. A., Bartkiewicz, M. J., Boesen, M. J., & Palmer, N. A. (2012). The 2011 national school climate survey: The experiences of lesbian, gay, bisexual and transgender youth in our nation’s schools. New York: Gay, Lesbian and Straight Education Network.
Morgade, G., Báez, J., Díaz, G., & Fainsod, P. (2014). La “educación sexual integral” y la racionalidad heteronormativa patriarcal. En S. Grinberg, E. Langer, & I. Pin- cheira (Comp.), Cuadernos de pensamiento biopolítico latinoamericano (pp. 66-78). Buenos Aires: UNIPE Editorial Universitaria.
Lagarde, M. (1993). Identidad Genérica y Feminismo. En XIII Congreso Internacional de Ciencias Antropológicas y Etnológicas, Ciudad de México.
Lamas, M. (2002). Cuerpo: Diferencia sexual y género. México: Taurus.
Leif, M. (2000). Abordando la temática gay en la escuela. Connecticut: Planned Parenthood y GLSEN.
Longhurst, R. (2001). Bodies: Exploring Fluid Boundaries. London: Routledge. López Sánchez, F. (2005). La educación sexual. Madrid: Biblioteca Nueva.
Lopes Louro, G. (2017). Um corpo estranho: Ensaios sobre sexualidade e teoria queer. Belo Horizonte: Autentica.
Meyer, E. (2007). But I’m not gay: What straight teachers need to know about queer theory. En N. Rodriguez & W. Pinar (Eds.), Queering straight teachers: Discourse and identity in education. New York: Peter Lang.
Moreno, A., & Pichardo, J.I. (2006). Homonormatividad y existencia sexual. Amistades peligrosas entre género y sexualidad. AIBR. Revista de Antropología Iberoamericana, 1(1), 143-156.
Paré, M.H. (2015). Seminario de dos días sobre Fundamentos del análisis de datos cualita- tivos. Barcelona, SAIC.
Penna, M. (2012). Formación del profesorado en la atención a la diversidad afectivo-sexual. (Tesis Doctoral, Universidad Complutense de Madrid). Recuperada de: http://eprints.ucm.es/16718/1/T34011.pdf
Penna, M., & Sánchez, M. (2015). Evaluación de la homofobia en los futuros docentes de educación secundaria. Revista de Investigación Educativa, 33(1), 83-98.
Pichardo, J.I., & De Stefano (2015). Abrazar la diversidad: propuestas para una educación libre de acoso homofóbico y transfóbico. Madrid: INMUJER.
Pichardo Galán,J.I. (2009). Adolescentes ante la diversidad sexual. Homofobia en los centros educativos. Madrid: Los Libros de la Catarata.
Planella, J., & Pie, A. (2012). Pedagoqueer: Resistencias y subversiones educativas. Educación XX1, 15(1), 265-283.
Platero, R-L. (2014). TRANS*exualidades. Acompañamiento, factores de salud y recursos educativos. Barcelona: Ediciones Bellaterra.
Poch, L., & Francisco,. A. (2014). Reapropiándonos de nuestras vidas. Un espacio para el empoderamiento y la visibilización de mujeres lesbianas, bisexuales y pansexuales. Kult-ur, 1(2), 209-216.
Rodríguez Pareja, Mª M. (2015). Análisis de la formación inicial del profesorado de secundaria en la atención a la diversidad afectivo- sexual. (Tesis inédita de Maestría). Universidad de Almería, Almería.
Sedgwick, E.K. (1998). Epistemología del armario. Barcelona: Ediciones de la Tempestad.
Taylor, C., Meyer, E., Tracey, P., Ristock, J., Short, D., & Campbell, C. (2016). Gaps between beliefs, perceptions, and practices: The Every Teacher Project on LGBTQ-inclusive education in Canadian schools. Journal Of LGBT Youth, 13, 1-2.
Tharp, D. (2015). Using critical discourse analysis to understand student resistance to diversity. Multicultural education, 23(1), 2-8.
Torres, G. (2011). Acerca de los usos, dificultades y posibilidades de la pedagogía queer. In Actas del IV Coloquio Internacional Interdisciplinario. Buenos Aires: Universidad de Buenos Aires.
Trujillo, G. (2015). Pensar desde otro lugar, pensar lo impensable: hacia una pedagogía queer. Educaçao e Pesquisa, 41, 1527-1540.
Venegas, M. (2013). La educación afectivosexual en el marco de la educación para la ciudadanía democrática y los derechos humanos. Revista de la Asociación de sociología de la educación, 6(3), 408-425.
Worthen, M. (2016). Hetero-cis–normativity and the gendering of transphobia. Inter- national Journal of Transgenderism, 17 (11), 31-57.
The articles and scientific documents published in RIE abide the following conditions:
1. The Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia (the publisher) has the property rights (copyright) of all the documents published and allows the reuse under the user’s license indicated in point 2.
2. All documents are published in the digital edition of RIE under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (legal document) license. These documents can be copied, used, distributed, communicated and explained publicly if: i) the author(s) and its original source of publishing (magazine, publisher and URL of the document) are cited; ii) it is not used for commercial purpose; iii) the existence and the specifications about this license are mentioned.
3. Auto-archive’s conditions. The authors are allowed and encouraged to digitally distribute the pre-print versions (a version before evaluation) and/or post-print (a version that it is already evaluated and accepted to its publication). This promotes circulation and distribution earlier and can increase the citations and significance within the academic community.