Attitude towards e-learning in university students

Authors

  • Verónica Lucía Hernández Godoy Universidad Galileo de Guatemala
  • Katiuska Fernandez Morales Tecnológico de Monterrey
  • Jesús Eduardo Pulido Universidad Pedagógica Experimental Libertador
DOI: https://doi.org/10.6018/rie.36.2.277451
Keywords: online Education, attitude, university students, learning

Abstract

Education institutions are facing an era of constant innovation. Various tools, teachinglearning methodologies, and virtual systems offer students the opportunity to achieve their educational goals, to optimize their professional development and to gain access to a quality education. To take into account the attitude of students towards online education is one of the most important factors to design, develop and implement initiatives enabling students to make use of this educational offer and get the most benefit. This article exposes the results of the research that aims to identify the attitudinal factors that influence the online learning of university students. The methodology in this study is quantitative, non-experimental descriptive ex-post facto. An online questionnaire was completed by 47 students aiming towards a certification, technical, master’s degree and a graduate degree in online education of the Galileo University of Guatemala. The results indicated that the students with prior experience in technology and online learning which receive instruction from skilled tutors in a system easy to use and have the adequate technological and pedagogical support feel less stress about online learning and have a positive attitude towards it.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Verónica Lucía Hernández Godoy, Universidad Galileo de Guatemala

Licenciada en Psicología con una maestría en Dirección y Producción de e-learning. Ha sido catedrática unversitaria de la Universidad Rafael Landívar de Guatemala. Psicóloga Clínica que ha trabajado en educación, orientación escolar y terapia para niños, adolescentes y adultos.

Katiuska Fernandez Morales, Tecnológico de Monterrey

Actualmente se desempeña como Tutora virtual en el Instituto Tecnológico y de Estudios superiores de Monterrey (ITESM) y del Programa de Educación Superior Abierta y a Distancia (ESAD), adicionalmente es tutora virtual del Diplomado Competencias Docentes en el Nivel Medio Superior que imparte la Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior (ANUIES) conjuntamente con la Secretaría de Educación Pública Mexicana y el ITESM. 

Jesús Eduardo Pulido, Universidad Pedagógica Experimental Libertador

Experto en Procesos Elearning y Miembro Activo de la Asociación Mundial de Tutores Virtuales. Profesor en el Programa de Postgrado de la Universidad Pedagógica Experimental Libertador-Instituto de Mejoramiento Profesional del Magisterio (UPEL-IMPM). Es Profesor (Facilitador de aprendizaje) de Estadística Aplicada a la Educación. Competencias y Cultura Investigativa. Evaluación de los Aprendizajes y Construcción de Instrumentos. Su línea de investigación actual es Evaluación Educativa. Es investigador A-1, ha participado en congresos nacionales e internacionales y cuenta con publicaciones en revistas arbitradas.  

References

Ajzen, I. (1991). The theory of planned behavior. Organizational behavior and human decision processes, 50(2), 179-211. https://cas.hse.ru/data/816/479/1225/Oct%2019%20Cited%20%231%20Manage%20THE%20THEORY%20OF%20PLANNED%20BEHAVIOR.pdf

Alabdullaziz, F., Muhammad, M., Alyahya, S., & Gall, J. (s.f.). Instructors´ and learners’ attitude toward e-learning within a college education. Department of Educational Technology. University of Northern Colorado. http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED528860.pdf

Bertea, P. (2009). Measuring student´s attitudes towards e-learning. A case study. Con- ferencie Proceedings of E-learning and Software in Education, (1), 417-424. https://www.ceeol.com/content-files/document-37597.pdf

Casal, J., & Mateu, E. (2003). Tipos de muestreo. Rev. Epidem. Med. Prev, 1, 3-7. http://www.mat.uson.mx/~ftapia/Lecturas%20Adicionales%20(Cómo%20diseñar%20una%20encuesta)/TiposMuestreo1.pdf

Centeno, G., & Cubo, S. (2013). Evaluación de la competencia digital y las actitudes hacia las TIC del alumnado universitario. Revista de Investigación Educativa, 31(2), 517-536. http://dx.doi.org/10.6018/rie.31.2.169271

Elejabarrieta, F., & Iñiguez, L. (2000). Construcción de escalas de actitud tipo Thurstone y Likert. Revista Electrónica La Sociología en sus Escenarios. http://aprendeenlinea.udea.edu.co/revistas/index.php/ceo/article/view/6564

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, M. (2014). Metodología de la Investigación. https://trabajosocialudocpno.files.wordpress.com/2017/07/metodologc3a3c2ada_de_la_investigacic3a3c2b3n_-sampieri-_6ta_edicion1.pdf

Lee, L., & Li, L. (2016). Computer literacy and online learning attitude toward GSOE students in distance education programs. Higher Education Studies, 6(3), 147-156. http://www.ccsenet.org/journal/index.php/hes/article/viewFile/61435/33419

Mehra, V., & Omidian, F. (2012). Development an instrument to measure university students ´attitude towards e-learning. Turkish Online Journal of Distance Education, 13(1), 34-51. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ976928.pdf

Morales, M. (2012). E-learning en Guatemala, perspectivas y oportunidades para instituciones educativas. El Observatorio de la Formación en Red. Boletín SCOPEO, (59). http://scopeo.usal.es/enfoque-bol-59-e-learning-en-guatemala-perspectivas-y-oportunidades-para-instituciones-educativas/

Mothibi, G. (2015). A meta-analysis of the relationship between e-learning and student´s academic achievement in higher education. Journal of Education and Practice, 6(9), 6-9. http://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1082408.pdf

Orantes, S. (2011). Viabilidad del “Modelo de Aceptación de la Tecnología” en las empresas mexicanas. Una aproximación a las actitudes y percepciones de los usuarios de las tecnologías de la información. Revista.unam.mx, 12(1). http://www.revista.unam.mx/vol.12/num1/art08/index.html

Organista, J., & Backhoff, E. (2002). Opinión de estudiantes sobre el uso de apoyos didácticos en línea en un curso universitario. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 4(1). https://redie.uabc.mx/redie/article/view/52/95

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura [UNESCO]. (2013). Enfoques estratégicos sobre las TICS en la educación en América Latina y el Caribe. Oficina Regional de educación para América Latina y el Caribe. http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/FIELD/Santiago/image/ticsesp.pdf

Oye, N., A.Iahad., N., Madar, M., & Ab.Rahim, N., (2012). The Impact of e-learning on students’ performance in tertiary institutions. International Journal of Computer Networks and Wireless Communications. 2(2), 121-130. http://www.ijcnwc.org/papers/vol2no22012/2vol2no2.pdf

Padilla, V., & Rodríguez, M. (Noviembre, 2002). Conocimiento y actitudes de estudiantes universitarios hacia la educación virtual. Trabajo presentado en el Congreso Internacional de Educación para la Vida. UANL, Monterrey, N. L. México. http://www.academia.edu/2954645/Conocimiento_y_actitudes_de_estudiantes_universitarios_hacia_la_educaci%C3%B3n_virtual

Paris, P. (2004). E-Learning: A study on secondary students’ attitudes towards online web Assisted Learning. International Education Journal, 5(1), 98-112. http://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ903841.pdf

Pilli, O., Fanaeian, Y., & Al-Momani, M. (2014). Investigating the students’ attitude toward the use of e-learning in Girne American University. International Journal of Business and Social Science, 5(5), 169-175. http://ijbssnet.com/journals/Vol_5_No_5_April_2014/19.pdf

Ruiz-Bolívar, C. (2002). Instrumentos de investigación educativa-procedimientos para su diseño y validación. Venezuela: CIDEG, C. A.

Saabah, N. (2013). Students’ attitude and motivation towards e-learning. Presentado en el The First International Conference on Applied Sciences, Gaza-Palestine. http://www.academia.edu/4765736/Students_Attitude_and_Motivation_Towards_E-learning

Yaghoubi, J., Mohammadi, I., Iravani, H., Attaran, M., & Gheidi, A. (2008). Virtual student´s perceptions of e-learning in Irán. The Turkish Online Journal of Education Technology, 7(3). http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED502679.pdf

Published
25-06-2018
How to Cite
Hernández Godoy, V. L., Fernandez Morales, K., & Pulido, J. E. (2018). Attitude towards e-learning in university students. Journal of Educational Research, 36(2), 349–364. https://doi.org/10.6018/rie.36.2.277451
Issue
Section
Articles